• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wanneer de uitkomst negatief

Status
Niet open voor verdere reacties.

edoalberts

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2007
Hallo,
Ik werk met 2007.
Ik heb een declaratie formulier gemaakt en wil nu graag het volgende.
Wanneer ik de bedragen optel en de uitkomst is minder dan het voorschot dan wil ik in een cel het bedrag dat betaald moet worden.
Wanneer ik de bedragen optel en de uitkomst is meer dan het voorschot dan wil ik in een cel het bedrag dat nog ontvangen wordt.

Dus Piet krijgt € 200,00 voorschot en declareert € 175,00, dan moet hij € 25,00 terug betalen. ( dit wil ik cel "te betalen")
Krijgt Piet € 200,00 voorschot en declareert €230,00 dan moet hij dus nog € 30,00 ontvangen. ( dit wil ik in cel "te ontvangen")

nu probeer ik dat met een =SOM.ALS(enz... , maar daar kom ik er niet mee.
Ik heb ook geprobeert om om een iets te zeggen als.... Wanneer cel A1<0 dan dit en als cel A1>0 dan dat
Maar het wil niet.
Iemand een idee?

Vast wel. Je zit volgens mij ook in de goede richting. Als je even een voorbeeldje wil plaatsen met wat je voor ogen hebt. Dan hoeven we dat hier niet te gaan fabrieken waardoor toch vaak misverstanden ontstaan.

Heb hem Yes!
Ik heb het misschien omslachtig gedaan maar.

Ik heb in cel J30 de som =ALS((G29:G30)>0;G29-G30) staan tussen een totaal en het voorschot.
Dit is of een negatief getal of en een positief getal.
In de cel daaronder heb ik staan =J30*-1 om een negatief getal positief te maken en andersom

in de cel te betalen heb ik nu staan =SOM.ALS(J30;"<0";J31)
in de cel te ontvangen heb ik staan =SOM.ALS(J30;">0";J30)

dit werkt........nou ja geeft de uitkomst die ik zoek.

@edoalberts
Het is inderdaad nogal omslachtig maar dat maakt niets uit. Het is altijd beter om het zelf te proberen en toch tot een oplossing te komen dan hier een vraag neer te "kwakken" en hopen op een goede oplossing. Dus wat mij betreft een:thumb:

Ik heb even een voorbeeldje gemaakt waarmee het wat eenvoudiger kan. In D2 staat als eerste gedeelte van de formule (B2>C2). Eigenlijk staat hier als B2>C2 dan 1 anders 0 dit ga ik vervolgens vermenigvuldigen met het verschil tussen B2 en C2.

In E2 doe ik het omgekeerde (B2<C2) * het verschil tussen C2 en B2.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan