Wanneer is een wifi versterker nuttig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PuppyZwolle

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2004
Tja de vraag zegt het eigenlijk al maar toch een kleine toelichting.

Wij hebben ons modem en onze router beneden bij de 'ingang van de kabel staan. Lekker makkelijk. Beneden is de ontvangst voor alle computers dan ook top.
Boven staat echter een desktop-PC die wat moeite heeft. Twee van de vijf streepjes ontvangst. Niet echt slecht maar soms valt de verbinding helemaal weg. Zet ik daar echter een laptop naast heeft die gewoon de volle mep. Trouwens als de desktop-PC beneden staat heeft die ook volle ontvangst. Dus eigenlijk is de sterkte voldoende maar heeft mijn desktop moeite met ontvangen.

Vraagen zijn dus:
#1. Is zo'n versterker 'DE' oplossing? Of heb ik nog een andere optie. (Nee, de router verhuizen is niet echt een optie. Wel over nagedacht.)
#2. Zijn er regels/handvatten/metingen voor wanneer zo'n versterker nodig zou zijn?

Alvast hartelijke dank.

a. Een wifi adapter kopen om in te bouwen (PCI of PCI-E) met óf een aparte antenne met kabel (die je op de gunstigste plek kunt neerzetten) of (minstens) met 2 antennes.
Ik vermoedt dat je nu slechts een USB stick hebt en dan mogelijk daarbij ook nog de pc zo hebt 'ingebouwd' dat ontvangst slecht is.
b. Soms staan er instellingen in Apparaatbeheer (tabblad Geavanceerd) die de zend/ontvangstkracht verminderen van de wifi netwerkkaart. Kijk ook daar naar.
c. Update de driver eens (en daarna ook weer de stap van b. doen).
d. Kijk ook naar de Geavanceerde opties in je Energiebeheerschema. Bij laptops is het daar in ieder geval zo dat ook Windows de ontvangs/uitzendkracht kan verminderen, om energie te besparen. Kijk of dat bij jou ook van toepassing is en of die nu op Maximaal staat (dus beste ontvangst/zendkracht).

Als de laptop volle streepjes heeft op dezelfde lokatie en jij niet dan ga ik ervan uit dat wisselen van kanaalnummer niet gaat helpen en dat een versterker niet nodig zou moeten zijn.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt voor de info Tijs.
Dat signaalsterkte te beïnvloeden was is nieuw voor me. Ga in zeker naar kijken. De andere tips waren inderdaad bekend maar zo op een rijtje toch een recept om eens te herhalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan