• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wanneer met een optelling een getal is bereikt moet niet het getal maar woord staan

Status
Niet open voor verdere reacties.

rikprotos

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2015
Beste forumleden is het mogelijk om in excel bij het optellen per categorie ''waar'' cellen het max is bereikt van bijvoorbeeld 4 uit 4 er dan geen 4 komt te staan maar een specifieke woordkeuze als OKE.

Zie voorbeeld bestand.

Alvast ontzettend bedankt.

Rik

Bijlagen

Misschien kan je met al jouw vragen eens uitleggen wat nu uiteindelijk de bedoeling is. Elke helpvraag heeft een iets anders voorbeeldbestandje maar in basis worden er zeer primaire formules als oplossing gegeven. Ook deze

Code:
=IF(COUNTIFS(D6:F6;TRUE)=COUNTA(D6:F6);"Ok";COUNTIFS(D6:F6;TRUE))

Zo bijvoorbeeld:

Code:
=ALS(AANTALLEN.ALS(D6:F6;WAAR)>=$Q$4;"OKE";AANTALLEN.ALS(D6:F6;WAAR))
in Q6 en doortrekken naar beneden. Hetzelfde principe voor kolom R en S.

Heb wel in rij 4 van "3 WAAR", 3 gemaakt et cetera.

Als er maar een criteria is, kan er gerust met 'aantal.als' gewerkt worden.

@VenA ik ben inderdaad geen excel genie om het zo maar te noemen. De formule die u mij laat zien en ik bij een ander voorbeeld om vroeg gaat mijn pet inderdaad te boven. Zijn alleen voorbeelden voor een werkende formule die ik in het oorspronkelijke bestand plaats en dan aanpas. Voor vrijwilligers werk wat ik verricht ben ik voor de plaatselijke voetbalvereniging een administratie iets aan het maken icm vrijwilligers met bepaalde taken, vandaar dat ik hier even wat dingen vraag want het is voor een goed doel. Hartstikke bedankt voor de reactie natuurlijk echter als ik de formule plaats in het voorbeeld in cel Q6 dan komt er in de cel naam? te staan. Helaas geen oke wanneer de max waar is bereikt.

@JanBG helaas als ik de formule kopieer en plak komen dezelfde waardes te staan als voorheen alleen de cel krijgt een dik gedrukte rand eromheen.

mijn poging :

de formule van JanBG met een klein verschil

Code:
'=ALS(AANTALLEN.ALS(D6:F6;WAAR)>=LINKS($Q$4;1)*1;"OKE";AANTALLEN.ALS(D6:F6;WAAR))

Bijlagen

Hartstikke bedankt @JanBG en @Jempi10 voor de tijd en moeite dit was namelijk het laatste om bestand compleet te maken.

gr Rik

Eindfase formule iets aanpassen lukt niet

Beste JanBG en jempi10 of anderen.

ik loop toch nog vast als ik de formule wil uitbreiden met niet aan een gesloten reeks cellen en de woordkeuze wil veranderen.
zie bijgevoegd voorbeeld. De formule kan ik wel aanpassen naar mijn eigen bestand en dat gaat goed mits de cellen aaneengesloten zijn.
Voor de totaal tellen en overzicht toch nog niet goed dus.

Groet Rik.

Bijlagen

In V6:
Code:
=ALS(AANTALLEN.ALS(N6:Q6;WAAR;N$5:Q$5;"basis")=2;"OKE";AANTALLEN.ALS(N6:Q6;WAAR;N$5:Q$5;"basis"))
en doorvoeren naar V8.

Bedankt

Heel fijn en bedankt voor de moeite.

Weten jullie toevallig Hoe of waar ik een cursus kan volgen waar dit soort dingen te leren zijn?
Want vind het namelijk best wel interessant om te weten?

Alvast bedankt.

Rik

Mijn ervaring met cursussen is dat je net niet dat leert wat je graag zou weten.
Óf je krijgt vooral zaken die je al weet of zaken die je niet helpen.

Ik heb het meeste geleerd door dingen zelf te proberen en oplossing te bekijken op bijv. helpmij.nl om te zien hoe anderen bepaalde problemen aanpakken. Anders is het gericht vragen op dit forum ook zeker een manier om veel te leren.

Bedankt allen. Ik zal de vraag sluiten. Jullie hebben mij en de vereniging heel dankbaar geholpen.

Hallo Rik,

Je hebt mij een privé bericht gestuurd met daarin nog een vraag. Zo werkt dit forum niet: het is de bedoeling dat iedereen die het forum bezoekt kan leren van de vragen en oplossingen van anderen. Op privé berichten reageer ik dus niet, dus ook niet op die van jou. :(

@JanBG excuses dat wist ik niet goed u me erop attendeerd houd ik daar rekening mee :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan