• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wanneer schaalt de Y-as wel en wanneer niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

richard1970

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 mei 2005
Hallo,

In de bijlage heb ik twee tabelletjes staan en twee bijbehorende grafiekjes. De eigenschappen van de Y-as zijn zodanig dat het minimum en maximum afhankelijk zijn van de data. Het enige verschil tussen de twee tabellen is de waarde in de gele cel. Bij de linker grafiek schaalt de Y-as netjes met de data, maar in de rechter grafiek niet en wordt als minimum 0 genomen.
De vraag die ik heb is vanaf welk moment het schalen van de Y-as verandert, en waarom daar.

Groeten,

Richard

Bekijk bijlage test y as.xlsx

De eigenschappen van de y-as in de linkergrafiek zijn anders dan die van de y-as in de rechtergrafiek.

Links staat bij de grenzen: minimum 6,5 en maximum 9.0
Rechts staat hier: minimum 0 en maximum 10

Maak dit gelijk (via rechtermuisknop op de desbetreffende y-as > as opmaken) en het gedrag zal ook hetzelfde zijn.

Laatst bewerkt:
Hallo Alex,

Dank je voor je antwoord, maar het klopt niet.
De schaling staat voor het minimum en maximum op Automatisch. In mijn Excelversie (Office365, dus Excel 2016) wordt dan het door Excel bepaalde min en max getoond, maar dat zijn geen waarden door mij ingesteld.
Zie bijlage.
Zodra ik een waarde handmatig intik, verandert het woord 'automatisch' naar 'opnieuw instellen'.
eigenschappen y-as.png

Mocht iemand nog een idee hebben, dan hou ik me aanbevolen. Ik ga ook op andere fora zoeken naar een antwoord, maar hou niet van crossposten, Deze gaat dus dicht.

Niet zo gauw de moed opgeven, vriend. In de bijlage twee plaatjes hoe je dit voor elkaar kan boxen.
Getallen selecteren in je grafiek van de verticale as, rechtermuisknop 'As opmaken', opties voor As op 'vast' zetten.

Bekijk bijlage Excelbat_test y as.xlsx

Greetz/Excelbat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan