Warmte

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnose09

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
Zie bijgaande foto van 2 hardware onderdelen. Het zilveren element met gaatjes geeft het meeste hitte af. Wat is dit voor onderdeel? En is het gebruikelijk dat hier de hitte vandaan komt of kan het warmte probleem ook onder dat onderdeel zitten?

Mijn laptop raakt snel oververhit rond dat onderdeel. Stof verwijderen heeft geen effect gehad.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

20150608_150448.jpg

Daar onder zit je WiFi / Blue Tooth module, op dit printje zit de zendontvanger voor je draadloos netwerk / blue tooth verbindingen.
Het is logisch dat dat warm wordt maar heet is ook weer niet de bedoeling lijkt mij..

Laatst bewerkt:
Hallo

De warmte zal wel eerder afkomstig zijn van de koelvlakken die eronder zitten , met foxconn er op.

Dubbel uitgevoerd , die zowel de c.p.u. , alsook de g.p.u. moet koelen.

De koperen buis erbovenop geonteerd is een heatpipe , die verbonden is met een radiator.

Her vermelden van het type laptop is nuttige info ...

Nu sluit je misschien specifieke info voor uw model "Mijn laptop" uit.

Het stofvrij maken van de heatpiperadiator , controleren op soepel draaien van de c.p.u./g.p.u. fan , alsook het vervangen van de thermisch geleidende pasta c.p.u. is ook gebeurt ???

Controleer ook of de thermalpad die gemonteerd is op de g.p.u. niet is uitgedroogd/versteend.

Of ... laat dit uitvoeren door iemand die weet met wat hij bezig is ...

Een c.p.u. kan tegen zeer veel ... , en is meestal niet de oorzaak van voortijdig sneuvelen van een laptop.

De g.p.u. is meestal op dezelfde haetpipe gemonteerd ... ook hier ...

Indien er onvoldoende koeling is (stofophoping/defekte fan) , wordt alles te heet , waarbij in het slechste geval de soldeerverbindingen g.p.u./motherboard smelten/loskomen.

Peter

Dank.

Het type laptop is:
Acer 5315 series
vervangen van pasta is niet gedaan. stof ophoping is niet aan de orde geweest. defecte fan heb ik geen weet van.

Is er aan de hand van het type laptop nog iets over te zeggen? Ik heb eerder een Acer gehad van een ander type welke ook snel met verhittingsproblemen kwam te zitten. Wederom dank.

Op internet wordt gehint naar een BIOS-update naar v 1.43 of hoger om problemen met de temp. sensors op te lossen bij een update van Vista naar Win7...
Wellicht het proberen waard..?
Laatste BIOS-versie is v 1.45.

Hallo

"stof ophoping is niet aan de orde geweest"

Hopelijk heb je gelijk.

Wat de meesten vergeten te controleren is het stof die tussen de fan en de heatpiperadiator zit ...

Mits een beeld meer zegt dan 1000 woorden ... zie 1.4" :

https://www.youtube.com/watch?v=t-XEuTwRplg

Kost slechts enkele minuten tijd.

Heatpiperadiator dien je hiervoor niet te demonteren.

De Ventilator zuiver maken kan ook al snel enkel 100en r.p.m. schelen , wat de koeling ten beste komt.

b.i.o.s. update enkel uitvoeren op een stabiel werkende machine.

Wees u bewust van de mogelijke risico's als de machine crasht tijdens een b.i.o.s. update.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit leest , iets aan deze info.

Peter

Laatst bewerkt:
soldeerverbindingen g.p.u./motherboard smelten/loskomen.

Dat soldeertin is HMP-Tin dat maar smelt rond 400-450 graden celcius. Ik denk niet dat er heel erg veel laptops nu andere gebruiken. je cpu kan (maximum 30%??) een beetje boven de tcase ezitten voor een minder lange tijd. Maar, die gaat nooit aan 150°, wat al 50-80 onder de laagste smeltpunt-tin is.

Nooit geweten dat ze zo heet solderen. Ik kom specs tegen van: 301 ~ 574°F (296 ~ 565°C).
Geen sinecure om bij die temperaturen te solderen. Aanvankelijk was zelfs leadfree al een probleem (maar dat was overigens wel in een low cost omgeving).

Hopelijk heb je gelijk.
Wat de meesten vergeten te controleren is het stof die tussen de fan en de heatpiperadiator zit ...
Mits een beeld meer zegt dan 1000 woorden ... zie 1.4" :
https://www.youtube.com/watch?v=t-XEuTwRplg
Kost slechts enkele minuten tijd.

Klopt. Dit heb ik gecontroleerd en blijkt inderdaad stof te zitten. Verwijderd en heeft inderdaad geholpen tot een bepaald punt (computer sloeg af na een uur ipv 15 minuten zonder intensief gebruik).

Het stofvrij maken van de heatpiperadiator , controleren op soepel draaien van de c.p.u./g.p.u. fan , alsook het vervangen van de thermisch geleidende pasta c.p.u. is ook gebeurt ???

Nee, hier ga ik naar kijken

Controleer ook of de thermalpad die gemonteerd is op de g.p.u. niet is uitgedroogd/versteend.

Idem

Ik laat weten wat ik heb gedaan en of het heeft geholpen. Nogmaals dank voor de info tot dusver.

@Lange Pier: Ik was eerst ook verbaasd, maar wat searchen op HMP alloy levert idd hoge temperaturen op.
Ik vond bv. deze specs: http://www.digikey.com/catalog/en/partgroup/366-series/3292
Hierbij is er echter sprake van een smelttraject en niet zozeer een smeltpunt. Dit komt doordat er meerder bestanddelen worden gebruikt.
Dat verklaart ook waarom men uit moet gaan van een gebruikstemperatuur die lager ligt dan het begin van het smelttraject:
"Service at high temperatures: The maximum safe service temperature for any solder alloy subjected to stress is about 40°C below the solidus melting temperature, HMP alloy can therefore be relied upon in service up to about 255°C compared with about 145°C for the common tin/lead alloys."
Wat lager dan pcexpert aan geeft, maar beduidend hoger dan ik zelf verwacht had.
Ik ben de link even kwijt, maar ik las ergens iets over niet reflowen maar toch golfsolderen. Er bestaat echter ook een proces met laser of flame solderen.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.

Aangezien ik niet kan vinden waar ik een nieuw bericht kan plaatsen ( :o) vraag ik het even hier.

Ik heb een lenovo G505s en die wordt zo heet dat hij stinkt en mijn linker hand er bijna niet meer op kan leggen. Mijn ventilator staat aan maar dat is maar minimaal. Mijn vraag is er een programma waar ik dat handmatig kan doen? Want als hij uitvalt door de hitte en ik hem weer opstart draait hij volop en is binnen een minuut weer koud.

Graag hoor ik jullie tips. Bedankt alvast.

@ Veng

Speedvan had ik er al op staan maar ik kan dan alleen maar dingen uitlezen en niet aansturen. En een koeler naja liever niet lastig met menemen enzo. Maar als je een ventilator kan instellen op je comp dan moet je dat ding toch ook handmatig via een programma ofzo kunnen besturen? of is dat niet zo? Wat dat aangaat ben ik echt maar een nope:shocked:

Ik ben niet zo bedreven in Speedfan, maar daar moet je je fans echt mee aan kunnen sturen.
Het kan echter wel zo zijn dat je dan eerst iets in je bios uit moet schakelen. Maar zoals gezegd, ik ben niet bedreven in Speedfan.
Via "Info" kun je je aanmelden en kijken of er een specifieke configuratiefile voor jouw moederboard bestaat, anders moet je alles zelf instellen.
Echter: Het lijkt er op dat je een probleem met je eigen fanregeling hebt. Ik zou eerst proberen die oorzaakt te vinden, want mogelijk dat anders Speedfan tegen dezelfde aan loopt.

Ik laat weten wat ik heb gedaan en of het heeft geholpen. Nogmaals dank voor de info tot dusver.

Blijkt dat Linux Mint geen fan kan aansturen. Dit type laptop met fan kan alleen met Windows goed functioneren of idd na een BIOS update (waarvoor je ook eerst weer Windows moet installeren). Het lijkt erop dat de laptop met Windows nu goed werkt en niet meer overdreven oververhit raakt.

Ik ga nog even uitgebreid testen maar verwacht dat het nu goed gaat. In ieder geval bedankt voor de hulp!

Hallo

"Blijkt dat Linux Mint geen fan kan..."

Jammer dat nu pas blijkt dat er ... linux op draait ...

Had je dit een paar dagen eerder vermeld , hadden veel mensen zich veel tijd en moeite kunnen besparen...

Zo blijkt maar weer ---> geef voldoende/duidelijke/korrekte info.

Uiteraard blij voor u , dat alles weer korrekt werkt , en ... hou dit beestje zuiver/stofvrij , dan zul je er nog vele jaren plezier van hebben.

Peter

Dank Peter,

Inderdaad meer info, minder hoofdpijn. Les geleerd!

Dank en groet,
Arno

26-6-15 Laatste update:
Toch nog warmte issues gehad en na opzoeken informatie blijkt dat de koelingpasta op de CPU veelal vanuit de fabriek niet goed wordt toegepast. Dit kan ik bevestigen nadat ik de Heatpiperadiator heb losgemaakt en de meeste pasta ernaast zat. Even schoonmaken met 96% alcohol (2,35 kruidvat) en nieuwe pasta erop (€ 5 bij de lokale comp boer). Bij geen verder bericht was dit de oplossing met stofverwijdering achter de fan wat vrij simpel op te lossen was.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan