Warning: CPU Fan fail or speed to low!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Hallo,
Op de een of andere manier is tijdens mijn vakantie de bios gereset, en toen ik zelf mijn pc weer wilde gebruiken gebeurde er (voor mij) nogal wat vreemde dingen. Een collega heeft toen het e.e.a. in de bios gecorrigeerd en alles werkt weer als vanouds.
Alleen mijn cpu fan (Zalman CNPS-7700 Cu op een AMD Athlon 64 3800+) draait nu, zo te zien en te horen, op een constante snelheid. Voor dat hele "bios gedoe" hoorde ik de fan af en toe vanzelf langzamer of sneller gaan draaien al naar gelang het pc gebruik.
Ik heb in de bios "cool & quiet" op enabled gezet, evenals onder power "ACPI Support" op enabled gezet. (moederbord Asus A8N-SLI Premium). Ook Q-fan staat op enabled. Dit heb ik zo uit de handleiding gehaald.
Toch draait de fan maar op een constante snelheid, en ik ben bang dat dit niet goed is en een negatieve uitwerking op mijn cpu heeft. Heb ik (leek) iets verkeerd gedaan?

Nu verschijnt bij het opstarten van mijn pc ook regelmatig de boodschap:
"your computer cpu fan fail or speed to low!!" en dit lijkt mij toch echt niet goed.
Kan iemand mij adviseren wat te doen?
in de bios staat:
cpu temp.: 37 C (everest geeft 26 aan)
cpu fanspeed: 1739 rpm (everest 1560)
cpu target temp: 72 C
cpu fan speed warning: 1200 rpm
mvrgr. Martin.

het is een zalman koeler deze draaien op een lager toerental omdat ze gewoon effectiever kunnen koelen ze hebben een beter koelblok etc. Omdat ze zo traag draaien zijn ze dus ook stiller.
En ik heb ergens gelezen dat dit tot errors kan leiden maar dit is niets om je ongerust over te maken.
de temps zijn ook in orde zelfs al zou hij 37 graden warm zijn.
Mijn cpu draait constant op 60 graden dat is normaal voor een monderne cpu.
Meschien kan je de target temperatuur wat naar beneden zetten ik zou zeggen als hij nu 37 graden is zet hem dan op 40 ofzow. want anders blijft hij zo traag draaien bij zware bewerkingen en word je cpu meschien 70 graden ofzow.

Laatst bewerkt:
Target temperatuur naar beneden bijstellen? Hoe, en waar doe ik dat? (onnodig te vermelden dat ik er niet al te veel vanaf weet).
Het bijstellen heb ik inmiddels gevonden. Nu heb ik nog een vraag. Als ik in Everest naar mijn cpu temperatuur kijk, is dat meestal 25-30 graden bij normaal gebruik. Als ik in mijn bios kijk is de cpu temperatuur altijd 10 tot 15 graden hoger dan Everest aangeeft (dus rond de 40 graden). Waar komt dat verschil vandaan?

Laatst bewerkt:
everest meet volgens mij veel te laag of kijkt naar een verkeerde sensor. 40 graden lijkt me normaal.
Gebruik eens het programma speedfan,
http://www.almico.com/speedfan.php
dit is een iets meer geavanceerd programma voor temperaturen fan speeds etc.

Is een cpu temperatuur van 35 graden normaal als je de pc bijna niet belast (alleen mail gebruiken)? Ik neem aan dat ik alles goed heb ingesteld en dat cool & quiet en Q-fan goed werkt. Ik blijf het raar vinden dat Everest constant een temperatuur aangeeft van 24/25 graden terwijl dat in de bios minstens 10 graden meer is. Jammer want het is een (voor mij als leek) makkelijk programma. Al mijn fans (behalve cpu) zijn overigens aangesloten op een fan controller. Is het verstandiger om deze direct op het moederbord aan te sluiten?
Speedfan heb ik ook geprobeerd, maar dat vind ik toch wat moeilijker dan Everest. (dit zegt ook genoeg over mijn ervaring)

Laatst bewerkt:
speedfan configureerd zichzelf toch en laat gewoon alle temps en fansspeeds zien.
35 graden is helemaal normaal. ik draai constant 60 graden en bij belasting 64 graden.
Ik heb dan ook wel een intel pentium 4 met een prescott core die natuurlijk wel heet word.
Everest zal gewoon de verkeerde temp uitlezen. bv die van je moederbord ofzow.
maak een een screenshot van speedfan alt print screen en dan gewoon plakken in bv paint.

instellingen speedfan

Langzaam kom ik een beetje verder met speedfan. Ik heb mijn moederbord geselecteerd en nu geeft speedfan (voor mij) begrijpelijke informatie.
Op het scherm van speedfan staan de fan cpu, fan chassis, en fan chip op honderd %.
Dit kan met pijltjes geregeld worden. Moet dat op 100% blijven staan of zijn daar bepaalde waardes voor??

Bij mij laten everest en speedfan precies dezelfde temperaturen zien.

Hoe heb jij speedfan ingesteld? (zie mijn vorige vraag).
Everest geeft bij mij altijd een temp van 24/25 graden terwijl de werkelijke temp dan 35/38 graden is.

instellen instellen,
daar heeft het juist niets mee te maken speedfan laat gewoon enkele temperaturen zien.
de cpu temp is de warmste die je ziet,

Ja instellen, want op het scherm van speedfan staan de fan cpu, fan chassis, en fan chip standaard op honderd %. Zet ik de cpu fan bijv. op 70% gaat de fan langzamer draaien.
Dus is dat ook in te stellen.

laat die dingen op automatic staan, dan regelt speedfan niets bij.
En dan wordt het normaal geregeld :)
Je wou speedfan volgens mij gebruiken om de cpu temp te meten,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan