Wat, aanmelden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hieronder een vraag die slaat op Win2000 maar ook 98 komt aan bod. De manier waarop je die account moet inrichten b.v.

Delen van informatie op de C-schijf
Toen we Windows 9x gebruikten was het vrij gemakkelijk de C-schijf te delen. Ik heb Windows 2000 Professional geïnstalleerd op vijf computers (zonder server). Ik merkte dat ik de gebruikersnaam en het wachtwoord van de vier andere computers toe moest voegen aan mijn lokale gebruikersgroep om hen toegang te verschaffen tot mijn gedeelde C-schijf. Toen pas konden zij bestanden van mijn computer halen. Er moet toch een gemakkelijker manier zijn om bestanden delen (Alleen-lezen) in Windows 2000?

Windows 98 ondersteunt standaard alleen een beveiliging door middel van wachtwoorden bij het delen van bestanden op het netwerk. Het lijkt erop dat u C:\ gedeeld hebt, waarbij de velden Alleen-lezen en Volledige toegang leeg gelaten zijn, waardoor iedereen volledige toegang heeft tot alle bestanden. Dit is een aardige oplossing voor kleine netwerken die weinig beveiliging nodig hebben. Windows 2000 ondersteunt standaard beveiliging op gebruikersniveau, net zoals dat het geval is bij alle versies van Windows NT. Om toegang te krijgen tot een Windows 2000 computer, lokaal of via een netwerk, moet de gebruiker beveiligingsgegevens invoeren, zoals een gebruikersnaam (lokaal of domein) en een wachtwoord, zodat de Windows 2000 Professional computer toegang kan geven tot de gedeelde mappen en bestanden. Vindt u die beveiliging te ingewikkeld, wilt u toch vrije toegang geven tot gedeelde mappen en niet voor elke gebruiker een gebruikersnaam specificeren, dan kunt u gebruik maken van het Gast-account of de Gast-groep op uw Windows 2000 Professional computer. De Gast-account is de beveiligingsoptie voor netwerkgebruikers om toegang te krijgen als onbekende gebruiker. De Gast-account staat standaard uit en kan door de beheerder van de computer ingesteld worden. Dit gaat als volgt:

Kies in het Configuratiescherm de optie Gebruikers en Wachtwoorden en open het tabblad Geavanceerd .
Op dit tabblad vindt u een knop Geavanceerd , waarmee u het venster Lokale gebruikers en groepen opent.
Open in het rechter venstergedeelte de map Gebruiker , rechtsklik op Gast en kies uit het snelmenu de optie Eigenschappen .
Schakel in het dialoogvenster Eigenschappen voor Gast de optie Account is uitgeschakeld uit en klik op OK .

In Windows XP is de beveiliging van uw gegevens in principe even streng. Alleen is de Gast-account standaard ingeschakeld. Ook moet u erop letten dat elke Windows XP gebruiker inlogt met een gebruikersnaam en wachtwoord. In sommige gevallen is het namelijk mogelijk het wachtwoord uit te schakelen. Zo schakelt u het wachtwoord weer in:

Kies in het Configuratiescherm de optie Gebruikersacccounts >> Een account wijzigen.
Klik op uw account en kies Een wachtwoord instellen.

Waarvoor hartelijk dank!

Ik ga dat stapje voor stapje uitproberen, op een beter ogenblik als dit.

U hoort van me...

Ik was heel gehoorzaam. Stap voor stap uitgevoerd. Host (metXP dus) is weliswaar beveiligd, evenals Gast (met98). De combinatie is nu zo veilig dat ik nog steeds niet de toestemming kan verkrijgen om vanuit Gast naar Host te gaan. Ik ga er dus die beveiligingen allemaal afgooien.
De firewall laat ik zitten, en ik denk dat ik het maar opgeef.

In het configuratiescherm vind ik wel "gebruikersaccounts" maar daar wordt nergens -ook in volgende stapjes niet- gewag gemaakt van Wachtwoorden beheren. Op de enige plaats waar ik die kreet tegenkwam wordt uitsluitend gewag gemaakt van de INTERNET-PASPOORT optie, en niks netwerkje.

Ik kan wel met HOST bestanden op GAST benaderen en er alles mee uitspoken wat ik maar wens. Dat wordt dus vaker trappen lopen, 2 hoog, om beneden printjes en zo te maken...

Heel veel dank voor alle meedenkwerk. Natuurlijk blijf ik speuren, maar dan wat meer ongeregeld. Mocht ik ooit oorzaak-gevolg-oplossing weten te achterhalen: Gij LEEST HET, al is het maar "ter leringhe ende vermaeck"

Gij LEEST HET, al is het maar "ter leringhe ende vermaeck" Alleen leringhe :D

Nog even dit: In XP kun je toch zo een account aanmaken?
Start/Config/Gebruikersaccounts/user Piet98 aanmaken en wachtwoord geven.
Als Piet98 dan aanlogt op het netwerk wordt hem gevraagd om naam en wachtwoord.
Windows herkent Piet98 dan.
Dat lijkt me het principe tenminste.

O ja, je had toch wel de firewall van Windows uit?
Je kunt beter je gewone firewall er op zetten. Die geef je 1 keer op welk netwerk je zit en alles wordt geregeld. Aan Windows firewall heb ik echt een hekel.

Mocht ik een link hierbinnen Helpmij vinden over XP-98 dan plaats ik deze alsnog hieronder.

groetjes!

Ook geprobeerd. Noppes.
Vrijwel bij alle "proberingen" ben ik met en zonder windows firewall aan het stoeien geweest.
Als het zonder wel zou werken had ik die uitgeschakeld en ZA aktief gemaakt.

Mocht je nog wat vinden: Gaaarne!

Tot ooit? en bedankt, wederom.

Op speciaal verzoek - waaraan gaarne voldaan!

Ik ben nog geen steek verder.
Is er onder de deskundigen iemand die mijn veronderstelling kan beoordelen?

Ik heb- om programma's thuis en op echtegenote's werk synchroon met elkaar te krijgen- op aanraden van haar systeembeheerder HUN SP2 geïnstalleerd.

Zou het heel misschien kunnen zijn dat daardoor de boel dichtgespijkerd is?
Ik begin te denken dat het iets te maken zou kunnen hebben met een collectieve licentie? En dus een aangepaste SP2.

Mailtjes naar de beheerder zijn (nog) niet beantwoord.

Wie het weet...?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan