Wat als DHCP fails

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast3913

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2006
Hallo Forumgangers,

Ik begrijp het DHCP proces (DORA).
Maar ik heb een vraag en die krijg ik niet beantwoord.
Wat gebeurt er als:
Computers hun ip adressen al van de DHCP server hebben gekregen.
En deze DHCP server rechtstreeks op het internet hangt.
En deze DHCP server failt.

Gaan de clients dan direct op zoek naar een nieuwe DHCP server voor een nieuwe lease?
of doen ze dit pas als hun lease bijna gaat verlopen?

Clients zullen op de helft van de leasetijd om een verlenging gaan vragen in steeds kortere intervallen, net zolang tot ze een verlenging krijgen of de leasetijd verlopen is. In dat laatste geval vervalt je IP adres.

Je IP-adres vervalt pas aan het einde van de leasetijd, niet tussentijds.

Dat begrijp ik allemaal wel. Maar ik kan mijn probleem niet op een goede manier uitleggen. Sorry hiervoor.
Mij gaat het er om dat als de internetverbinding wegvalt op de DHCP server dat de client pc's verbinding moeten maken met een 2de DHCP server die wel internet heeft.
Begrijpen jullie mij zo. Ik moet gewoon altijd internet hebben. Ik heb 2 DHCP servers (of dat wil ik eigenlijk) als redunancy voor als er 1 uitvalt.
Werkt dit gewoon automatisch als er 2 DHCP servers zijn?

Je gooit volgens mij een aantal zaken door elkaar. Internet op je DHCP moet je toch echt eens uitleggen, die twee hebben namelijk erg weinig met elkaar te maken.

DHCP zelf kent geen redundantie. Maar met wat handigheid is dit toch te realiseren. Je maakt je DHCP pool (de beschikbare adressen die uitgedeeld worden) 2* groter dan wat je nodig hebt. Vervolgens laat je beide DHCP servers de helft van deze pool uitdelen. Op die manier zijn er altijd genoeg adressen en kunnen ze elkaars taak overnemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan