Wat betekend deze melding?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutchbull

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 jan 2002
Hallo allemaal,

Als ik Windows '98 SE probeer te installeeren op mijn computer dan krijg ik de melding:

Bootsector Write!
Virus: continue Y/N

Wat betekend dit? Ik kan ook niet op y of n drukken, want de computer is dan al vastgelopen. Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt!!!

Het antwoord op je vraag is niet zo moeilijk: je hebt een virus in je bootsector zitten.

Doe even een online scan m.b.v. www.housecall.nl

Er zijn in ieder geval twee mogelijkheden :

je hebt een virus of

in de bios staat de cmos/bios virusbescherming ingeschakeld en wilt deze instelling je waarschuwen voor het feit dat Windows tracht weg te schrijven naar de master bootrecord.

Virus:
Scan eens vanaf de dos-command line op virussen.

ehh, Bartuls,
hoe werkt een / hoe doe je een online scan als je machine vastloopt wanneer je windows wilt installeren / opstarten ?

Hoe doe ik zo'n scan vanaf de dos-command line? Wat moet ik in dos intypen? Ik heb nu geen windows op mijn computer staan, dus een online scan gaat helaas niet!

Virus in Boot

Hoi DutchBull,

Als je een opstartdiskette hebt dan kun je via die naar de C prompt en dan checkdisk doen.
Als er inderdaad een virus op zit, denk ik dat formatteren de enigste optie zal zijn.

Groetjes,
Carla

Geplaatst door Dutchbull
Hoe doe ik zo'n scan vanaf de dos-command line? Wat moet ik in dos intypen? Ik heb nu geen windows op mijn computer staan, dus een online scan gaat helaas niet!
Heb je in het Bios gekeken of daar de virus bescherming aan staat zoals Pasja vroeg?

Pasja,

Je kunt op www.housecall.nl ook een versie downloaden.
Gezien het feit dat de melding gepost kon worden ga ik ervan uit dat er ook een mogelijkheid is om deze dan te downloaden.

nee, okee, maar niet iedereen heeft evenveel kennis van pc's.
Bij de suggestie van online scannen, denken wellicht velen aan het laten scannen "online" en dat leek mij nu net ff moeilijk als je niet eens windows op je machine kan krijgen.

Dutchbull,

Eigenlijk "weet" jijzelf al of je een virus hebt of niet.
Reden.....

als jij korter of langer geleden de machine een keer hebt geformatteerd en zelf weer hebt ingericht met Windows terwijl deze ellende zich niet voordeed, dan heb je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk nu een virus.

Heb jij de machine gekregen / gekocht / door een ander laten inrichten en je hebt nog nooit zelf Windows erop gezet, dan ZOU het mogelijk zijn dat de "inrichter" NA de installatie van Windows de "protectie" in de bios heeft ingeschakeld................ zodat je daar pas achter komt bij een herinstallie van Windows, .........zoals nu.

Ik heb al ....tig keer gefrommateerd, maar het helpt niet.
Virus bescherming staat op enable (ofzoiets), dus die staat aan ja, moet ik die op disable zetten? Ik zit nu niet thuis, ben op het werk, vandaar dat ik deze post neer kan zetten. Ik heb windows er wel eens vaker afgehaald en opgezet, maar deze melding heb ik nog nooit gehad.

Zet inderdaad de virus bescherming in het Bios op "disabled" en waarschijnlijk is je probleem weg.

Waar kan die fout ineens vandaan komen dan, heb het nog nooit gehad.

Da's een goeie vraag. Ik heb dan ook het vermoeden (zie een vorige posting) dat ALS de instelling altijd zo heeft gestaan, je NU een virus hebt.

De instellingen hebben altijd zo gestaan ja. Maar ik ga alle adviezen even proberen als ik thuis ben, en dan informeer ik jullie wel of het gelukt is..............of niet!!!

ja, maar toch nog even...................

ik hoop WEL dat je na het disabelen in de bios en het opnieuw booten alsnog een FORMAT hebt gedaan ???

Heb je dat nl. niet gedaan, dan is er een reeele kans dat je nu een machine hebt waarop een bootsectorvirus staat.........................

Ja, dat heb ik gedaan!!!

Zit nu alleen weer met iets anders: Als ik nu de computer opstart kan die de cd-rom en DVD niet vinden en moet ik met F1 verder opstarten. Weet iemand ook wat dat is?

Herkent het BIOS de CD-Rom en DVD wel?? anders moet je in de instellingen van het BIOS kijken of je ze handmatig kan selecteren.

Die herkend die de ene keer wel en de andere keer niet. Ik snap dat niet!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan