Wat betekent Mhz (frequency) bij RAM ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wolfgang777

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2009
Heb vandaag een staafje RAM gekocht van 1024 mb.
Daarbij zie ik staan: 400 Mhz.
Kan iemand me uitleggen wat de rol is van Mhz ?
Ik las iets over 'frequency' maar ja, daar word ik niet wijzer van.

Ik merk ook dat er soorten RAM-geheugen zijn: DDR, DDR1, DDR2, ... , SD-RAM
Kan iemand in jip-en-janneke-taal uitleggen wat het verschil is ?

hartelijk dank :thumb:

het verschil tussen de ddr's is simpelweg dat nieuwer geheugen een wat hogere snelheid heeft waarmee het signalen verstuurd tussen memory controller en RAM... er kunnen dus hogere knoksnelheden behaald worden (t kan gewoon wat sneller zijn)
de mhz is min of meer afhankelijk van wat je moederbord aankan, probeer zo hoog mogelijk te pakken.

sorry vergeten, mhz is min of meer de snelheid waarmee ram alles verwerkt... (heel jip en janneke achtig :P) met de frequency, bedoelen ze de hoeveelheid, en die slaat waarschijnlijk op de hoeveelheid/frequency berekeningen per seconde.

En sd-ram ? Is dat helemaal uit de tijd mag ik aannemen ?

Zitten we momenteel aan DDR4 ? Ik kreeg een staafje met 400 Mhz.
Is dat dan DDR4 ?

Dat getal doe je x 8 Geloof ik. Dan heb je pc3200 geheugen. Dat is ddr2. we zitten al bij ddr 4 maar de timings van dat geheugen zijn zo hoog, dat je beter iets minder MHz kunt nemen met snellere timings. Sdram is helemaal uit de mode. En kun je doorgaans ook niet meer gebruiken, omdat het niet meer past. Er zitten gleufjes in het reepje en die passen niet in de DDR sloten

Dat getal doe je x 8 Geloof ik. Dan heb je pc3200 geheugen. Dat is ddr2. we zitten al bij ddr 4 maar de timings van dat geheugen zijn zo hoog, dat je beter iets minder MHz kunt nemen met snellere timings. Sdram is helemaal uit de mode. En kun je doorgaans ook niet meer gebruiken, omdat het niet meer past. Er zitten gleufjes in het reepje en die passen niet in de DDR sloten

Volgens mij is de techniek nog niet verder van 3 gekomen.. Videokaarten hebben overigens GDDR5 al behaalt. (Maar dat is een ander verhaal)

400 mhz houdt niet in dat het ddr4 is... het getal heeft niks met de snelheid te maken, maar meer met de 'nieuwigheid'... ddr4 is het nieuwste, maar nog niet standaard...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan