Wat bij Oracle SQL hoststring in te vullen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Base
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Base

Beheerder
Lid geworden
9 jan 2002
Hoi

Ik heb Oracle SQL geinstalleerd om een beetje met SQL te oefenen. Als ik Oracle SQL nu wil opstarten moet ik een gebruikersnaam, wachtwoord en hoststring ingegeven. Ik heb begrepen dat je bij de eerste twee "system" en "manager" kunt invullen, maar wat moet ik dan met hoststring doen?

Zonder hoststring kan ik niet inloggen en ik kan ook nergens vinden wat ik daar in moet vullen. :(

Weet iemand hoe ik moet inloggen op Oracle SQL?

Versie: Oracle SQL Plus 9.2.0.1.0

Weet niemand hoe dit werkt met Oracle SQL?

Ik heb al vanalles geprobeerd, zoals nieuwe databases aanmaken en allerlei instellingen aanpassen, maar niets lijkt te werken.
Ik kom er op geen enkele manier in.. :(

Het invullen van de hoststring is optioneel.
Open een commandbox en typ in:

sqlplus <ENTER>

Nu verschijnt een inlogscherm. Log in met gebruiker system, wachtwoord manager. Je kan nu allerlei SQL queries intikken.

Geplaatst door IgniteIddo
Het invullen van de hoststring is optioneel.
Open een commandbox en typ in:

sqlplus <ENTER>

Nu verschijnt een inlogscherm. Log in met gebruiker system, wachtwoord manager. Je kan nu allerlei SQL queries intikken.
Bedankt voor je antwoord. :thumb:

Ik heb geprobeerd om zo in te loggen, alleen krijg ik de melding:
   "ERROR: ORA-12560: TNS:fout in protocoladapter."

Ook vond ik ergens dat ik zonder naam en wachtwoord in kon loggen door sql op te starten met: "sqlplus /nolog". Zo kan ik er wel in komen zonder in te loggen, maar nu wil ik een .sql bestand starten en queries ingeven, maar dan krijg ik de melding: "SP2-0640: Niet verbonden."

Op de een of andere manier zit er dus waarschijnlijk iets niet goed. :(

Als je sqlplus /nolog gebruikt dan log je niet in op de database, dus is het logisch dat je ook geen queries op die database uit kunt voeren.
Het lijkt er op dat Oracle niet goed draait. Kijkt eens onder services welke oracle services draaien. Ze heten allemaal OracleService.... (en dan nog iets er achteraan)

Er draait geen service met OracleService, er staat wel OracleServiceOEMREP en OracleServiceORACLE, maar deze draaien geen van beide. Deze zullen dus wel moeten draaien neem ik aan?

Verder staan er nog een paar andere die ook met Oracle beginnen, maar niet met OracleService, waarvan sommige wel draaien en sommige niet.

Ik weet ook niet of ik wel eens een goede database heb, want ik heb het gewoon standaard geinstalleerd.

OracleServiceORACLE is je database sevice. Die moet draaien om op je database in te kunnen loggen. De hoststring waar je het in je eerste bericht over had is dus ORACLE.
Als je OracleServiceORACLE start, kan je dan wel inloggen?

Nee, ik kan met die service nog steeds niet inloggen :(

Maar ik krijg wel een andere melding, nl:
   "ERROR: ORA-12154: TNS:servicenaam kon niet worden herleid"

Sorry, dat had ik meteen moeten zeggen: om in te kunnen loggen moeten de OracleServiceORACLE en de OracleTNSListener (of iets dergelijks) beiden draaien.

Deze laatste services draaien beide, dus dan krijg ik weer de melding:
   "ERROR: ORA-12154: TNS:servicenaam kon niet worden herleid" :confused:

Kan het ook zo zijn dat ik nog geen goede database heb om op in te loggen? Of wordt er standaard een database aangemaakt bij het installeren?

Normaal gesproken wel. Dit kan je controleren m.b.v. de DBStudio. Hier staat welke databases er allemaal aanwezig zijn. Log in op de ORACLE database en kijk of de database "up and running" is.

DBStudio? Wordt dat mee geinstalleerd bij het installeren van oracle? Ik heb het namelijk niet en ik kan het volgens mij ook niet installeren.

Ik heb wel een Database Configuration Assistant waarin dezelfde databases staan als bij de OracleServices, maar als ik hiermee iets probeer te configureren krijg ik ook een foutmelding.

En terwijl ik hiermee aan het prutsen was kreeg ik een keer de melding: "Server is not up and.." (meer stond er niet), dus die zal dan wel niet "Up and running" zijn.

Bij mijn weten wel: in de Personal editie staat het er in ieder geval bij. Nou moet ik zeggen dat ik met versie 8i werk, maar zoveel verschil moet dat toch niet maken?

Smijt met de Database Configuration Assistant je oude database eens weg, en maak daarna een nieuwe aan. Controleer eerst of je wel de optie hebt om een nieuwe aan te maken, want volgens mij heb je een heel erg gestript versie van Oracle 9.

Ik heb nu de bestaande databases verwijderd en een nieuwe database aangemaakt, maar het is nog steeds hetzelfde verhaal, ik kan dus nog steeds niet inloggen.

Wat ik wel vreemd vind is dat de nieuwe (lege) database meer dan 1 GB aan ruimte inneemt. Hoe kan een lege database zoveel ruimte in beslag nemen?? :confused:

Het waarom weet ik ook niet, maar die 1GB voor een lege database klopt.
Uhm, welke Windows versie gebruik je eigenlijk? Oracle werkt niet met WinME en WinXP Home. Ik ben er van uit gegaan dat je geen van deze OS hebt, maar misschien zit ik er wel naast.

Ik gebruik WinXP Pro en ik heb "Oracle Personal Edition for Windows NT/2000/XP".
Op deze site staat dat Oracle 8 voor WinNT/2000 is en Oracle 9 voor winNT/2000/XP is. Dus neem ik aan dat versie 8 niet met XP werkt, maar versie 9 zou dan toch wel gewoon moeten werken?

Versie 8 werkt wel met XP Pro: ik krijg hier versie 9 namelijk niet aan de praat. De installatie wil geeneens starten.
Maar natuurlijk zou versie 9 het gewoon moeten doen. Na de standaard installatie moet je gewoon in kunnen loggen op je database via SQLplus. Daarom denk ik dat er in de installatie iets verkeerd is gegaan. Je hebt een vreemd SID ofzo ingevuld. Maar aan de servicenaam te zien heb je als SID gewoon ORACLE gekozen, wat goed is. Helaas kan ik je ook niet meer verder helpen. Probeer eens wat te weten te komen op de oracle forums.

Ik zal versie 8 eens proberen misschien dat dat beter gaat.
Bij SID heb ik inderdaad ORACLE ingevuld, dus dat moet wel kloppen.
Ik zal nog wel even wat verder prutsen met oracle. In ieder geval bedankt voor je hulp :thumb:

Succes er mee! Oracle is niet bepaald het meest overzichtelijke produkt om mee te werken. Als je het probleem over een maand of twee nog steeds hebt moet je maar eens terugkomen: dan heb ik namelijk m'n oracle cursus achter de rug.

Oracle is zeker niet het meest overzichtelijk. Maar ik denk dat ik het over twee maand wel heb opgegeven, als het dan nog steeds niet gelukt is. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan