• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wat doe ik fout bij VLookUp ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MDN111

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2007
Hallo !

Onlangs maakte ik kennis met de VLookup-functie maar als ik die wil toepassen loopt het reeds van de eerste keer fout.

De bedoeling is dat in de tweede kolom van de sheet “N1” de werkelijke uitrit komt te staan. Ik hoopte dat de VLookup-functie die datum gaat ophalen uit de sheet “N1”. Dat gebeurt maar in 7 van de 12 gevallen.

Zo komt er soms “01/01/1900” te staan. Dat kan ik begrijpen als er geen werkelijke uitrit ingevuld is in de sheet “N1”. Geen probleem.

Maar soms staat er “#N/A” en dat begrijp ik niet.
Als er in de sheet “N1” geen datum is ingevuld dan verwacht ik in de sheet “N2” de waarde 01/01/1900 (bijvoorbeeld in B2) maar niet “#N/A”.
Als er in de sheet “N1” wel een datum is ingevuld, dan verwacht ik die datum in de sheet “N2” (bijvoorbeeld in D2).

Heeft iemand een idee wat ik fout doe ?

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

Hallo MDN111,

Je hebt in het blad N2 kolom A opgemaakt als tekst, terwijl dat in blad N1 getal is. Zet ergens in een lege cel het getal 1, kopieer dit, kies vervolgens kolom A op blad N2 en kies voor bewerken => plakken Speciaal en dan vermenigvuldigen. Het kan zijn dat je nog even voor kolom A de opmaak getal => getal met 0 decimalen moet instellen.

Groeten
Thoralf

Wat je ook kan doen is de formule aanpassen door waarde toe te voegen.
Code:
=VERT.ZOEKEN(WAARDE(A2);'N1'!$A$2:$E$52;5;ONWAAR)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hallo, bedankt voor de reacties!

Beste Thoralf,

Zoiets in die zin had ik ook reeds gedacht. Hetgeen je zegt verbaast me, want volgens mij staan beide kolommen opgemaakt als getal zonder decimalen. Zie N1.jpg en N2.jpg. Deze screenshots heb ik gemaakt van de sheets zoals ik ze had gepost.
Niettemin heb ik jou methode toch even getest, maar zonder resultaat.

Beste Roncancio,

Jammer genoeg krijg ik met jou methode ook geen volledige oplossing. Na toevoeging van de Waarde-functie ("Value" bij mij) geeft hij datum correct die hij eerst foutief gaf, maar hij geeft nu ander foutief daar waar hij die eerrder wel correct gaf, bijvoorbeeld cel B5. Zie nieuwe xls-file.

Ik vrees dat ik nog geen inzicht heb in wat er gebeurt.

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

MDN111,

Ik heb de eigenschappen cellen op getal gezet.
De rode hoekjes zijn weg en alles werkt, dus denk ik dat het nu goed is.

Bijlagen

Hallo allemaal !

Allen bedankt voor de reacties. Jullie bestanden werken zoals ik het graag heb.

Maar ik blijf wel op mijn honger zitten. Ik slaag er namelijk niet in om zelf van mijn "slecht" bestand een "goed" bestand te maken zoals dat van jullie. Dat wil zeggen dat ik blijkbaar toch iets fout doe?

Als ik ga kijken naar de cel-formattering van mijn "slechte" bestand en jullie "goede" bestanden dan merk ik geen verschil. In beide gevallen zijn ze geformatteerd als getal zonder decimalen.

Ik vrees dat ik nog steeds geen inzicht heb.

Grtz,
MDN111.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal !

Allen bedankt voor de reacties. Jullie bestanden werken zoals ik het graag heb.

Maar ik blijf wel op mijn honger zitten. Ik slaag er namelijk niet in om zelf van mijn "slecht" bestand een "goed" bestand te maken zoals dat van jullie. Dat wil zeggen dat ik blijkbaar toch iets fout doe?

Als ik ga kijken naar de cel-formattering van mijn "slechte" bestand en jullie "goede" bestanden dan merk ik geen verschil. In beide gevallen zijn ze geformatteerd als getal zonder decimalen.

Ik vrees dat ik nog steeds geen inzicht heb.

Grtz,
MDN111.
In de A-kolom van je bestand hebben een aantal cellen een groen driehoekje.
Als je die cellen selecteer dan zie je als het goed is een menu met een uitroepteken. Klik op het uitroepteken en selecteer Converteren naar getal.
De waardes in de geselecteerde cellen worden nu omgezet alszijnde getallen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan