Wat doe ik fout met installeren nieuwe harde schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diamond

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2001
Heej,

Ik heb een nieuwe harde schijf van 160 gig... deze wil ik laten vervangen voor mijn 60 gig harde schijf die op MASTER staat. Nu snap ik geen **** van die jumpertjes en tekeningen op de harde schijf.... Hoe moet ik die lezen?
Want ik heb als SLAVE dezelfde harde schijf (160 gig) als die ik net nieuw heb gekocht. Ik heb dus 2 Hitachi Deskstar T7K250 van 160 gig. Eentje staat al goed op SLAVE. Nu wil ik die ik net nieuw gekocht heb op Master zetten. Kortom: vervangen voor me oude harde schijf van 60 gig.
Op de harde schijf die SLAVE staat zitten geen jumpertjes... terwijl op de tekeningen allemaal afbeeldingen staan waar minimaal 1 jumpertje is geplaatst dus dat snap ik ook al niet.

Wat ik nu heb geprobeerd is gewoon hetzelfde zoals me schijf van 60 gig stond. (met 1 jumpertje) FDISK herkent me schijf wel.. (tot 65 gig ofzo want verder herkent hij niet als het goed is) maar er word aangegeven "geen besturingsysteem is geïnstalleerd." 98 draaide op C, XP draaide op H. C is verdwenen (me oude schijf van 60 gig) Maar H staat op me 2e harde schijf van 160 gig die al in me computer zat.
Wat moet ik nu doen... XP cd rom erin doen lukt niet... herkent hij niet. Als ik 98 wil installeren dan gaat hij eerst de partites controleren op fouten voordat hij met setup verder gaat maar vervolgens krijg ik allemaal gekke tekens en doet me pc niets meer... :S

Is me nieuwe harde schijf niet goed ingesteld wat betreft jumpertjes of ligt het ergens anders aan???

Hoop dat jullie me verhaal een beetje snappen en me kunnen hlpen, thnx

Standaard staat uw nieuwe schijf op master.

I G E C A
0 H F D B

I is je key. Standaard is er een jumper tussen G/H en A/B (Master 16 head)

Voor Slave zet je een jumper tussen A/B en C/D.( slave 16 head)

Dat zou het moeten zijn.

volgens mij is er nog iets anders aan de hand.
Je boot-record staat op je oude C schijf.
Zonder dit record C:boot.ini weet de bios niet waar die een operating system kan vinden.

Volgens mij moet je eerst de nieuwe HD als 2e schijf installeren (i.p.v. je oude 160 gig) vervolgens van je nieuwe HD een boot-disk maken (is formateren op speciale manier, helaas kan ik je de details hiervan niet vertellen). vervolgens zou ik dan XP installeren. Daarna je oude HD van 60 gig vervangen door de nieuwe en je oude 160 gig weer terug zetten.

Veel succes.

Geplaatst door vanzwam
Standaard staat uw nieuwe schijf op master.

I G E C A
0 H F D B

I is je key. Standaard is er een jumper tussen G/H en A/B (Master 16 head)

Voor Slave zet je een jumper tussen A/B en C/D.( slave 16 head)

Dat zou het moeten zijn.

Maar dan snap ik niet waarom er bij me harde schijf die er nu al inzit van 160 gig geen jumpertjes zijn geinstalleerd. Hij staat op slave maar er zit geen enkele jumpertje op. En toch doet hij het al die tijd prima...

waarschijnlijk auto detect(o.i.d. dat is er ook nog he, maar dat werkt lang niet altijd perfect)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan