Wat doet een geluidskaart met het geluid uit jouw boxen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diamond

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2001
Ik vraag me af in hoeverre een geluidskaart een rol speelt bij het geluid dat uit je boxen komt. Ikzelf heb een Creative Live player 1024 geluidskaart met daarbij 5 speakers.. (zie afbeelding)

inspire_51_p580%5B1%5D.jpg

Mocht ik nou een betere geluidskaart kopen krijg ik dan meer POWER/VOLUME uit me boxen?? Daarmee bedoel ik dus beter en mooier geluid. Filmgeluid, Theatergeluid! Alsof je in een bioscoop zit. Dat valt nu nog een beetje tegen heb ik het idee.

Wie kan me hier meer over vertellen en welke kaart is dan goed??

bedankt

Computers en versterkers

Een computer geeft een zwak (ongeveer 100 to 200 milivolt) signaal af.

Je zult dus een versterker nodig hebben om het om te zetten hoorbaar geluid.

Je kaart is goed, je versterker is behelpen.

Creative levert de kaart maar voor je versterker moet je bij Sony, Marantz, Denon of (verzin maar een blommige) zijn.

Als je kaart SPdif uit heeft kun je het signaal direct aan je versterker aanbieden. Anders moet je elk kanaal apart versterken.

Wat jij hebt heeft een versterker in zijn subwoofer kast maar als het meer is als 8 watt per kanaal zou dat mij verbazen.

Dus wil je echt theater geluid, koop een home cinema set (krijg je niet onder 1500 euro) en stuur het signaal daar heen. Een goede vijf kanaals versterker is soms wel te koop voor 300 Euro.

Je kunt ook zelf knutselen met 3 oude versterkers.

Eric.

Laatst bewerkt:
Re: Computers en versterkers

Bedankt voor je uitleg Eric.
Dus een nieuwe geluidskaart maakt niets uit?

phpThumb.php

Wat doet dit dingetje (zie afbeelding) dan precies... als ik me oude vervangt voor deze? Kun je daar misschien uitleg over geven. Ik vraag me af waarom er dan zo'n ruime aanbod is aan geluisdskaarten.
(behalve dat deze kaart 7.1 is ipv 5.1)

Er zijn duurdere

Er zijn duurdere te koop die een hogere bitrate's ondersteunen, maar dan moet je dus alles daar aan aanpassen.

Ik denk dat de meeste mensen ook niet het verschil kunnen horen tussen een goede onboard en Creative.

Dat plaatje wat jij laat zien is een kaart met afstandsbediening. Volgens mij is dat onzin. Mijn versterker heeft een goede afstandsbediening, moet ik er dan twee gaan gebruiken.

Heeft wel zin als je met vaste versterkers werkt.

Bovendien als je met mediacenter werkt, die heeft er ook al een.

Eric.:thumb:

P.S. heeft zo te zien een niveau regeling voor opname. Is soms wel handig, maar als je bron niet al te veel signaal geeft heb je aan de regelaar van je geluidskaart genoeg.

Waarom er zoveel merken en types zijn? Net als bij auto's ze doen allemaal hun best een graantje mee te pikken.

Laatst bewerkt:
Heb zelf sinds gisteren de X-Fi Fatal1ty FPS 7.1 met daarop aan gesloten Creative's T5400 5.1-boxenset. Ik gebruikte hiervoor een Live! 5.1 Digital, maar dit klinkt echt veel beter.

Et klinkt allemaal veel ruimtelijker en voller en daarnaast is het spelen van games ook leuker geworden. :D

Ook dat CMSS-3D op een koptelefoon werkt goed, vooral merkbaar in games.

Films heb ik nog niet getest, maar muziek-cd's klinken gewoon veel beter. Ik hoor nu in sommige muziek nou ook geluiden die ik niet eerder heb waargenomen met mijn Live! 5.1 Digital.

Wat mij betreft het geld waard dus. :)

Geplaatst door Muurhond
Heb zelf sinds gisteren de X-Fi Fatal1ty FPS 7.1 met daarop aan gesloten Creative's T5400 5.1-boxenset. Ik gebruikte hiervoor een Live! 5.1 Digital, maar dit klinkt echt veel beter.

Et klinkt allemaal veel ruimtelijker en voller en daarnaast is het spelen van games ook leuker geworden. :D

Ook dat CMSS-3D op een koptelefoon werkt goed, vooral merkbaar in games.

Films heb ik nog niet getest, maar muziek-cd's klinken gewoon veel beter. Ik hoor nu in sommige muziek nou ook geluiden die ik niet eerder heb waargenomen met mijn Live! 5.1 Digital.

Wat mij betreft het geld waard dus. :)

Die speakers die jij hebt, heb ik ook + je oude geluidskaart. Misschien moet ik maar een nieuwe geluidskaart aanschaffen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan