Wat doet en hoe werkt nu precies een bootdiskette voor Windows ME

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barney

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
766
Hoi,
Wat doet nu precies een bootdiskette voor Windows ME.
Als ME niet meer start wordt er vaak gezegd dat je moet opstarten met de Boot Diskette.
Ik wil nu wel is weten wat je nu met deze Boot Diskette kan doen en hoe het werkt !

Mocht je me hiermee kunnen helpen, nou dan alvast erg bedankt.

groetjes Barney
 
ik ben er niet echt mee thuis.

ik weet dat je hiermee in dos kan komen en met bepaalde comando's kan je dan proberen om via een omweg je pc weer op te starten.
zou dit niet lukken kan je ook belangrijke gegevens van je pc veilig stellen.

ook kan je met deze diskette je pc mee herinstaleren met behulp van je cd waar je besturing opstaat
 
Een opstartdiskette bevat programma's die op een computer kunnen draaien zonder dat Windows is geladen of geïnstalleerd - zie bijlage.
Met het programma Fdisk bijvoorbeeld kun je de harde schijf partitioneren en met Format kan de schijf geformatteerd worden.
Je start zo'n programma op door achter de prompt (A:\>) de naam van het programma te typen gevolgd door ENTER.
Als je bijvoorbeeld om wat voor reden dan ook niet meer in Windows kunt komen, kun je nog wel opstarten met zo'n diskette, waarna je d.m.v. DOS-commando's als DEL (verwijderen) en XCOPY (kopiëren) bestanden kunt verplaatsen en/of verwijderen om de boel weer werkend te krijgen. Met het commando CHKDSK kun je in dat geval bijvoorbeeld ook schijfcontrole uitvoeren. En in Windows 98 kan het programma Scanreg.exe in het geval van grote problemen een registerkopie terugzetten (commando scanreg /restore).
Verder bevat een opstartdiskette drivers voor je cd-rom-speler (de Cd#.sys bestanden die je in de bijlage ziet), waardoor je Windows van cd-rom kunt installeren na het partitioneren en formatteren.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Guus heel erg duidelijk.
Nu dus het probleem,. ik krijg nu steeds de melding bij het opstarten van de C schijf het volgende:

Invalid System disk, Replace the disk, and then press any key.

Ongetwijfeld is er iets kwijt of beschadigd dat er voor zorgt dat Windows weer Opstart.
Kan je die gegevens nu dus ook met de ME boot diskette terugzetten en zoja, hoe doe ik dit nu, want mijn windows me start nu dus helemaal niet meer op


groeten Barney
 
Geplaatst door Barney
Invalid System disk, Replace the disk, and then press any key.
Deze melding kun je om verschillende redenen krijgen.
Je krijgt hem bijvoorbeeld als je opstart terwijl er nog een diskette (uiteraard GEEN opstartdiskette) in het diskettestation zit.
is dat het geval, verwijder die dan en start opnieuw op.
Krijg je die melding zonder dat er een diskette in het station zit, laat het me dan even weten.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Het is mij nu totaal duidelijk wat de opstart diskette precies doet, ik heb alle commando's is even gedaan en gekeken wat die allemaal voor je kunnen betekenen.

Een ieder bedankt voor de reactie's

Toppie

groeten Barney
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan