• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wat doet Excel vreemd!

Status
Niet open voor verdere reacties.

BartSr

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2008
Ik was voor mijn boekhoudpakket (zie https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/953523-Er-is-een-nieuwe-versie-van-Boeket in spreadsheets van banken gedoken, en daarin ontdekte ik iets wat voor mij onverklaarbaar was.
Een gedownload boekingenbestand ziet er oorspronkelijk -in Kladbokvorm- uit als in bijgevoegd INGJaarl.csv
Kies ik voor "opslaan" -al of niet gewijzigd- dan ziet het uit als in bijgevoegd INGJaar2.csv, dus met toegevoegde aanhalingstekens.
Wat is hiervan de oorzaak, en hoe voorkom ik dit?

Bijlagen

ik krijg deze melding bij het openen van Jaar1. Dit is waarschijnlijk ook waar het misgaat

Bijlagen

• ab.png
    ab.png
    8,3 KB · Weergaven: 89
Dat komt omdat je lijstscheidingsteken ; is en niet ,

Wat bedoel je hiermee? Ik zie nergens een puntkomma. En het eerste bestand komt van de bank, dus ik mag toch aannemen dat dat wel goed is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn dit bestanden via je via Mijn ING download? Want het valt mij op dat er aan het begin van je regel de aanhalingstekens ( " ) ontbreken en vervolgens voor en na iedere komma staan er 2 aanhalingstekens ( "" ). Want als ik ze vergelijk met een csv bestand die ik van mijn Roparunteam download dan zie ik enkele aanhalingstekens.

Mocht je inderdaad deze downloaden van de site van Mijn ING, dan moet je even kijken welke optie je kiest.

Ik zie hier geen gekkigheid in. Dit is wat ik ook normaal doe.

Download je de bestanden en open je deze en sla je vervolgens weer op als csv bestand?

Laatst bewerkt door een moderator:
Blijkbaar doet excel iets op de achtergrond waardoor er bij datum na de M dubbele aanhalingstekens wordt toegevoegd en aan het einde na de G van mededeling worden deze weggehaald. Zie de vergelijkende screenshots.

Welk standaard programma gebruik je voor het openen van csv bestanden? Als dit kladblok is, probeer deze eens te wijzigen naar excel. Mocht dit niet werken, dan ik het zo weer terug te schakelen naar kladblok

Bijlagen

• ING Download TS.png
    ING Download TS.png
    12,8 KB · Weergaven: 65
  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    7,7 KB · Weergaven: 58
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan