Wat en hoe kan het stuk zijn gegaan ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter sjees
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sjees

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2002
Gisteren deed tijdens hat aanzetten van mijn PC alleen nog maar de koeler van mijn processor.

Geen Post piepjes, geen beeld en geen reactie.

Ik heb toen met behulp van een andere PC alles getest wat ik maar kon testen, Video, geheugen,Hard disks en voeding. Dit werkt allemaal prima.

Het moet dus of mijn MOBO of mijn processor zijn die de geest heeft gegeven.

Gelukkig heb ik in een hoekje nog een oude PII 300 MHZ staan dus wat overgezet en kan ik in ieder geval weer iets doen.

Nu sluit ik mijn monitor aan en geeft deze alleen nog maar geel beeld ? (het zelfde met een andere video kaart) dus heb ik maar even een oudere monitor opgezocht en hiermee werkt alles wel weer normaal.

Weet iemand wat er stuk zou kunnen zijn? MOBO of processor en wat de oorzak hiervan zou kunnen zijn?

En hoe kan het dat mijn monitor er tegelijk mee is uitgescheden zonder dat mijn video kaart stuk is(piekspanning ofzo), of zou eea met elkaar te maken kunnen hebben.

PS het gaat hier om een 9VAAV moederbord met een celeron 500 processor in de 370 socket.

Nu sluit ik mijn monitor aan en geeft deze alleen nog maar geel beeld ? (het zelfde met een andere video kaart) dus heb ik maar even een oudere monitor opgezocht en hiermee werkt alles wel weer normaal.

Nou,dan lijkt het mij logisch: Monitor niet jofel.

Hallo

Een te bruusk manipuleren v/d monitor kan een mogelijke verklaring zijn .

Geel beeld wil zeggen , enkel aansturing v/h gele kanon in de beelbuis .

Andere mogelijkheid , een slecht kontakt in de d.b. 15 connector of enkele onderbroken signaaldraadjes door permanent in dezelfde hoek te zijn geplooid???

Mits je d.m.v. een oude p2 processor het m.b. terug in werking hebt kunnen krijgen , lijkt het mij logisch dat die eerste c.p.u. 'bye bye' heeft gezegd.

Het niet oordeelkundig monteren "statische elektriciteit" van deze is een eerste mogelijkheid.

Het overclocken ervan een andere.

Slechte koeling c.p.u. ??

Let wel , het niet aarden van een p.c. kan tot diverse niet logische defekten leiden .

Hopelijk ietsje dichter bij de oplossing?????

Peter

Helemaal helder, dat mijn monitor stuk is dan...
en ook de cpu of het mobo...

Maar kan het defect in de monitor ervoor gezorgd hebben dat of mijn moederbord of mijn processor is beschadigd, dit zonder mijn videokaart aan te tasten?

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar het MOBO heb ik niet aan de praat gekregen. de P2 waarin ik heb getest was een compleete systeemkast, en is dus voorzien van een ander moederbord en omdat dit slot 1 is kan ik hierop de processor niet testen(socket 370) en andersom ook niet het moederbord met de P2 processor.

Ook is de computer goed geaard en gebruik ik altijd een speciale mat als ik aan computers werk om stat. elec. te voorkomen.

Geplaatst door sjees
Maar kan het defect in de monitor ervoor gezorgd hebben dat of mijn moederbord of mijn processor is beschadigd, dit zonder mijn videokaart aan te tasten?
nee, je monitor kan je moederbord niet beschadigen (tenzij je hem er op laat vallen ofzo ;)) Het zijn dus twee onafhankelijke problemen.

Je zegt dat je mobo niet piept. Haal de CPU eens uit de socket en boot dan 'ns...

Je zegt dat je mobo niet piept. Haal de CPU eens uit de socket en boot dan 'ns...

Heb ik gedaan,

Doet helemaal niets, niet een piepje....

dat is jammer. Dan weten we nog weinig:
Als het mobo geen verschil voelt tussen wel en geen CPU, dan kan dat zowel inhouden dat de cpu kapot is als het geheugen.

Start nu eens op zonder videokaart erin.

dat is jammer. Dan weten we nog weinig:

Ik heb gebrobeerd zonder video en met cpu
zonder video en zonder cpu

bovenstaande ook nog eens met een pci videokaartje

en ook met en zonder geheugen.
(geheugen is trouwens goed, al getest op 2 pc's)

helemaal niets geeft een reactie

Kun je een moederbord dan testen zonder dat er een cpu op zit? geeft hij dan ook "post"pietjes zoals bijvoorbeeld bij het ontbreken van een videokaart of geheugen, en loop je dan niet het risico dat er iets stuk gaat?

Geplaatst door sjees

Ik heb gebrobeerd zonder video en met cpu
zonder video en zonder cpu

bovenstaande ook nog eens met een pci videokaartje

en ook met en zonder geheugen.
(geheugen is trouwens goed, al getest op 2 pc's)

helemaal niets geeft een reactie
ELK moederbord piept als er geen grafische kaart in zit. Dus kijk even of de systeemspeaker is aangesloten en of hij nog heel is. Als die goed functioneert is je moederbord kapot. Het zou kunnen zijn dat je CPU ook dood is, maar zonder heel moederbord kun je dat niet testen.

Kun je een moederbord dan testen zonder dat er een cpu op zit? geeft hij dan ook "post"pietjes zoals bijvoorbeeld bij het ontbreken van een videokaart of geheugen, en loop je dan niet het risico dat er iets stuk gaat?
ja hoor, dat is volkomen veilig.

ELK moederbord piept als er geen grafische kaart in zit. Dus kijk even of de systeemspeaker is aangesloten en of hij nog heel is.

Net getest en speaker werkt prima.......

Dan is denk ik mijn mobo inderdaad overleden...
Zal eens rond kijken ofdat iemand in mijn kennissen kring een mobo heeft waar ik mijn cpu kan testen...

is de computer van mijn dochter die ik ff in bruikleen had, dikke tranen dus maar ff over de marktplaats heen surfen voor wat nieuwe onderdeeltjes

In iedergeval bedankt weet wat wijzer geworden ( wat betreft het testen van moederborden dan)

Tanx ,
Sjees

Geplaatst door sjees
is de computer van mijn dochter die ik ff in bruikleen had, dikke tranen dus maar ff over de marktplaats heen surfen voor wat nieuwe onderdeeltjes
veel succes ermee :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan