• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wat gebeurt er in de code

Status
Niet open voor verdere reacties.

Atwist

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 jan 2006
Besturingssysteem
Wndows 11
Office versie
2016
Hallo

Ik ben op zoek naar de veroorzaker van de fout in onderstande code de fout zit in het rode deel fout melding is " script valt buiten het bereik".
Maar ik heb geen idee wat er percies gebeurt in deze code wat de fout melding betreft, de rest snap ik redelijk.
Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
  Dim sq As Variant, i As Integer, r As Integer, k As Integer, c As Range, sFilter As String, lRij As Long, lijst As Variant
  With Worksheets("Archief")                                'je werkblad
    Set c = .Range("A1:A10000")                            'vrij grote range nemen in de 1e kolom
    lRij = Application.Evaluate("=MAX(IF(" & c.Address & "<>"""",ROW(" & c.Address & "),""""))")  'rijnummer van laatste niet-lege cel in dat bereik ook al is bereik gefilterd
    Set Bereik = .Range("A1:A" & lRij).Resize(, AantalKolommen)  'je gegevens (tot laatste niet-lege A-cel & 4 kolommen breed

'om snelheid te winnen, wil je niet telkens de filter aanpassen, dat wordt gecheckt met het vlaggetje bOK
    'is het vlaggetje nog niet opgezet, dan wordt dit stukje doorlopen
    If Not bOK Then
      .AutoFilterMode = False                              'vorige filter uitzetten
      Bereik.AutoFilter                                    'nieuw filter installeren
    End If

'opnieuw om snelheid te winnen, de 4 kolommen controleren of en op wat er gefilterd wordt en die gegevens naar de macro "AanpassenAutofilter" sturen met de juiste parameters
    For i = 1 To 6
      If Me("ComboBox" & i).ListIndex <> -1 Then           'iets gekozen in die combobox ?
        sFilter = Me("ComboBox" & i).Value                 'gebruik de combobox1 om te filteren
        Me("TextBox" & i).Value = ""                       'om verwarring te voorkomen wis je de textbox
      Else
        sFilter = Me("TextBox" & i).Value & "*"       'gebruik de textboxes om te filteren
      End If
      AanpassenAutofilter i, sFilter
    Next
    'ook om snelheid te winnen voor de comboxes, die wil je ook niet telkens updaten, enkel als het nodig is
    If Not bCombos Then
      With Sheets("Blad3")                                 'dit is het hulpblad, best voor niets anders gebruiken  !!!!!!
        .Visible = True 'xlVeryHidden                            'alleen zichtbaar voor VBA
        .UsedRange.Clear                                   'leegmaken
        Bereik.Copy .Range("a1")                           'je gegevens naar hier kopieren
        For i = 1 To 6                                     '1 voor 1 de 1e 6 kolommen langslopen
          .Columns("AA").Clear                             'hulpkolom wissen
          .Columns(i).AdvancedFilter xlFilterCopy, , .Range("AA1"), True  'unieke waarden naar hulpkolom kopieren
          .Columns("AA").Sort key1:=.Range("AA2"), Header:=xlYes  'oplopend sorteren
          .Range("AA1").Value = "(alles)"                  'kop weghalen
          lijst = WorksheetFunction.Transpose(.Range("AA1:AA" & .Range("AA" & Rows.Count).End(xlUp).Row))  'waarden meegeven naar array
          Me("ComboBox" & i).List = lijst
        Next
      End With
    End If

'laatste stukje : zichtbare gegevens inlezen en naar listbox sturen
    If Not bOK Or Not bCombos Then
      i = WorksheetFunction.Subtotal(103, Bereik.Columns(1)) - 1  'aantal zichtbare rijen in die gegevens (let wel : kolom 1 bevat geen lege cellen, tel ook koprij niet mee)
      If i <= 0 Then
        ListBox1.Clear                                     'alles weggefilterd = geen gegevens
      Else
        ReDim sq(0 To i - 1, 0 To Bereik.Columns.Count - 1)  'array dimensioneren
        For Each c In Bereik.Columns(1).SpecialCells(xlVisible)  'alle zichtbare cellen in 1e kolom bereik aflopen
          If c.Row <> Bereik.Row Then
            For k = 0 To UBound(sq, 2)                     'alle kolommen aflopen
            [COLOR="red"]  sq(r, k) = c.Offset(, k).Value[/COLOR]
            Next
            sq(r, 6) = c.Row                               'gemakshalve ook rijnummer meegeven
            r = r + 1
          End If
        Next
        ListBox1.List = sq                                 'listbox vullen
      End If
      bOK = True
    End If
  End With
  bOK = True
  bCombos = True                                           'filter en comboboxes zijn netjes ingelezen, zolang je niets aan de gegevens verandert, moeten die niet geupdatet worden

Ik hop dus dat er iemand is die mij over het betreffende deel iets kan vertelen.:o

Zet eens een 0 bij deze regel:
Code:
sq(r, k) = c.Offset(, k).Value
sq(r, k) = c.Offset([COLOR="red"]0[/COLOR], k).Value

in dit stuk wordt de beginwaarde van k op 0 gezet:

Code:
For k = 0 To UBound(sq, 2)                     'alle kolommen aflopen
              sq(r, k) = c.Offset(, k).Value
Next

sq(r,k) moet dan in kolom 0 iets gaan doen: wat is kolom 0?
Ik zou proberen For k = 1 to......

Hallo richard en Haije,

De waarde moest 0 zijn en werkt alles weer.
Ik denk dat ik dit per abuis heb verwijderd.

Mijn dank aan jullie is groot.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan