Wat heb ik nodig? (PHP ofzo?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

eric2001

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2001
Berichten
1.600
Hallo,
Ik zal proberen het probleem zo simpel mogelijk uit te leggen:
Een klant van ons wil via zijn database met bestelnummers een link leggen naar onze website.
Voorbeeld:
Zij geven als URL op: www.website.nl/artikelnummer
de artikelnummers 123, 124, 125 en 126 zijn te vinden op pagina: www.website.nl/groep1.html
de artikelnummers 211, 212 en 213 staan in: www.website.nl/groep2.html

Hoe kan ik die verschillende artikelnummers naar de juiste pagina's laten verwijzen, want www.website.nl/123 leidt uiteraard nergens toe.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, want anders uitleggen kan ik het niet.

Als ik hier PHP of SQL ofzo voor nodig heb, dan graag een hint voor een duidelijke handleiding (bij voorkeur in het nederlands) hierover.

Kan het misschien toch makkelijker uitleggen:

URL: www.website.nl/123 moet openen:
www.website.nl/groep1.html



bvd,
Eric
 
Laatst bewerkt:
Als je nu een map aanmaakt
genaamd:
www.website.nl/123
met daar in een index.html

Dus:
groep1.html hernoemen naar index.html

///
artikelnummers 124, 125 en 126
idem (map plus index.html)
met een refresh naar www.website.nl/123
zodat
groep1.html
altijd inzicht komt.

:cool:
 
Ha Peter,
Ik geloof niet dat ik het helemaal begrijp, maar ik denk dat het niet gaat lukken. Het gaat om een kleine 200 produktgroepen (groep 1 t/m ...) met ieder tientallen artikelen.
En ik mag ook maar één index.html hebben.
Toch bedankt voor je reaktie.
Grtz
Eric
 
n ik mag ook maar één index.html hebben.
Ja.......per map.
Grotere sites verdeel ik altijd in mappen.
De opzet wordt overzichtelijker, en aanpassen is vlotter te doen.
En iedere map heeft dan een index.html
Gewoon op papier je site indeling opzetten, dan pas maken.
Ook met php zul je struktuur in je site moeten hebben.

:cool:
 
alleen kun je het met php/mysql met 1 file aan ipv honderden mappen!
 
Ik heb altijd een duidelijke mapstructuur, zo hier ook bv: /produktgroepen/prijslijst/groep1/12.html
Ik ga er nog ff mee stoeien.

Max, waar kan ik hier informatie over vinden? Houdt het in dat je een soort database bouwt die doorstuurt naar een andere pagina?

Grtz
Eric
 
Yep, je legt een database aan die je met PHP bevraagd en afhankelijk van condities een bepaalde uitkomst aanbied.

Indien je dit wilt aanpakken met PHP en MySql is het het eenvoudigste om eerst uit te denken wat voor informatie je per file wilt weten. Zorg altijd voor 1 unieke waarde in dat lijstje, daar kun je later je PHP mechanisme mee laten werken. (een naam of id bijv.)

Informatie is te vinden op phpfreaks.nl. Eerst zou ik bij je host eens informeren of het beschikbaar is op het domein. Zo ja dan krijg je meestal phpMyAdmin meegeleverd, daar kun je de database mee inrichten en vullen.
 
php & mysql is idd wel zo makkelijk :)
gewoon een tabelletje aanmaken, daarin de volgende gegevens zetten:

- artikelnummer
- groep
- link

groep hoeft misschien niet eens, dit is toch niet interessant voor de gebruiker :)
artikelnummer moet zeker en de pagina waar de bezoeker dan heen moet worden geleid ook
in je hoofdmenu of zo kun je dan bijv. index.php?artikelnummer=8 neerzetten
$_GET["artikelnummer"]
dan de rij uit de db opvragen waar artikelnummer gelijk is aan '8' en ff doorverwijzen
nie zo moeilijk lijkt me :thumb:

[edit]
als je host geen sql biedt, 't kan ook met een flat file :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt JP, waar moet ik die tabel in maken, mysql?

Misschien dat jij dit begrijpt: de url van een link is bijvoorbeeld:
http://www.instal.net/deeplink.asp? From=8711389000001&To=8713386741048&ID=8711500559494&IDQ=EN
Misschien ook nog niet duidelijk, de database van dat andere bedrijf gebruikt een statisch deel: www.tiggeloven.nl en een dynamisch deel, dat is ik denk het laatste getal en dat komt uit hún database.

Nu nog abracadabra, hopelijk binnenkort niet meer.

Stel het bestand waar dit naar moet verwijzen is /groep1/102.html
Wat komt er dan in die tabel?

Eric
 
Bedankt JP, waar moet ik die tabel in maken, mysql?
1. MySQL Databases maak je in je softwarematige MySQL Server of in phpMyAdmin
2. Tabellen maken kan je of in losse queries (database verzoeken) doen of ook in phpMyAdmin...persoonlijk maak ik databases aan in softwarematig en tabellen in phpMyadmin.
phpMyAdmin kun je op www.phpmyadmin.net downloaden en moet je uitpakken naar je localhost. Daarna moet je nog ff wat settings goedzetten enzo, hij komt met een vrij uitgebreide handleiding ;)
Als je voor je host betaald, staat phpMyAdmin waarschjnlijk onder je control panel, en is deze al geconfigureerd...in dit geval moet je trouwens database aanmaken onder je control panel (althans, ik wel...) en dan onder phpMyAdmin tabellen toevoegen.
Misschien dat jij dit begrijpt: de url van een link is bijvoorbeeld:
http://www.instal.net/deeplink.asp? From=8711389000001&To=8713386741048&ID=8711500559494&IDQ=EN
Dat snap ik, en iedere php-er wel :).
Wat ik in m'n vorige post zei, $_GET is hier van toepassing...Alleen is dit asp, en heb ik liever php ;)
De instellingen van hoe de site moet worden weergegeven wordt uit de tielbalk behaald...dat "EN" bijv. staat waarschijnlijk voor "ENGLISH"...From & To is in een privé bericht of zo ? Is niet mijn site, dus 100% zeker is 't nooit :p
Misschien ook nog niet duidelijk, de database van dat andere bedrijf gebruikt een statisch deel: www.tiggeloven.nl en een dynamisch deel, dat is ik denk het laatste getal en dat komt uit hún database.
Niet helemaal...De database wordt opgeroepen om bepaalde delen voor de website dynamisch te maken. Neem hotmail, linksbovenin staat je email adres. Voo iedere gebruiker is dit anders...Hier wordt bijv. de database opgeroepen voor het meeladres dat gebruikt wordt ;)
Stel het bestand waar dit naar moet verwijzen is /groep1/102.html
Wat komt er dan in die tabel?
Stel, je hebt de volgende kolommen:

artnummer    groep
102                 1

Dan zou je index.php pagina er bijv. zo uit kunnen zien:
PHP:
<?
// VUL DEZE GEGEVENS IN
$connect = mysql_connect("je host","je gebruikersnaam","je wachtwoord");
$database = "je database met de tabel waarin alle gegevens staan";
$tabel = "je tabel met alle gegevens";
mysql_select_db($connect,$database);

// selecteren van groep...

if(isset($_GET["artnummer"]))
{
$artnummer = $_GET["artnummer"]; // ff een variabele toewijzen voor gemak...
$query = "SELECT * FROM " . $tabel . " WHERE artnummer = '" . $artnummer . "'";
$result = mysql_query($query) or die ("foutjeeeee");
// kep de hele rij uit de tabel opgehaald waar het artikelnummer gelijk is aan het artikelnummer in die van de tabel
  if(mysql_num_rows($result) == 0)
  {
  // er zijn geen rijen geselecteerd, wat betekent dat iemand met de gegevens heeft lopen te klooien...
  // geef een foutmelding
  $foutmelding = "Loop nie te klooien met de gegevens !";
  }
  else // er is wel een rij geselecteerd, stuur die persoon door naar de goeie pagina...
  {
  // ff de rij ophalen
  $rij = mysql_fetch_object($result);
  header("Location: /groep" . $rij->groep . "/" . $rij->artnummer . ".html");
  // als je de rij neemt die ik boven heb genomen dan komt daar te staan:
  //   /groep1/102.html
  }
}
else // er is nog geen artikelnummer gespecificeerd, laat een lijstje zien...
{
?>
<a href="index.php?artnummer=102">Artikel nr. 102</a> Deze bestaat
<a href="index.php?artnummer=1025555555">Artikel nr. 1025555555</a> Deze bestaat niet (moet je hem niet in de tabel gaan invoegen he :P )
<?
}
?>
veel leesplezier :thumb::D
 
JP, hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik ga het allemaal eens bestuderen en ik hoop dat ik er helemaal uitkom, ik kom in elk geval een heel stuk verder. Je hoort het nog.

Grtz
Eric
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan