wat heb ik nodig voor een home hosted server

Status
Niet open voor verdere reacties.

milcop

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2009
beste...

ik ben zelf actief in de webdesign enz.. (gewoon voor de hobby) en heb een site voor mn ma gemaakt

nu heb ik wel een gratis host maar heb liever thuis zelf een server staan met windows ( kan xp ook?? )
vind ik zelf betrouwbaarder

maar kunnen jullie mij vertellen welke hardware specificaties ik nodig heb en welke programma's ik ervoor nodig heb om andere mensen mijn site te kunnen laten bekijken ( heb zelf al een .tk domein en heb er net heel veel visitekaartjes voor laten drukken dus dit wil ik liever behouden)

hier even netjes wat ik graag wil weten:
  • Systeem specificaties voor de server
  • welke programma's heb ik nodig
  • In welke map moet ik dan de bestanden zetten voor de site
  • hoe krijg ik het voor elkaar dat hij op de .tk domein kan blijven
  • welke poorten moeten er dan opengezet worden

alvast bedankt voor jullie reacties

Door je vragen krijg ik de indruk dat je geen expert bent op het gebied van hosting. Waarom zou je je dan de moeite doen om zelf een server op te gaan zetten met alle risico's van dien.

En hoezo is hosting in een datacenter minder betrouwbaar dan een oude pc op je kamer. Leg eens uit.

Wil je je dan een server gaan aanschaffen? net wat RogerS zegt je lijkt niet op een expert .. ik zou die ellende gewoon uit handen gaan geven!
TIP:thumb:
dan kan ik je ook mededelen dat als je goed zoekt kun je een hosting zoeken voor bijvoorbeeld 2 euro in de maand en heb je tevens een .nl domain (.tk = spam + ads in top)

en die hosting is 99% up .. dus ook geen gekke pc in je kamer te blazen :)

bedankt voor de tips

maar .tk is geen spam in the top hoor ;)

look @
w w w . madeleinskaarten . tk

Ik ben zelf paar jaar geleden ook begonnen met mijn eigen server en ik gebruik altijd een handleiding
mag ik die hier posten? (ken nog niet alle regels)
Deze handleiding legt uit welke programma's je nodig hebt, hij is wel een beetje oud dus misschien maak ik er ooit zelf een
maar deze is goed genoeg.

[EDIT]
En tk is sinds een paar jaar ad free maar van te voren was een smsje genoeg om het weg te halen
alleen nadeel aan tk is als jij een link maakt naar google bijv. dan blijft je .tk naam boven in in de adres balk staan

Brian van der Horst

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf paar jaar geleden ook begonnen met mijn eigen server en ik gebruik altijd een handleiding
mag ik die hier posten? (ken nog niet alle regels)
Deze handleiding legt uit welke programma's je nodig hebt, hij is wel een beetje oud dus misschien maak ik er ooit zelf een
maar deze is goed genoeg.
Ik ben er wel benieuwd naar. Waarom zou je die hier niet mogen posten?
Als hij te groot is voor als bijlage in een post dan heb ik nog wel ruimte op mijn webspace (wie niet;))

Ok als hij te groot zou zijn kan die ook op mijn server:p
oftewel hier is de link : PDF File
ik weet niet hoelang hij actief blijft omdat ik mijn server ga herstructureren

Ten eerste raadt ik je ten ZEERSTE AAN geen Windhoos op je server neer te zetten. Veel te onveilig, instabiel en onhandig. Het gebruikt immers meer geheugen dan nodig, je hebt bijv. een GUI die je nooit zult gebruiken. Je zult nota bene geen scherm hebben aangesloten aan een server dus zie ik niet in waar een GUI dan nog voor nodig is. Just a waste of memory. Had je ook kunnen gebruiken voor de web server (Apache) zelf, ik bedoel maar. Het OS dat de meeste servers draaien is CentOS. Ik heb het zelf nog nooit gedraaid maar heb begrepen dat dit flexibel en stevig zou draaien. Het is tevens gratis.

Over naar de specificaties. Het lijkt me logisch dat je zowieso 1 netwerkkaart (LAN, niet WLAN) moet hebben van 100Mbps of sneller. Als je ook wilt virtualiseren of een intern en extern netwerk wilt cree�ren ben je meerdere netwerkkaarten nodig, of een netwerkkaart met meerdere aansluitingen. Een moederbord voor consumenten heeft vandaag de dag al een prima netwerkaansluiting (LAN) van 100Mbps of hoger, dus een goedkoop moederbordje zal al volstaan.

Over naar de RAM. Aan RAM ben je minimaal 256 MB nodig wil je een beetje netjes gebruik kunnen maken van je server. Het is uiteraard ook mogelijk het met meer of minder te doen. Het liefst toch wel wat meer.

Als laatste je CPU. Deze zou niet zo heel veel moeten uitmaken, zolang hij maar 32 of 64 -bits is en meer dan 1 GHz. in professionele servers wordt vaak Intel Xeon gebruikt. Voor jouw 'thuisserver' lijkt me dit onnodig. Een normale consumenten CPU lijkt me ook goed genoeg.

Overige hardware doet er niet echt toe. Vooral een goede videokaart is totaal niet nodig, aangezien je geen scherm gaat aansluiten. Verspil daar dus alsjeblieft geen geld aan!

De programma's die je zult moeten gebruiken betreffen Apache, php5, MySQL en phpMyAdmin. Voor de administratie en onderhoud van de server ben je SSH nodig. SSH is standaard geinstalleerd en meegeleverd bij CentOS en vele andere Linux distributies, waaronder ook Ubuntu Server. In Windhoos zul je dit zelf moeten installeren. Ik ken zo uit mijn hoofd geen programmatuur wat SSH server functionaliteiten mogelijk maakt onder het Windhoos besturingssysteem.

De map voor de bestanden van de site(s) moet je zelf instellen naar jouw voorkeur. Standaard in Linux is dit /var/www, in Windhoos is dit vaak iets in de ban van C:\Program Files\Apache Software Foundation\Apache2.2\htdocs.

Je kunt je .tk domein koppelen doormiddel van het doorlinken van poort 80 in je router (of een andere poort, waar je server dan ook op mag luisteren). Vervolgens ga je in het beheerpaneel @ DotTK naar de DNS opties en stel je een A record in met je IP address als waarde. Je site zal dan na maximaal 48 uur automatisch doorlinken naar je IP address en daarbij dus de inhoud op jouw server weergeven op het .tk domein.

Poort 80 voor HTTP (ongecodeerd, wordt meeste gebruikt), als je ook HTTPS (gecodeerd, veiliger) moet je poort 443 openen. Denk er ook om dat, wanneer je achter een firewall werkt, je de poorten in de firewall toestaat. Dit is zowel lokaal (binnen het gebruikte OS) als extern (binnen je router, wanneer je die hebt) van toepassing.

Je internet verbinding doet er niet toe. Hier vraag je dan niet naar, maar is zeker van belang! Je moet er voor zorgen dat je een mooie uploadsnelheid hebt. Als jouw uploadsnelheid 1Mbps is, kan een bezoeker van je site maar op slechts zo'n 100 kB per seconde bestanden van je webserver binnenhalen. Als je volledige bestanden gaat aanbieden (denk aan grote ISO's, grote e-books in PDF formaat, etc.) kan dat een groots probleem vormen aangezien je bezoekers het niet zullen trekken dat zij dan een uur moeten wachten op een ISO bestand download. Denk er dus om dat bij het hosten de regel geldt dat jouw download snelheid niet de downloadsnelheid is die je aanbiedt aan je bezoekers. De snelheid die jij aanbiedt om data te leveren naar bezoekers is je uploadsnelheid. Met veel bezoekers wordt deze snelheid ook nog eens verdeeld en heb je een groot probleem als de snelheid die jij aanbiedt laag is.

Met vriendelijke groeten,
R. de Vries

Laatst bewerkt:
Ik vind Windows een goed systeem en als je nog nooit Linux hebt gebruikt kun je het beste een systeem kiezen die je kent.
Nog 1 klein ding bij dot tk moet je niet zoeken naar dns instellingen maar gewoon bij je huidige web adres je server IP invullen.

Als je met iframes wilt werken moet je dat doen, jouw keus. Als je honderden beveiligingslekken wilt hebben en een kwetsbaar doelwit wilt zijn voor hackers, moet je Windhoos nemen: ook jouw keus.

Mvg,
R. de Vries

Laatst bewerkt:
Wist je nog niet dat DotTK met de methode die jij noemt gebruik maakt van Iframes of gewone Frames? Allebei is hetzelfde, maar okay.

Ik denk niet dat we al te veel offtopic moeten gaan...

Mvg,
R. de Vries

Ok ik dacht dat je het over de server had maar dat doet dot tk jah
maar we wachten even tot de TS weer post dan lijkt me hij heeft nu genoeg keuze:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan