Ten eerste raadt ik je ten ZEERSTE AAN geen Windhoos op je server neer te zetten. Veel te onveilig, instabiel en onhandig. Het gebruikt immers meer geheugen dan nodig, je hebt bijv. een GUI die je nooit zult gebruiken. Je zult nota bene geen scherm hebben aangesloten aan een server dus zie ik niet in waar een GUI dan nog voor nodig is. Just a waste of memory. Had je ook kunnen gebruiken voor de web server (Apache) zelf, ik bedoel maar. Het OS dat de meeste servers draaien is CentOS. Ik heb het zelf nog nooit gedraaid maar heb begrepen dat dit flexibel en stevig zou draaien. Het is tevens gratis.
Over naar de specificaties. Het lijkt me logisch dat je zowieso 1 netwerkkaart (LAN, niet WLAN) moet hebben van 100Mbps of sneller. Als je ook wilt virtualiseren of een intern en extern netwerk wilt cree�ren ben je meerdere netwerkkaarten nodig, of een netwerkkaart met meerdere aansluitingen. Een moederbord voor consumenten heeft vandaag de dag al een prima netwerkaansluiting (LAN) van 100Mbps of hoger, dus een goedkoop moederbordje zal al volstaan.
Over naar de RAM. Aan RAM ben je minimaal 256 MB nodig wil je een beetje netjes gebruik kunnen maken van je server. Het is uiteraard ook mogelijk het met meer of minder te doen. Het liefst toch wel wat meer.
Als laatste je CPU. Deze zou niet zo heel veel moeten uitmaken, zolang hij maar 32 of 64 -bits is en meer dan 1 GHz. in professionele servers wordt vaak Intel Xeon gebruikt. Voor jouw 'thuisserver' lijkt me dit onnodig. Een normale consumenten CPU lijkt me ook goed genoeg.
Overige hardware doet er niet echt toe. Vooral een goede videokaart is totaal niet nodig, aangezien je geen scherm gaat aansluiten. Verspil daar dus alsjeblieft geen geld aan!
De programma's die je zult moeten gebruiken betreffen Apache, php5, MySQL en phpMyAdmin. Voor de administratie en onderhoud van de server ben je SSH nodig. SSH is standaard geinstalleerd en meegeleverd bij CentOS en vele andere Linux distributies, waaronder ook Ubuntu Server. In Windhoos zul je dit zelf moeten installeren. Ik ken zo uit mijn hoofd geen programmatuur wat SSH server functionaliteiten mogelijk maakt onder het Windhoos besturingssysteem.
De map voor de bestanden van de site(s) moet je zelf instellen naar jouw voorkeur. Standaard in Linux is dit /var/www, in Windhoos is dit vaak iets in de ban van C:\Program Files\Apache Software Foundation\Apache2.2\htdocs.
Je kunt je .tk domein koppelen doormiddel van het doorlinken van poort 80 in je router (of een andere poort, waar je server dan ook op mag luisteren). Vervolgens ga je in het beheerpaneel @ DotTK naar de DNS opties en stel je een A record in met je IP address als waarde. Je site zal dan na maximaal 48 uur automatisch doorlinken naar je IP address en daarbij dus de inhoud op jouw server weergeven op het .tk domein.
Poort 80 voor HTTP (ongecodeerd, wordt meeste gebruikt), als je ook HTTPS (gecodeerd, veiliger) moet je poort 443 openen. Denk er ook om dat, wanneer je achter een firewall werkt, je de poorten in de firewall toestaat. Dit is zowel lokaal (binnen het gebruikte OS) als extern (binnen je router, wanneer je die hebt) van toepassing.
Je internet verbinding doet er niet toe. Hier vraag je dan niet naar, maar is zeker van belang! Je moet er voor zorgen dat je een mooie uploadsnelheid hebt. Als jouw uploadsnelheid 1Mbps is, kan een bezoeker van je site maar op slechts zo'n 100 kB per seconde bestanden van je webserver binnenhalen. Als je volledige bestanden gaat aanbieden (denk aan grote ISO's, grote e-books in PDF formaat, etc.) kan dat een groots probleem vormen aangezien je bezoekers het niet zullen trekken dat zij dan een uur moeten wachten op een ISO bestand download. Denk er dus om dat bij het hosten de regel geldt dat jouw download snelheid niet de downloadsnelheid is die je aanbiedt aan je bezoekers. De snelheid die jij aanbiedt om data te leveren naar bezoekers is je uploadsnelheid. Met veel bezoekers wordt deze snelheid ook nog eens verdeeld en heb je een groot probleem als de snelheid die jij aanbiedt laag is.
Met vriendelijke groeten,
R. de Vries