wat heb ik over het hoofd gezien?

Status
Niet open voor verdere reacties.

theodosius

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2006
hallo

Al eerder heb ik op dit forum m'n wanhoopskreet laten horen: geen geluid.

Op m'n ASUS moederbord is VIA AC'97 opgenomen, dit moederbord heb ik in een nieuwe kast gezet en alles (goed?) aangesloten; twee driver geprobeerd. Totaal geen geluid.

Ten einde raad een aparte oude geluidskaart gemonteerd. Apparaat werkt correct en heeft Microsoft een driver (apparaatbeheer). Nog steed geen geluid.

Ik moet iets elementairs over het hoofd hebben gezien.
Maar wat?

dank theodosius

Ga eens op zoek naar bijgevoegd schermpje en kijk of daar per ongeluk een vinkje staat bij "digitale" uitvoer.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    67,8 KB · Weergaven: 42
opgelost

Mensen,
het is hartverwarmend dat jullie je zo ingespannen hebben om mijn geluidsprobleem te helpen oplossen.
Inmiddels WEET IK WAT HET PROBLEEM WAS; kostte een zondag.
En, 't was vooral de tip van jan van de bé (hardware forum) die het hem deed; Jan BEDANKT.
Voor anderen hier een korte beschrijving.

Inderdaad heb ik het verkeerde stekkertje gebruikt. De nieuwe kast was goed uitgerust en er waren inderdaad, aan hetzelfde snoertje dat van de voorkantaansluitingen kwam, twee stekkertjes. Alles precies zoals Jan vertelt. Had het HD- ipv het AC'97 stekkertje aangesloten. Vreemd eigenlijk dat de verkeerde aansluiting van twee frontpannel-audio uit-ingangen het geluid van het gehele moederbord weet lam te leggen.
VRAAG Ik heb ook de oude driver (Avance AC'97 voor audio voor VIA) weer geïnstalleerd - het is een oud moederbord (ASUS A7V8X), hoewel er ook een nieuwere zijn (vinyl_v700b en v680b).
Heeft iemand een idee welke een betere werking/kwaliteit garandeerd?
VRAAG Ik hoorde dat wanneer je de voorkant in-uitgangen aansluit dat dan de kwaliteit van 'het geluid' afneemt. Is dat zo?

Daarvóór had ik een oude losse insteekkaart-audio (Ensoniq ES1370), van Creative -Soundblaster) geprobeerd die het wel deed. Maar die heeft slechts uitgangen aan de achterkant en ik wil m'n koptelefoon er ook wel eens aan de voorkant in kunnen stoppen.
Een nieuwere driver hiervoor, nu es 1370WDM heb ik niet kunnen vinden, maar misschien wil ik ook wel te veel voor zo'n toch wel oude kaart.

Nu rest nog checken welke geluidskaart (los of geïntegeerd) het beste geluid geeft.

nogmaals allemaal bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan