Wat is belangrijk bij nieuwe computer?

• Onderwerp starter Onderwerp starter X26
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

X26

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2007
Bedankt voor het lezen van mijn thread.

Ik heb afgelopen vrijdag een nieuwe computer besteld. Deze wordt geassembleerd door het bedrijf en aankomende dinsdag (naar aller waarschijnlijkheid) afgeleverd. De computer zal dan helemaal leeg zijn en ik heb de cd'tjes van Windows 7 en Office 2010 al klaar liggen.

Nu is mijn vraag; Wat is belangrijk bij het configureren van een nieuwe pc?
Denkende aan:
- Partities maken. (Hoe doe ik dit? En zijn er nog tips?)
- Configuraties bij het installeren van Windows 7. (Zijn er nog bepaalde instellingen die erg handig zijn?
- Firewalls/antivirussen. Ik ben niet van plan om geld neer te leggen voor beveiliging. Wat zijn echte aanraders op dit gebied? Ook hier zijn tips erg welkom.

Ik wil mijn computer zo goed mogelijk gaan gebruiken, zodat ik later niet denk van 'had ik het nou maar zus of zo, of anders gedaan'.

Hopende op goede tips zie ik jullie reacties met veel interesse tegemoet!

Bedankt voor je reactie Bertus.
Zou je het enigzins toe kunnen lichten?
Een korte sessie googlen wees mij erop dat Comodo en Zonealarm allebei andere programma's zijn. Klopt dat? Het lijkt mij niet slim om 2 firewalls tegelijk te gebruiken.
En hoe zit het met de standaard windows firewall? Is die niet voldoende? Of moet ik die uitzetten en Zonealarm/Comodo gebruiken?

Waarom is beveiliging toch altijd het slotstuk bij de aanschaf van een pc?!?

Goedebeveiliging alsmede legale Windows dient nummer 1 te zijn!
Het kan je zoveel ellende besparen!

Heb je overigens 1 harde schijf erin of 2?
Ik vraag dit met het oog op backups , welke je beter op een fysiek andere schijf kan zetten, dan op een 2de partitie van een zelfde schijf!

Dat is namelijk iets wat je Win7 als eerst moet doen!
Een backup maken en een herstelcd ( zo je geen installatiedvd hebt),

In mijn huis gebruiken we allemaal avast free anrivirus

deze antivirus heeft onderdelen die andere gratis versies niet hebben.
(let wel dat je de free versie neemt!)

En ik raad je malewarebytes anti maleware aan.
Als jij een bestand hebt gedownload en je weet niet zeker of er maleware/spyware in zit kun je d.m.v rechtermuisklik op het bestand het laten scannen met MBAM.

suc6 met je pc!

Makkelijker is dat je hebt een programma hebt, dat dat voor je doet.
Niet dat je telkens zelf moet scannen!

Het scannen is echt niet heel moeilijk om uit te voeren hoor.

je doet rechtermuisklik op het bestand en kiest voor scannen met MBAM.
je krijgt na 2 seconden een log en daar kun je zien of er een virus in dat bestand zit.

@Aptje,

Ik heb 1 1tb harddisk. Wel heb ik een 750gb externe hardeschijf.

Hoe en wanneer maak ik zo'n herstelcd?

Wij gebruiken hier overal AVG Antivirus Free Edition, goede betrouwbare bescherming dat niks kost, voor de rest gebruik ik de Windows Firewall. Partities aanmaken is niet verplicht, dit kan je in de Windows installatie doen als je wat meer duidelijkheid wilt. Ook kan je het doen als je Windows al hebt geinstalleerd. Bepaalde instellingen zijn er niet echt, ik heb zelf nog nooit een herstel-CD aangemaakt aangezien ik gewoon Windows opnieuw installeer als er iets crasht. De DATA red ik dan wel via een Linux Boot-CD.

Bedankt Paranoid. Ik heb op dit moment ook AVG maar ik vertrouw AVG niet helemaal. Ik heb nou niet echt het idee dat avg erg goed alles in de gaten houdt.

Ik maak graag wel wat partities aan. Dit doe ik dus bij het installeren van Windows?

Inderdaad, daar stel je het in. Maar hoezo heb je er geen vertrouwen in dan? Elk bestand waarvan ik dacht dat daar mogelijk een virus in zou kunnen zitten en er ook in zat pikte hij eruit, anders kan ik Avira en Avast ook aanbevelen.

Oke dus ik heb nu al 10 verschillende antivirussen langs horen komen. Maarrrr 2x Avast, dus die loopt op kop.

Kan iemand me enige uitleg geven over de systeemherstel cd?

Overigens heb ik geen vertrouwen in AVG omdat ik nooit meldingen krijg van AVG als ik perongeluk wat download waar een virus in zit. Zelfs als ik scan vind hij niets en dan plotseling een paar dagen later krijg ik een melding.

Laatst bewerkt:
Iedereen heeft een "gevoel" bij een av. Of dat nou een prettig of een vervelend gevoel is het blijft een gevoel. Er is niet zo iets als een virusscanner die perfect is voor iedereen. er is altijd wel een nadeel aan een pakket te vinden. elke scanner laat wel eens iets door en elke scanner detecteert wel eens een bestand wat niet gedetecteerd had moeten worden.

http://www.av-comparatives.org/en/comparativesreviews

lees hier en oordeel zelf

@x26,

Ik zou het volgende doen als je je computer krijgt:
- Je harde schijf indelen in minimaal 2 partities: 1 (C:\) de kleinste voor Win7 en je programma's; 2 voor je data. Het beste kan je dit doen direct wanneer je de Win7-DVD hebt geplaatst.
- Nadat Windows is geïnstalleerd moet je regelen dat de gegevensmap met de naam van jou als gebruiker wordt gelocaliseerd op de tweede partitie. Je bestanden worden dan automatisch op die tweede partitie opgeslagen.
- Ik gebruik op mijn laptop (dualboot Vista/Win7) de door Bertus genoemde Microsoft Securituy Essentials en dat bevalt me na een lange tijd AVG prima. (let op, er bestaat ook een nepprogramma "Windows Security", dat een zeer hardnekkig virus bleek)
- Nadat je alles naar 'zin' hebt geïnstalleerd zou ik een herstel-cd/dvd maken én een image, zodat je de C:\-partitie evt. weer kunt herstellen in zijn oorspronkelijke staat. Daarbij is het voordeel dat je je data op een andere partitie hebt staan dus die ben je niet kwijt als er iets met de opstartpartitie aan de hand zou zijn.
- Je hebt een externe schijf, dus ik zou die gebruiken voor een regelmatige backup van je data-partitie. Ik gebruik daar naar volle tevredenheid SyncBackSE-Nl voor

Laatst bewerkt:
Echt slechte virusscanners zijn er niet meer.
Het is meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Het is echter wel zo, dat je voor een betaalde meer service mag verwachten en een alertere bescherming.
Maar ook betaalde laten helaas wel eens een steekje vallen.

Verder zijn alle producten niet gelijk.
De een beschermt wel tegen Spyware, de ander niet.
De een heeft tevens een Firewall, de ander niet!
De een heeft nog extra's, de ander niet.

Wat je selecteert heeft dus gevolgen voor wat je ernaast nog laat draaien.
Houd echter altijd voor ogen dat er maar 1 firewall/1 virusscanner/1 spywareprotectie actief en resistent moet zijn.
Afwisselend op zijn tijd met een losse online virusscanner scannen of progje tegen Spyware is alleen maar goed.

Vooraf meer partities maken, is niet nodig.
Dat kan allemaal in Win7 zelf als het besturingssysteem er op staat.

Zo ook backups en een herstelcd.

Hallo X26 Ik zou bij het partitioneren tijdens de installatie van Win 7 kiezen voor meerdere partities.
Bv 1 part. Win 7, 1 part. Data en misschien nog 1part. Backup zoiets van 100GB, 800GB en 100GB
Daarbij zou ik je documenten door laten verwijzen naar de Data partitie (dat kan na het installeren)
Verder zou ik gewoon Windows Firewall gebruiken (maar dat kan je natuurlijk zelf bepalen)
Verder een goede freeware antivirus, denk hierbij aan avast! free antivirus of Microsoft Security Essentials (deze zijn zeer licht qua belasting van je systeem en makkelijk in gebruik)
Denk daarbij aan automatische updates.
Verder kan je Windows defender gebruiken (ook deze wordt automatisch bijgewerkt)
Wat betreft antispyware kan je heel goed Malwarebytes antimalware en Superantispyware gebruiken (allebei freeware, maar wel handmatig updaten en scannen)
Verder is Emsisoft Emercency Kit ook een prima programma (ook freeware en ook handmatig)
En dan nog niet vergeten CCleaner installeren om de computer schoon te houden.
Niet vergeten alle updates binnen te halen en misschien ook wel handig de nieuwste versies van Flashplayer, Schockwaveplayer en Java te installeren.
En vergeet de browsers niet zoals Firefox, Google Chrome of Opera oid.
En vergeet niet om bv je e-mail adressen, favorieten/bladwijzers/bookmarks, e-mail berichten, gebruikersnamen en wachtwoorden te noteren of te back-uppen.
Nou dat was het wel zo'n beetje.

Succes en veel plezier met je nieuwe PC!

Nog even over die herstel CD, dat is eigenlijk niets anders dan, wanneer jij een schone installatie hebt gedaan dat je daar dan een image van maakt gelijk na het installeren en met eventueel de programma's die je daarna erbij zet, zodat mocht er wat gebeuren kan je in no time je oude situatie herstellen.
Maar je kan natuurlijk ook overnieuw gaan installeren.
Meer daarover op: http://www.schoonepc.nl/index.html

Ah kijk, dat zijn een paar berichten waar ik veel aan heb. Hartstikke bedankt!
Ik had nog enkele vragen, maar bij het lezen van http://www.schoonepc.nl zijn al die vragen opgelost.

Ik had nog een vraagje.
De C: Partitie is voor Windows 7. Moet ik daar ook me programma's op installeren of is het slim om een apparte partitie met programma's te maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan