Twee delen, ik begin met de makkelijkste: kan je win7 of xp laten staan? Ja, maar indien je een OEM versie hebt zul je die wel opnieuw moeten verifiëren en mogelijk wordt dat geweigerd door MS, omdat het een te grote verandering is (het is mij nog nooit overkomen, maar ik heb van gevallen gehoord)
Dan het slechte nieuws. je zult het moederbord, geheugen (en eigenlijk ook de voeding) moeten vervangen om te upgraden. Jammer genoeg heeft Intel er een handje van om voor elke kleine verandering in hun CPU's mensen te verplichten een nieuw moederbord te kopen (ze zijn ook de enige leverancier van een hoop chips op die moederborden "toevallig"). Hun concurrent AMD is daar een stuk schappelijker in.
Indien je budget 150 euro is gaat dat niet passen. i3 is 89 euro, moederbord zo'n 60. geheugen 30 euro. Eigenlijk ook een nieuwe voeding: 25 euro. En dan ga ik er van uit dat de 7800gt een versie is met PCI-E aansluiting, anders heb je ook nog een nieuwe videokaart nodig (a 50 euro voor een equivalent). Indien je een equivalente AMD neemt is daar nog wel wat van af te schrapen, maar je PC is zo'n 5 jaar oud schat ik dus makkelijke upgrades zijn er niet meer.