wat is beter? pentium 4 3,4 ghz of een intel core duo en/of i3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robinkod

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2011
wat is nou het verschil tussen een pentium 4 3,4 ghz (die ik nu heb)en/of een dual core of i3 proseccor?

bij de meeste games staan nu minimaal een dual core van bijv 2ghz, maakt het veel uit met mijn proseccor van 3,4 ghz?

wat is beter?

Laatst bewerkt:
Het verschil is redelijk groot. Een core i3 2100 is zo'n 6x sneller dan de pentium 4-3.4GHz in office taken. In spellen is het verschil wat kleiner, maar nog steeds erg groot. GHz zegt niets over de prestatie van de processor, alleen een indicatie van de interne klok binnen een generatie. De core i3-2100 is 3 generaties nieuwer dan de pentium 4, een GHz vergelijking heeft dan geen zin meer.

Het gaat inderdaad om de generatie van de processor.

Een voorbeeld van een benchmark site:

Intel Pentium 4 3.40GHz: score 550
Intel Core2 Duo U9600 @ 1.60GHz: score 1142 (ruim twee keer zoveel)

Bron: http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

kan je ook een intel core/dual core los kopen voor max. 150 euro?

en kan hij ook in mijn pc eigelijk?

moederbord: medion8280
1,5 gig ram
voeding :240v 300watt
1x maxtor h dd 40 gb
1x samung hdd 1tb
Nvidia geforce 7800 gt
windows xp pro

als jhet kan, zou ik dan win7 of gewoon xp op mn pc laten staan?

Twee delen, ik begin met de makkelijkste: kan je win7 of xp laten staan? Ja, maar indien je een OEM versie hebt zul je die wel opnieuw moeten verifiëren en mogelijk wordt dat geweigerd door MS, omdat het een te grote verandering is (het is mij nog nooit overkomen, maar ik heb van gevallen gehoord)

Dan het slechte nieuws. je zult het moederbord, geheugen (en eigenlijk ook de voeding) moeten vervangen om te upgraden. Jammer genoeg heeft Intel er een handje van om voor elke kleine verandering in hun CPU's mensen te verplichten een nieuw moederbord te kopen (ze zijn ook de enige leverancier van een hoop chips op die moederborden "toevallig"). Hun concurrent AMD is daar een stuk schappelijker in.

Indien je budget 150 euro is gaat dat niet passen. i3 is 89 euro, moederbord zo'n 60. geheugen 30 euro. Eigenlijk ook een nieuwe voeding: 25 euro. En dan ga ik er van uit dat de 7800gt een versie is met PCI-E aansluiting, anders heb je ook nog een nieuwe videokaart nodig (a 50 euro voor een equivalent). Indien je een equivalente AMD neemt is daar nog wel wat van af te schrapen, maar je PC is zo'n 5 jaar oud schat ik dus makkelijke upgrades zijn er niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan