Wat is de beste keuze?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systemizer X100

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2003
Hey,

ik ben van plan om mijn systeempje te upgraden, maar ik kan niet kiezen tussen 2 dingen.

1) Een nieuwe videokaart: de Radeon X800 Pro

of

2) een nieuwe processor + moederbord, en wel:
AMD Athlon 64 3000+ 800FBS en een MSI K8N Neo Platinum met een Nforce 3 250gb chipset.

Het enige probleem is dat ik nu 333mhz RAM heb, en wel 1536mb. Ik zie dat het MSI moederbord 400mhz geheugen ondersteund :(. Betekent dat ik op marktplaats.nl mijn RAM moet verkopen?

Oh en op dit moment heb ik:

ASUS P4S8X-X moederbord
2.4ghz Pentium 4 533mhz
Geforce 4 ti 4600

Waarom wil je upgraden, waar heeft je huidige pc moeite mee. Een P4 2.4 moet toch nog wel even mee kunnen.

Nou kijk, mijn pc spellen draaien niet soepel. Morrowind bijvoorbeeld. Wat?! Morrowind?! Ja, Morrowind, een wat ouder spel. Hapert. Painkiller, hapert. Postal 2, hapert.

Nee het ligt niet aan Windows, ik heb al vaker geformateerd en verschillende Windows versies geprobeerd.

Ik wil naast mijn oudere spelletjes natuurlijk ook de nieuwste games spelen, en dan heb ik geluk dat Thief 3 een spel is waarbij je veel geduld moet hebben want deze hapert ook.

Ik heb er ook een Geforce 5900XT in gehad maar daar werd het niet veel beter van.

Verder werk ik ook best wel veel met 3D software en dan heb ik te maken met veel splines en vertexes, en als ik ze dan moet bewerken wordt mijn PC echt heel sloom. Ik weet dat het wel zal blijven als ik update maar het zou wat minder moeten worden denk ik.
Maar het zijn vooral de games waar ik het voor doe.

Ik heb het maximum van mijn RAM capiciteit gehaald (eigelijk 2GB maar dat past niet), en dus is het hoogst waarschijnlijk geen RAM-tekort...

Tsja, ik denk er al een hele poos over om te gaan upgraden eigelijk, en ik heb de hele tijd videokaarten gekocht en weer teruggebracht. Videokaarten zoals Radeon 9600pro, 9800SE, Geforce 5900XT...

De meeste spellen (vooral nieuwe) spelen de kids hier op een AMD 3000+ met een ATI9800 156 met 1024 MB geheugen, en op een AMD 1600+ met een geforce 5200 met 512 MB geheugen. Op beide lopen de spellen goed (uiteraard laadt de 3000+ veel sneller).

Soms hapert de 1600+ als de beeldinstellingen te hoog staan. Dat ligt waarschijnlijk aan de videokaart.

Het lijkt me daarom dat je P4 2.4 het zeker ook moet kunnen. Misschien toch een andere videokaart?

Hmm ik denk het eigelijk niet. Ik heb heel veel videokaartjes uitgeprobeerd, zoals de Radeon 9800SE en de Geforce 5900XT. Toch haperden de meeste spellen nog... Maar ja, een aankoop op een videokaartje kan ik nog vrij gemakkelijk terugdraaien, maar dat van een processor en een moederbord? Denk het niet...

Maar ik ben een beetje zat van het proberen of de pc nu wel snel genoeg is want ik ben al vaak genoeg heen en terug geweest naar de stad. Dus ik ben graag een beetje zekertjes...

Op zich kan ik me daar ook wat bij voorstellen. Als ik heel eerlijk ben vallen de prestaties van een P4 2.6 bij de buurman me ook wat tegen. Wacht nog even op andere reacties.

Eigenlijk zou het toch echt belachelijk zijn dat een P4 2.4 wat oudere spellen niet goed kan spelen.

Ja ik hoor nog weleens dat de AMD echt veel beter is als je games wilt spelen enzo. Hmm.

Ja ik weet het, het klinkt echt belachelijk. Nog vreemder is is dat ik Morrowind veel beter kon spelen op mijn Geforce 2 dan op de Geforce 5900XT! En Farcry was even slecht te spelen op die kaart.
Hmm, waarom heb ik dat nou altijd. Het lijkt wel of ik gedoemd ben met slome systemen en onstabiele installaties :'(.

Ik baalde echt toen ik mijn pc naar [computerwinkel] had gebracht omdat het zo haperde op die 5900XT kaart. Het kostte me 30 euro en de volgende dag zeiden ze dat ik het systeem moest formateren, en dat dan alles goed zou zijn.
Gelukkig had ik alles wat belangrijk was (en leuk) geback upped op 6 cds, want het prestatieverschil was echt niet te zien. Alles was hetzelfde.

Maar goed, ik wacht dan nog even, ik heb het geld nog niet eens maar ik kijk al in de toekomst ;). In beide gevallen moet ik nog 190 euro sparen, nou met mijn rapport en wat vloertjes leggen met mijn oom lukt dat wel denk ik.:D

[zucht] Tsja dat is zo. MyCom zegt dit:

E-mail van MyCom Service
Wanneer U uw systeem wilt gebruiken voor prestaties, dan kunt u het beste een nieuw moederbord met een AMD 64 3000+ kopen. Wilt U
uw systeem upgraden voor betere kwaliteit bij games, dan is de videokaart upgrade een aanrader. Echter is een combinatie van
de AMD64 3000+ & de X800 videokaart het beste wat er is.
Houdt er rekening mee dat de videokaart die u nu heeft, alleen maar directX 8.1 ondersteunt. Sommige games (doom3, Half-life 2) hebben
DirectX 9 videokaarten nodig.

Oke, leuk, de combinatie is het beste. Maar daar heb ik geen geld voor ;). Dan heb ik iets van 650 euro meer nodig :(. Zoveel krijg ik nou ook weer niet bij elkaar met mijn rapport. Maar goed. Ik kijk wel even en wacht op wat reacties op mijn post (als die nog komen ;))

Ik denk dat je het best een nieuw video kaard kan kopen wand als je een nieuw mobo+procesor koopt zit je weer met een traage video kaart.

Ik denk niet dat de prestaties in spellen helemaal videokaart afhankelijk zijn. Ik ken mensen die prima hun spellen kunnen spelen met een 3000+ AMD Processor (niet 64 bit) en een Geforce FX 5200, wat echt een van de slechtste kaarten is uit die reeks en niet veel sneller is dan mijn huidige Geforce 4.

Maar ja, een aankoop van een videokaart is makkelijker terug te draaien dan dat van een moederbord en een processor... ik kijk nog wel even, want ik heb het geld nog niet eens :P

Je an natuurlijk ook een nieuw mobo+proc kopen en dan weer gaan spaaren voor een ati 9800 pro.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan