Wat is de beste registry cleaner / register opschoner voor Windows 10?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mgroen1

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2019
Wat is de beste registry cleaner / register opschoner voor Windows 10 64bit?

Er zijn er zat, allemaal met verschillende ervaringen/beoordelingen.

Wat is jullie ervaring? En welke raden jullie me aan?

Hartelijk dank!

Mathijs

Beter maar afblijven van dat register. Geeft alleen maar ellende.
Als u een registry-tool gebruikt moet u m.i. regel voor regel nakijken wat de tool wil aanpassen en dan per regel beoordelen of dat wel goed is of niet.
M.a.w. zonder diepgaande kennis van wat de registry doet zou ik er niet aankomen.

Maak van een verse installatie een image en zet die terug bij problemen.
https://www.aomeitech.com/freeware.html

Zorg wel dat al je data apart geback-upt worden.
Beter bestaat er bijna niet, zeker voor relatief onervaren mensen in dit soort zaken.

Je zult wel een extra (intern of externe) schijf nodig moeten hebben om de image op te zetten.
Kies NIET voor klonen want dan ben je alles van die andere schijf ook kwijt....

Die bestaat niet en ze zijn allemaal nutteloos.

Met en zonder ervaringen/beoordelingen blijven ze zinloos (zonder nut).

Wat is jullie ervaring?
Mijn ervaring is dat ze het systeem instabiel en onbruikbaar maken.

En welke raden jullie me aan?
Laat registercleaners links liggen.

Hartelijk dank!
Graag gedaan!

Algemeen
Maak altijd meerdere systeem- en datakopieën op verschillende externe opslagmedia. Maak altijd een bootmedium voor herstel. Geef schijven een naam! Goede back-upprogramma's zijn Aomei Backupper, EaseUS Todo Backup etc.

Laatst bewerkt:
Niet aan beginnen. 1x een keer gedaan en kon Windows 10 helemaal opnieuw er op gooien. NIET DOEN!!!

Ik heb geregeld WiseCleaner en CCleaner gebruikt om het register op te schonen, en heb nooit problemen gehad. Of het nut heeft, is een tweede, maar het haalt wel troep weg. Met name oude koppelingen van verwijderde programma's

Waarom heeft iedereen toch zoveel last van dingen die eventueel achter blijven in de registry?

Regcleaners lossen enkel niet bestaande problemen op, en in het slechtste geval veroorzaken ze nieuwe problemen.

Gewoon Windows gebruiken, en als die na een paar jaar niet meer lekker werkt. Gewoon een keer opnieuw installeren. Niks image, want dat is tegen die tijd toch hopeloos verouderd. Verder zorgen voor een goede backup. De rest is allemaal te herstellen.

Windows 10 Registry Size, Number of Keys, Values

Gewoon een keer opnieuw installeren. Niks image, want dat is tegen die tijd toch hopeloos verouderd.
Dat eerste klinkt eenvoudig en voor mensen die daar goed in zijn zal het geen punt zijn. Helaas als ik dat dan aan mensen in mijn buurt vraag, zie je ze niet meer.

Kijk, ik heb ongeveer 50 programma's die draaien en sommige programma's met taken, (voorkeurs) instellingen, profielen etc. Ik heb geen zin en kost toch relatief veel tijd om al die programma's opnieuw te installeren en te herstellen zoals ze waren.

Ik gebruik een systeemkopie niet als een "herinstallatie", maar het kan gebeuren dat er iets fout gaat in het besturingssysteem of software dat niet op te lossen is m.b.v. fora of "deskundigen" in de branche. Dan kan ik een systeemkopie herstellen waar alles nog wel goed werkte. Gemiddeld maak ik één keer per week een systeemkopie. Volledig herstel kost dan 15 à 20 minuten.

Ik heb geregeld WiseCleaner en CCleaner gebruikt om het register op te schonen, en heb nooit problemen gehad. Of het nut heeft, is een tweede, maar het haalt wel troep weg. Met name oude koppelingen van verwijderde programma's.

Ik vond mijn statement wel echt overtuigend.;):d:d:d

Laatst bewerkt:
In de huidige tijd, met de snelle SSD's, heeft een register-cleaner weinig tot geen nut, je zult het verschil in elk geval in de snelheid van je systeem niet terugzien / merken.
Zelf gebruik ik al jaren de gratis versie van Ccleaner op de standaard installatie-instellingen ( ongewijzigd dus ) en dat is gewoon veilig, heb er in elk geval nog nooit problemen door ondervonden.
Overigens is het wel zo dat, als je geen weet hebt van waar je mee bezig bent, sleutelen in het register behoorlijk riskant kan zijn zoals hierboven ook al een paar keer opgemerkt.
Dat kan uiteen lopen van niet startende programma's tot het niet meer opstarten van Windows of BSOD's bij het uitvoeren van bepaalde taken / processen.
Aangezien je het verschil toch niet merkt: gewoon afblijven :confused:

Stand:
Voor : 2
Tegen: 5
Voorlopig wordt het, onderbouwd met diverse argumenten, afgeraden om zulke software te gebruiken.
Trek nu zelf je conclusies. Houd daarbij ook rekening met de mate van ervaringen je hebt om aan het register te sleutelen.
En dan bedoel ik niet dat je op het knopje "OK" kunt drukken, maar ook zelf weet hoe je een stukje register kunt exporteren, editen en weer importeren,

Wat is jullie ervaring? En welke raden jullie me aan?

Hartelijk dank!

Mathijs

Allemaal overbodige onzin om het register schoon te maken, waarom wil je dat?
Tis een database en dan worden alleen die sleutels gebruikt die nodig zijn.
Register neemt weinig ruimte in dus ook daarvoor is het schoonmaken onzin.

Dus de vraag blijft, waarom?

Die popie PC-bladen zetten het regelmatig als schreeuwkoppen op de voorkant... vind je het dan niet gek dat de niet zo ervaren consument denkt" Oo... dat MOET ik ook gaan doen?
Die perceptie heb je er zo maar niet uit, de pc/laptop is voor best veel mensen net een auto.... kom er niet aan, zeg er vooral niks negatiefs over..
Das kan gezichtsverlies zijn tov een partner, die dacht het het huishoudgeld echt goed besteed was.... maar toch een uit de hand gelopen hobby bleek en ook nog met ietsie pietsie te weinig verstand hoe het nu allemaal precies zit....

Dit is een algemeen beeld, alleen de TS kan immers vertellen hoe hij er zelf er in staat. Als hij er behoefte aan heeft.
Als er een keuze of om die tools toch te gebruiken, is dat een eigen gekozen risico, dat respecteer ik, maar de steun van de ervaren mensen op dit forum lijkt me erg klein, ik ga er in ieder geval niet in mee, sterker ik blijf het gebruik afraden in het algemeen, zeker voor de wat minder ervaren gebruiker.

Dus de vraag blijft, waarom?
Vermoedelijk de snelheid van de pc verhogen?
Ook al weet je dat, de uitkomst van het verhaal blijft altijd hetzelfde. Dat is al jaren zo. Honderden artikelen op internet en vrijwel allemaal met dezelfde onderzoeksresultaten en conclusies. Maar ja, iemand die er geld aan kan verdienen zal natuurlijk het tegendeel beweren en bij freeware programma's moeten ze natuurlijk een gevoel aan de gebruikers geven dat deze met iets imposants bezig zijn.

Zonder Mathijs komt het niet verder.

Wat bedoel je? Wij hoeven toch niet per se te weten waarom TS'ers bepaalde zaken willen gebruiken. Alle vragen die hij stelde zijn uitgebreid voorzien van links en met argumenten beantwoord. Wat wil je nog meer! Ik zou heel blij zijn met deze antwoorden.

Laatst bewerkt:
Verder: ik zou me kunnen voorstellen dat hij nog een antwoord geeft, bijv Ok of wat dan ook.
Dat is in mijn beleving "verder", niet nog meer antwoorden, zo vul ik dat iig niet in.

Dank voor alle reacties. Heb ze allemaal gelezen.
In het verleden heb ik wel veel gebruik gemaakt van registry cleaners, altijd goed bevallen en nooit problemen gehad.

Heb op basis van bovenstaande berichten en SSD technology van tegenwoordig een afgewogen beslissing gemaakt: ik laat het erbij zitten (hooguit eens in een onschadelijke VM omgeving eens wat proberen).

Dank allen voor de reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan