Wat is de functie van de PGI-5BK cartridge van Canon?

Status
Niet open voor verdere reacties.

WimJager

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2006
halllo,

Ik heb al een tijd een Canon Pixma IP4500 printer, en deze werkt perfect.

Echter had ik nog wel een vraagje, aangezien in deze printer twee zwarte cartridges gaan. maar nu ik zo'n beetje wel een paar maanden met deze printer geprint heb, blijkt één van de twee cardridges bijna leeg te zijn, en dat de andere [de PGI-5BK] nog helemaal vol zit. [zie ook bijgevoegde bestand]

Weet iemand misschien waar de Zwart: PGI-5BK-cartridge voor dient?? Want Canon zal toch wel niet voor de lol een cartridge maken die geen functie heeft :)

bvd. voor het antwoord.

Bijlagen

• ip4500.PNG
    ip4500.PNG
    17,5 KB · Weergaven: 85
Hallo,
Ik heb de Canon IP4200, en volgens mij is die voor foto's, ik weet het niet zeker.;)
Maar als de andere op is, begint hij dan niet met die andere zwarte cartridge? Dat kan ook...

Dan print je hoofdzakelijk foto's, want de PGI-5Bk bevat veegvaste pigmentinkt voor tekstafdrukken op normaal papier. Kies je voor fotopapier of hoge resolutiepapier en je print zwarte tekst of afbeeldingen met veel zwart dan neemt hij de kleurstofinkt in de dunne CLI-8 patroon.

Probeer eens de testpagina af te drukken bij Onderhoud: Controleraster spuitopening: je ziet op papier een aantal balken met ervoor de kleur, waarbij de PGI-5Bk een soort rooster is. Druppel nu eens op elke balk een heel klein druppeltje water en laat dit een paar minuten intrekken. Je zult zien dat bij de kleine zwart balk de inkt is verlopen (kleurstof) en de grote PGI-5Bk balk niks is verlopen (watervaste pigment).

Bij tekst op normaal papier dus PGI-5Bk, het overige zwart op andere types papier CLI-5B.

canon heeft 2 maal zwart 1 voor combinatie met de andere kleuren te mengen en 1 voor als je enkel zwarte text print

Veel dank voor uw antwoorden ,ik ben nu al weer heel wat info rijker.

Wim.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan