Wat is de ideale bedrijfstemperatuur voor een laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

prins333

Banned
Lid geworden
3 feb 2010
We beschikken over enkele laptop's (5).
De eerste 2 worden gebruikt als server, eentje voor onderweg en de volgende 2 als home pc (1-tje eetkamer tafel en andere voor op de bank/salontafel).
De servers en de eetkamer laptop worden nooit uitgezet en draaien 24/7 zomer en winter - scherm wordt natuurlijk wel uitgezet.
Eens in de 6 maanden gaat de stofzuiger er doorheen en gaat prima zo.
Althans...

Mijn vraag:
Wat is de ideale bedrijfstemperatuur van de GPU en de CPU voor een laptop?

Note:
De eerst (2001) is van Paradigit Voyager 7021T (Intel) en dient als de belangrijkste server, de overige 4 laptops zijn van het merk Acer.
(1x AMD -3x Intel). De meest recente is uit 2011.

Alvast bedankt voor de feedback.

Hoi,

Over het algemeen tussen de 30 en 50 graden is normaal bedrijfstemperatuur . heb je problemen dan

Modag,

Allereerst bedankt voor je reactie.
Bij de Acer's (na 2007) schiet soms de temp. enorm omhoog (GPU soms wel boven de 70 graden).
De CPU blijft bij de Acers altijd wel onder de 60 graden - maar vind ik nog steeds vrij hoog.
Normaal gebruik Acer's 32~37 graden.
De meest drukke en altijd actieve (Paradigit Voyager 7021T) blijft de temp. (CPU) tussen de 20 en 35 graden (gekkenhuis - drukte - dan blijft hij altijd nog onder de 40 gr.).
De GPU en moederboard kan ik niet meten bij de Para.
Kortom, ik vraag me af wat de ideale bedrijfstemperatuur is voor de Acers.
Je zegt tussen de 30 en de 50 graden begrijp ik.
Betreft dit het moederbord, GPU of CPU?

Alvast bedankt voor je feedback.
Note: het is koud en nat buiten, dus ik dacht laat ik er eens in duiken....

Voor een ACER Aspire die behoorlijk heet kon worden heb ik enige tijd geleden zo'n cooling pad op USB gekocht. Helemaal geweldig, met 2 ventilatoren (17 inch scherm) en nu zeer koel.
Wel rond de 60 euro mee ik me te herinneren (Conrad).

Hoi,

Hier een asus en daar komen beide cpu en gpu met een zaterdag Helpmij-en niet boven de 50 graden zit rond de 47 a 48 graden. en weet niet wat je aan het doen ben als hij naar de 70 gaat maar op zich kan het nog geen kwaad moet natuurlijk niet continue worden;)

@ Chopra, bedankt voor je bericht. Zo'n cooling app. heb ik ook een tijdje gehad. Ik ben links handig en heb hem weggeven aan mijn zus. Ik kreeg er zulke koude handen van. De luchtstroom kwam er links uit. Kan het apparaat natuutlijk niets aan doen, maar ik vond het niet prettig werken. Maar was wel een TOP apparaat!

@ Modag, niets bijzonders, beetje Office, Adobe Dreamweaver, Photoshop (max 5~10 MB), Flash, muziek natuurlijk hard aan (hoofdtelefoon) en nog wat beroepsmatige applicaties geen bijzonder zware dingen - dit alles tegelijk.
Werkgeheugen 4 GB en meer, videogeheugen 1 Mb en hoger.
Zal ik (met uitzondering van de server natuurlijk) de boel eens over belasten en een logbestand aanlaten maken?
Ik kan de 4 laptops tegen elkaar laten spelen met Americans Army of woorden van gelijke strekking.
Hmm... Laat ik wel via Speedfan de boel uitslaan boven de 82 graden... CPU.
Is dit wijs?

Oeps, vergeten.
Met MS Access (office 2007) schiet de temperatuur omhoog, bestandje van nog geen 100+ Mb.
Geen foto's enz., alleen data en ja, ik defragmenteer geregeld (max. 1x per 2~3 maanden).
Het MS Access bestand staat in verbinding met de server, alleen de server wordt er niet anders van.
Grappig woord defragmenteren - ga ik vanavond met mijn vrouwtje doen.

Ik denk eigenlijk niet dat het goed is om een laptop 24/7 aan te laten staan?
En speedfan geeft soms niet alle temps, probeer PCWizzard eens.

met wat surfen en downloaden is mijn laptop meestal:
HDD 40C
CPU 30C
GPU 50C

@ Marcel96
De Paradigit staat 24/7 aan vanaf 2001. (CPU - GPU en Mb blijven prima op 'stand'.)
De Acer als backup (Acer Travelmate 2310 - niets bijzonders) vanaf 2003 - no-problemo - af en toe als de Paradigit aan het updat'n is en hij de boel moet overnemen, uploaden en bezoekers ontvangen wordt i wat warm max. 58 graden (CPU).

Maar maak me een beetje zorgen over de rest.
In mijn ogen is een laptop een kleine desktop...

Anyway and anyhow, bedankt voor je feedback.

@ Chopra, bedankt voor je bericht. Zo'n cooling app. heb ik ook een tijdje gehad. Ik ben links handig en heb hem weggeven aan mijn zus. Ik kreeg er zulke koude handen van. De luchtstroom kwam er links uit. Kan het apparaat natuutlijk niets aan doen, maar ik vond het niet prettig werken. Maar was wel een TOP apparaat!

Er zijn veel varianten op de markt.
Het product dat ik bedoel heeft 2 ventilatoren in het midden, die voel je zeker niet stevig aan linker- of rechterkant uitkomen.
Ik maakte me eerst ook zorgen over de hitte (buiten het 'brand'effect op je benen), maar dat is nu voor een langere sessie verleden tijd.
Buiten dat toch ook beter voor je laptop. :thumb:

@all en haai all,
De servers zijn uit de lucht voor onderhoud - mijn meis-ies haar netbook doet nu met haar interne schijf en 2 externe backup schijven een nach-i dienst als server (als dat maar goed gaat ;D)
Alle 5 laptops spelen nu de hele nacht 'Counter Strike 1.6' tegen elkaar.
Max. temp ingesteld op 68 graden (CPU).
Ben overeigens ook bijzonder benieuwd of de Acer One het trekt met de tijdelijke geinstalleerde Windows server 2003 (intern http) en de 2 externe hard disk's (1 ftp de ander mailserver).
Morgen (na 11:00 uur) kijken we verder, ik wil het nu weten ook.
Over de Paradigit Voyager 7021T maak ik me geen zorgen, gaat al ruim 11 jaar goed, maar de rest wil ik NU wel eens goed "aan de tand voelen".
Ik heb er nu de tijd voor.
Thanx.

@prins333: een laptop als server 24/7 al 11 jaar, weet je dat zeker?

@Marcell96
Bedankt voor je bericht.
Ingaande op je opmerking.
Ja, das de Paradigit Voyager 7021T niet stuk te krijgen - eerst draaide deze op Windows 2000 server sinds 2006 op Windows server 2003.
Nu inmiddels dus ruim 11 jaar 24/7.
Ik maak me over de Paradigit dan ook geen zorgen, de Acer's ben ik nu aan de "tand aan het voelen".
De temperatuur met name - de rest zal wel...

Haai all.
Volgens de logbestanden is de temp tijdens het spelen van Counter Strike bij alle Acers (Aspire 5750G, Aspire 7520, Acer One en de Travelmate 2310) nooit hoger geweest als 58 graden.
De Paradigit Voyager 7021T kwam niet hoger dan 46 graden.
Alle waardes van de CPU - GPU waardes waren globaal 5~10 graden hoger.
Normaal is de temp. van de Paradigit. Vo. lager echter ik heb deze laten spelen en later (rond 3:00 AM.) weer de server functie erbij ingeschakeld.
Derhalve zal deze iets drukker zijn geweest.
Deze max. temp's kwamen geregeld voor maar duurde nooit langer dan 2~3 minuten (uitschieters tot 9 minuten).
Lijkt me duidelijk, alles draai zoals het behoort en maakte ik me een beetje zorgen om niets.
Thanks voor het meedenken en de reply's.
Volgens mij kunnen we deze topic sluiten.
Nogmaals allen bedankt!

Hoi,

Lijkt mij ook reële temperaturen dus en opgelost zetten kan je boven in de blauwe balk;)

Succes en geen dank :thumb::thumb:

O E P S ... iets vergeten te vermelden - betreft de Paradigit Voyager 7021T
@Marcell96
Woow,
In deze 11 jaar 24/7 als server te hebben moeten functioneren heb ik inmiddels wel de harddisk 2x moeten vervangen.
Neem altijd hetzelfde merk echter ik vind het niet gepast deze te benoemen.
Ik vind dit wel zo netjes om dit even te vermelden.

ow oke, maar het blijft dan nog een prestatie voor die laptop :p

Ja, ik vind het ook mooi maar het verbaast mij niets.

Ik heb hier nog een IBM XT PC (8086) uit 1984 eens per jaar zet ik hem eens aan en een IBM model 80 (80386) uit ergens rond 1988 staan.
De XT werd altijd netjes uitgezet, de model 80 heeft toch ook gauw 15 jaar non-stop gedraaid (SCSI schijven - 2x 80 Mb.).
De XT heeft 2x 10 Mb harde schijven in een aparte XT kast er onder - kortom een bak-beest.
Het enige wat ik altijd bij de model 80 uit deed was het scherm - het opstarten OS/2 duurde me veel te lang.
Zelfs toen ik overgestapt was op Windows bleef de model 80 dienst doen als back-up.
Zakelijke files waren met programma's van IBM niet uit te wisselen met Windows aangestuurde programma's.
Kon ook nog zijn dat ik niet wist hoe dit dan moest.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het mij niet zo verbaast dat de Paradigit nog steeds bedrijfmatig dienst doet.
Het enige wat ik er technisch aan doe is eens in de 6 maanden de stofzuiger erdoor heen.
Ja, hij maakt natuurlijk wel VEEL meer herrie (ventilator) als de Acers, maar dat is de huidige tijd - nu hoor je laptops niet meer.
Toetsenbord voelt ook anders aan, maar verder probleemloos.
Komt nog bij, wat moet ik er anders mee, verkopen is geen optie en zo heeft hij nog een mooie oude dag bij zijn baas-i.

Heb hem (zo kwam ik er ook op mijn inleidende vraag) gisteren eens de buitenkant flink gepoetst en de stofzuiger erdoor heen gehaald - als nieuw.
Om het toetsenbord stof-vrij en netjes te houden is de klep wel altijd gesloten.

Persoonlijk vind ik dat je van een laptop hetzelfde mag verwachten als van een desktop en/of (echte) server.

Bedankt voor je reactie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan