Wat is de maximale grootte voor een ATA schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zatopek

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2005
Hallo,

Ik wil in mijn PC mijn 2 ATA schijven van elk slechts 40Gb vervangen door grotere schijven. Volgens mij zijn er 320 Gb schijven, ben ook al 160Gb tegengekomen..........
Eigenlijk zijn die al groot zat. Maar wat ik eigenlijk wil weten is of deze grote schijven wel herkend worden door het motherboard (Gygabyte GX7VR) of zoiets, doe het ff uit mijn hoofd. Met andere woorden, heeft dat er niets mee te maken dus kan elke ATA schijf hoe groot die ook is gewoon op het moederbord gezet worden.

Zijn dus al 2 vragen :p

Nog eentje dan. Wat is in godsnaam PATA wat ik vaak tegenkom? Is dat hetzelfde als ATA?

Ik lees ook wel eens dat je een SATA schijf via een interface ook op je oudere moederbord kunt zetten waar dus geen SATA aansluitingen opzitten. Wil dat eigenlijk liever niet maar gaat dat zonder problemen?

Sorry, in totaal dus 4 vragen.......... :D

Ik hoop op goede en vooral duidelijke antwoorden alstublieft.

Groeten,
Zatopek

Als het een heel erg oude PC is, is de limiet 137 Gbyte.

Heeft de PC de ATA-6 standaard dan is de grootte van de schijf quasi onbegrensd (144 petabyte).

Jammer dat ik geen response meer krijg op mijn vraag. Ben misschien wat TE snel, hiervoor mijn excuses maar ik wil graag meer weten en vooral zekerheid :o

Heb een beetje op Internet zitten zoeken en het lijkt zo te zijn dat zowel je besturingssysteem als ook je BIOS van je moederbord dit aan moet kunnen voordat je hier gebruik van kunt maken...................

Ik zoek me verloren naar gegevens van GA-7VRXP of het 48 BIT LBA ondersteunt maar ik kan niets vinden wat duidelijk uitsluitsel geeft.........

Wie weet meer?

Groeten,
Zatopek

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan