Wat is een geschikte beamer voor thuis?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knetterz

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2007
Beste Helpers,

Ik wil graag een mooie thuisbioscoop maken en wil daar een beamer voor kopen. Nu ben ik mij aan het orienteren wat ik wil hebben maar ik heb nog een paar vragen. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Situatie is als volgt:

Kamer is moeilijk geheel donker te maken, maar met goede gordijnen moet ik een eind zien te komen. Er zit ongeveer 5 meter tussen waar ik de projector geplanned heb en het scherm. Zitafstand bank/scherm is 4.5m.
Het scherm zelf kan maximaal 2.5m breed zijn. 2m ideaal. hoogte doet er niet toe. Ik weet alleen niet wat de beste afmetingen zijn voor die afstand.

Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor DVD en TV.
Ik weet niet goed wat ik kan verwachten voor prijs maar ik dacht aan rond de 900/1000 euro.

Mijn HomeTheatre systeem is een Yamaha RX-V450 5.1. DVD yamaha S550.

Heeft iemand tips van goede aankopen geschikt voor deze situatie, en waar ik op moet letten?

Is het mogelijk om met een beamer gewoon TV te kijken of is dat niet gebruikelijk. Voordeel voor mij is dat ik dan de TV misschien kan weghalen. Of heb je die zoiezo nodig?

Lijkt leuker dan het is.....

Houd er rekening mee dat een beamer het nooit kan winnen van een tv. Als de ruimte slecht te verduisteren is vallen de kleuren altijd erg tegen.... [blauw wordt zwart, etc.]
Als je voor een beamer gaat, kies er dan een met een hoog aantal ANSI lumen [lichtopbrengst]... Houd er ook rekening mee dat zo'n beamerlamp niet echt lang mee gaat, en erg duur is om te vervangen.... ik haal hier even een artikeltje van een beamerwebsite aan:

Het kostbaarste vervangingsonderdeel van een Beamer is de lamp. Deze Beamerlamp heeft een bepaalde levensduur. Dit kan uiteenlopen van 1500 tot wel 6000 branduren. Bijna elke Beamer heeft een teller waar het aantal branduren op wordt bijgehouden. Het is heel belangrijk voor de Beamerlamp dat u de Beamer na gebruik goed laat afkoelen. Bij het uitschakelen van de Beamerlamp blijft de ventilator nog enige tijd nadraaien, totdat de Beamerlamp voldoende is afgekoeld. Pas als de ventilator is gestopt kunt u de schakelaar uitzetten en de stroom eraf halen. Bij het juiste gebruik van de Beamer en de Beamerlamp verlengt u de levensduur van de Beamerlamp. Indien u veel gebruik maakt van uw Beamer is het niet verkeerd om een reservelamp achter de hand te hebben. De prijs van een Beamerlamp varieert van 250 tot wel 850 euro per stuk.

Voor dvd's kun je een beamer goed gebruiken... voor tv heb je een kanalenkiezer nodig... die zit niet in een beamer..... Als je een "digitale ontvanger" hebt is dat geen probleem... dat ding is dan de kanalenkiezer en die kun je zo aan je beamer knopen.... Blijft het geluid... beamers maken [behalve de ventilator] geen geluid... dus moet je een surroundset gebruiken om het optimale "bioscoopeffect" te krijgen.....

Hoeveel lumen?

Je zegt voldoende ANSI lumen. wat is een reeel getal?

Sanyo

Ik denk Sanyo/Epson... Je kan makkelijk een nieuwe lamp bestellen:thumb:2000H gaat snel:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan