• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wat is een goede curus voor VBA Excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wocky

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2014
Beste,

Ik zou graag VBA voor Excel willen leren.
Zijn er mensen die bepaalde cursussen (boek/video/...) aanraden waarvan zij vinden dat het een hele goede is?
Ik weet dat het vooral zal aankomen op veel zelf experimenteren en doen, maar ik begin liever aan 1 degelijke cursus dan 5 halfdegelijke cursussen.

Ik heb op dit forum zelf ook al eens gezocht naar iemand die eerder een soortgelijke vraag stelde, en ook gevonden.
Daar heb ik gevonden dat er een aantal handleidingen te vinden zijn op deze website (via nieuwsbrief, dan helemaal naar onder scrollen en daar de handleidingen link gevonden).
Ik heb voor vba 22 delen gevonden, ik ga die al eens doornemen.

Maar mijn vraag is dus:
Zijn er bepaalde cursussen die jullie kennen die jullie heel handig en goed vonden?
Dat mag een boek zijn, of videocurus, al dan niet betalend. (liefst gratis natuurlijk)

Mijn uiteindelijke doel is om in excel:
(ik heb excel 2010)

- Bestelformulieren te kunnen invullen door een klik op de knop.
(bepaalde gegevens van werkblad 1 overbrengen+bewerken+opmaken naar een lay-out in bvb werkblad 2)
(eventueel een zelf geselecteerd bereik, want oorsprong bereik zal variëren. Ik weet niet of da mogelijk is?)

- Bepaalde gegevens automatisch laten sorteren+filteren+opmaken door een klik op de knop.

- Bepaalde voorwaardelijke opmaak programmeren op variërende bereiken (omdat deze bereiken groter en kleiner zullen worden door handmatig ingevoegde of verwijderde rijen.)
Ik weet niet of dat mogelijk is?

Alvast bedankt!
Wocky

Hallo,
Ik heb voor vba 22 delen gevonden, ik ga die al eens doornemen.
+ een handige website van een Crack hier in ons midden
http://www.snb-vba.eu/
Als je dat allemaal achter de kiezen hebt
Zal je dit
- Bestelformulieren te kunnen invullen door een klik op de knop.
(bepaalde gegevens van werkblad 1 overbrengen+bewerken+opmaken naar een lay-out in bvb werkblad 2)
(eventueel een zelf geselecteerd bereik, want oorsprong bereik zal variëren. Ik weet niet of da mogelijk is?)

- Bepaalde gegevens automatisch laten sorteren+filteren+opmaken door een klik op de knop.

- Bepaalde voorwaardelijke opmaak programmeren op variërende bereiken (omdat deze bereiken groter en kleiner zullen worden door handmatig ingevoegde of verwijderde rijen.)
zeker aankunnen
Groetjes

Dag gast0660,

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb de website al eens vluchtig bekeken.
Het lijkt me vooral een handig hulpmiddel om bepaalde code te vinden voor wat je wil bereiken. Klopt dat?

Staat er ook ergens een startcursus op? Ik heb zo goed als geen ervaring met vba..

Alvast bedankt!
Wocky.

Ik denk dat voor een start het boek 'VBA voor dummies' van Walkenbach niet verkeerd is.
Het voordeel van zo'n boek is de systematische opbouw.

Mijn website is niet bedoeld om VBA te leren, maar om bepaalde thema's, als je al redelijk ingevoerd bent, uit te diepen. Dus geen aanrader voor een start.

Beste,

Ik ben het aangegeven boek aan het doornemen.
Ik heb een klein vraagje.

Is het normaal dat de "autolijstweergave van leden" niet altijd iets weergeeft?

Als ik bijvoorbeeld volgende code typ, krijg ik enkel maar een suggestie na "Worksheets", verder geeft hij geen suggesties maar na een "punt".
Ik veronderstel dat dat normaal is?

Sub ShowValue()
Contents = Worksheets(“Sheet1”).Range(“A1”).Value
MsgBox Contents
End Sub

Alvast bedankt!
Wocky.

Ook na een punt krijg je niet altijd suggesties, ook al zijn er wel opties.
Wat je kunt doen bv. is de cursor IN een woord plaatsen (bv. in msgbox), en dan op F1 drukken.
dan verschijnt de uitleg voor die opdracht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan