Wat is een goede temp. voor een harde schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Giorgio

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hallo,

Ik heb een harde schijf van Maxtor (120GB)
Weten jullie misschien wat een goede temp. is voor mijn harde schijf (hij is nu 53 graden)

Giorgio

Een harddisk mag tot 65 graden gaan. Dat is ongeveer de limit.
Dus 53 graden voor een 120 Gb is wel ok.

Mocht je 'm toch wat koeler willen hebben, zorg dan dat ie in de airflow van de frontcooler hangt. Of een aparte harde schijfkoeler, natuurlijk.

Geplaatst door Paul-RT
Een harddisk mag tot 65 graden gaan. Dat is ongeveer de limit.
Dus 53 graden voor een 120 Gb is wel ok.

Ik houd de zaak toch graag wat koeler. Zo rond de 35° is ok. Dus als ik u was, zou ik de raad van Sidi volgen en er een HD cooler in plaatsen, als je daar plaats voor hebt wel te verstaan.

Wordt het aanbevolen de hedendaagse (7200 rpm) harde schijven standaard te koelen met een HD cooler of kan het ook wel zonder overwogen worden?
De meningen verschillen hier ook nog al wat.

Geplaatst door Admin_Frisian
Wordt het aanbevolen de hedendaagse (7200 rpm) harde schijven standaard te koelen met een HD cooler of kan het ook wel zonder overwogen worden?
De meningen verschillen hier ook nog al wat.

Nu ja, als je een goede airflow in je kast hebt, ga je volgens mij niet boven de 40°. Het is natuurlijk te bekijken, is het een mini tower, midi, of maxi tower.
Je kan natuurlijk moeilijk je HD in een vrieskast inbouwen.

De meningen zijn hierover uiteraard verdeeld.Zou maar erg zijn dat iedereen dezelfde mening heeft, dan zouden er geen poltieke partijen zijn.

Voor mij persoonlijk heb ik geen probleem met de HD temperatuur. Ik heb een maxi tower en de HD's zijn ingebouwd aan de achterzijde. Daarachter zitten 2 casefan's die de warme lucht er uit zuigen.

Alles hangt er volgens mij van af : Welke case heeft hij en is er een mogelijkheid om coolers,casefans in te bouwen.

Zelf had ik de schijf los in de kast hangen zonder extra koeling. Toen werd ie maximaal 45 graden. (Maxtor 120 GB 7200\ 8mb cache) Toch in de airflow gehangen en nu wordt ie maar 15 graden.

Dat scheelt behoorlijk zeg.
De omgevingstemperatuur was hierbij geen kamertemperatuur neem ik aan?
Komt bij mij nog de vraag op, waarmee meten jullie de temperatuur?
In de bios staan bij mij geen waarden om het te lezen en CoreCenter van MSI meet de HD ook niet, alleen de RAM, CPU, enz.

Dat scheelt behoorlijk zeg.
De omgevingstemperatuur was hierbij geen kamertemperatuur neem ik aan?
Komt bij mij nog de vraag op, waarmee meten jullie de temperatuur?
In de bios staan bij mij geen waarden om het te lezen en CoreCenter van MSI meet de HD ook niet, alleen de RAM, CPU, enz.

De omgevingstemperatuur lag op ongeveer 19 graden. Met beide situaties wel teverstaan. De reden dat ik toch nog meer koeling wil is het feit dat mijn computerkamertje tijdens warme dagen makkelijk 37 graden haalt en ik dus "een beetje over" moet hebben. (Zeg maar rustig een beetje boel..) De 15 graden die het ding op normale dagen heeft is misschien wat aan de te koele kant.
Tja, en inbouwen in de koelkast.. Waar laat ik dan m'n biertje?? :D

Temperaturen lees ik uit de S.M.A.R.T data via het onvolprezen Everest Maar als het niet in de BIOS staat weet ik niet of Everest het dan wel laat zien. Bij één van m'n pc's kan ik dat namelijk zelf ook niet.

Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om m'n Seagate 120 GB 7200 rpm hoger dan 39 graden te krijgen. Dus dat hou ik maar zo. :)

Met Everest was de temperatuur wel uit te lezen.
Ik zit op 29 graden, dat wel met cooler moet ik zeggen.
Netje dacht ik zo :)

@T._de_vries: Netjes!

Met Everest was de temperatuur wel uit te lezen.
Ik zit op 29 graden, dat wel met cooler moet ik zeggen.
Netje dacht ik zo :)

Bij één van mijn pc's lukt het niet met Everest. Mag ik vragen welk BIOS jij hebt?

Geplaatst door Sidi
Bij één van mijn pc's lukt het niet met Everest. Mag ik vragen welk BIOS jij hebt?
Phoenix - Award BIOS versie 1.4
Kan de temperatuur niet aflezen in de bios - of ik moet mij vergissen - en was me in Everest nog niet eerder op gevallen. Dank voor de tip daarvoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan