Wat is er kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjurm

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2011
Hallo,

Ik probeerde mijn laptop (Samsung RC730) op te starten en toen gaf hij het volgende beeld:

https://www.dropbox.com/s/qrrtecvz7d3x2mk/2014-09-14%2018.52.20.jpg?dl=0

Hier blijft hij in hangen en hij reageert niet meer op mijn toetsenbord. De laptop was hiervoor al heel sloom aan het doen.
Waar is hier waarschijnlijk kapot? Gaat het om het moederbord bijvoorbeeld?

Ik denk dat mijn HDD nog wel moet werken. Is er een manier om die op een andere pc uit te lezen via een USB of iets dergelijks?

Zo'n hd lezen op een andere PC kan inderdaad. Dat gaat met een "Externe HD behuizing" zoals deze bijv: http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/ISY-IHC-1000,10259,482768,899576.html?langId=-11

Stap 1 is de HD uit de laptop verwijderen.
Kijk in het handboek van de laptop hoe dat moet.

Daarmee zou ik dan naar een winkel gaan die dit soort externe behuizingen verkoopt en vragen welke behuizing past bij de HD die u heeft (e zijn er namelijk in verschillende soorten). Neem de goedkoopste en laat u niet de duurste aansmeren.

Plaats de HD in de behuizing (of laat dat doen door de verkoper) en via een USB stekker kan dat dan in een andere PC gestoken worden en gelezen VOOROPGESTELD DAT HET NIET DE HD IS DIE KAPOT IS!

Hallo sjurn,

Ik zou de HDD eruit halen en zo'n kabel aanschaffen. Het is erg simpel te gebruiken, je sluit het aan op de HDD en doet het gewoon in een andere PC. Je kan hier in je \Windows folder de logs uitlezen wat er precies verkeerd is gegaan en wat er aan de hand is. Desnoods kan je altijd al je bestanden er voor de zekerheid afhalen als je ze niet kwijt wilt raken!
http://www.mercateo.nl/p/1821-12631...434313738303-113940522-5831574042-18283950120

~Rick

Naar mijn mening wijst dit eerder naar je HD dan naar je moederboard.
Data veilig stellen is in elk geval belangrijk.

Mocht je iets meer willen uitgeven, dan zou ik voor onderstaande gaan: Bij Conrad: € 30 voor USB 3 en € 20 voor USB 2. (Ideaal om bij de hand te hebben. Je kunt van HD naar HD en naar je PC. Zowel IDE als Sata)

USB 3.0 Converter [1x USB 3.0 stekker A - 1x IDE bus 40-polig, IDE bus 44-polig, SATA-combi-stekker 15+7-polig] 1.20 m Zwart Conrad
Bestnr.: 976534 - 89
(142)
Ideaal voor het aansluiten van een externe SATA- of IDE-apparaat op een USB-poort
USB 3.0 kan overdrachtsnelheden tot 5 Gbps bereiken
Incl. netvoeding voor externe voedingsspanning

Oke, ik heb gedaan wat jullie vertelden, zo'n ding gekocht.
Dus ik haal mijn harde schijf uit mn laptop en zet mn belangrijkste bestanden over op een andere pc.

Vervolgens testte ik even hoe mn laptop zou reageren zonder HDD. Nu kon ik plotseling wel in BIOS!
Ik heb nu mijn HDD in een andere SATA poort gedaan (laptop heeft er 2) en probeer het opstarten opnieuw.
Ik kan wel in BIOS, maar opstarten doet hij nog steeds niet. Maar als ik in BIOS een boot override doe met de HDD en nu start Windows wel weer op!
Mijn laptop is nog wel steeds erg traag.

Waar ligt het nu waarschijnlijk aan? Toch nog aan moederbord of is mijn HDD kapot? Wat is een handige stap om nu te doen?

Het lijkt er bijna op of je bootsequence fout is. In je plaatje staat ook dat je je setup in moet gaan (blijkbaar om de juiste bootsequence in te stellen denk ik dan maar). Als je een overide doet doet hij hij nl. wel. Stop die HD dan eens terug op zijn originele en kijk of boot override dan weer laat opstarten. Als dat zo is, moet je het mss in die richting zoeken.
Bv. de sequence wijzigen, saven, weer terug wijzigen en weer saven en dan opnieuw proberen. Eenvoudig even te proberen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan