Wat is het beste opslagmedia voor foto's, filmpjes?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roxy90

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2009
Hallo!!!! :D

Ik vroeg me af wat het beste opslagmedia is om je herinneringen veilig op te bergen die op je digitale camera stond. :)

Is dat misschien de CD/DVD? Die worden toch niet vaak gedraaid, vooral als het om foto's gaat.

USB-Stickie lijkt me niet zo slim mits je je ze zelden gebruikt?

PS: forumlayout is nu echt geweldig, vorige vond ik slecht, maar dat is mijn mening hé. ;)

Laatst bewerkt:
Wat ik zelf doe is alle media opslaan op een externe harddisk. Heb tegenwoordig ook een mediaplayer waar ook een aantal dingen opstaan. Zit nu te twijfelen aan een NAS (eigenlijk ook een externe harddisk, maar dan beschikbaar in netwerk en ev. via internet).

Al maak ik, als ik zin/tijd heb ;)), ook nog wel eens een kopietje op een dvd voor de zekerheid!! Je weet immers nooit....

Maar goed. Antwoord op je vraag. Ik zou denk ik gaan voor een externe harde schijf.

Mmm, als het beestje valt, alle 1000 foto's kwijt. :(

Foto's bewaar ik op vier verschillende interne harde schijven, waarvan er eentje buiten een pc bewaard wordt.

Mmm, als het beestje valt, alle 1000 foto's kwijt. :(

Auch...daar zeg je me wat :D.
Ik heb 'm pas ook laten vallen, ben wel iets meer dan 1000 foto's kwijt. Iets van 10-15 jaar. (trouwdag, geboorte eerste kind, vakanties, etc. etc.) Ben nog bezig om 'm te om te sturen om 'm toch te repareren.

Daarom maak ik nu ook kopietje op dvd :D

Daarom gebruik ik meerdere harde schijven.

Lokale kopie op HD of DVD is leuk maar combineer dat in hemelsnaam met een online backup. Bij KPN kost het bijna niks (nog geen 6 euro per maand). Dan weet je zeker dat je ook bij brand/diefstal/virussen je foto's nog hebt.

Ik bewaar alle foto's op een USB stick en bewaar die weer in de safe.

Ik bewaar ze ook online.

En ik brand de heleboel op goede DVD's, (dus niet van die goedkope van een paar cent)

Ik bewaar ook nog eens alles op externe schijven.

Alles wat hardware is kan stuk gaan, dus ook online.

Ik heb enige tijd geleden ook deze vraag gesteld op diverse fora. Daarnaast heb ik behoorlijk gegoogled.

Er zijn natuurlijk diverse meningen, maar de conclusie is als volgt:

sla je backup op meerdere en verschillende media op, een externe harddisk is gezien de capaciteit het goedkoopst maar zoals hierboven vermeld ook kwetsbaar.
De usb stick is minder kwetsbaar maar duurder als het om vele gigabytes gaat, tenslotte de cd/dvd deze heeft als grote beperking de onbetrouwbaar op langere termijn.

Volgens de experts is de betrouwbaarheid wat betreft beschadigde bestanden het grootst bij de usb stick namelijk 10 jaar, daarna volgt de harddisk met 5 jaar en tenslotte de cd/dvd met 2 jaar.

Ik zelf gebruik ze alle drie, namelijk een 2,5 inch externe harddisk die ik na het backuppen los koppel en op een veilige plaats opberg ( diefstal).Daarnaast heb ik 4 usb sticks van elk 16 gb die ik in een diepvriestrommeltje bewaar in de schuur. De schuur staat los v.h. huis wat tevens een preventie tegen dataverlies tijdens een evt. brand. De usb sticks kunnen zonder problemen tegen vorst wat de afgelopen winter niet ongebruikelijk was. Als laatste maak ik éénmaal per jaar een backup op dvd's, na twee jaar heb ik dus van de meeste foto's minimaal twee dvd's.

Velen zullen van mening zijn dat ik overdrijf maar verloren data en dan met name foto's krijg je nooit meer terug.

4 usb sticks van elk 16 gb

Je hebt zeker een groothandel in die sticks! Voor een 8 GB betaal ik al 17,- euro. Hoe doe jij dat dan? Of ben je familie van Bill Gates en sta jij ook de helft van je vermogen af?

Je hebt zeker een groothandel in die sticks! Voor een 8 GB betaal ik al 17,- euro. Hoe doe jij dat dan? Of ben je familie van Bill Gates en sta jij ook de helft van je vermogen af?

Zoals ik al vermeldde heb ik 4 sticks van elk 16 gb, wat voor mij ruim voldoende is. Als je backup bestand groot is zul je moeten overwegen tot welke prijs je gaat of keuzes maken wat wel en wat niet op de usb sticks komt. De 4 sticks hebben me 130 euro gekost, iets meer dan voor een extene harddisk waarvan ik maar een klein deel v.d. opslagcapaciteit gebruik.

Heel goed allemaal. Toch zou ik nog een online backup nemen. Hiermee heb je nog het voordeel dat je ook de meest recente bestanden hebt, het niet vergeten wordt en je ook nog data retentie hebt. Zet bij een online backup wel de key van de versleuteling op je usb sticks, zodat je er in geval van nood nog bij kunt.

Heel goed allemaal. Toch zou ik nog een online backup nemen. Hiermee heb je nog het voordeel dat je ook de meest recente bestanden hebt, het niet vergeten wordt en je ook nog data retentie hebt. Zet bij een online backup wel de key van de versleuteling op je usb sticks, zodat je er in geval van nood nog bij kunt.

Inderdaad, dit was ik vergeten terwijl ik skydrive gebruik als online backup van mijn foto's.
kost niets en je hebt 25 gigabyte aan opslag. Wel even een windows account aanmaken.

Mooie informatie!

Ik zit nu te denken aan de USB-stick. En niet zo'n ****** dingetje, van 8 GB, voor slechts €20.

Maar hier hebben we nog oude cassettebandjes die goed worden opgeborgen en waar de geluidskwaliteit nog goed is. Een CD-ROM lijkt me daar ook wel goed voor, maar die gaat niet zolang mee volgens sepke. Goed opbergen lijkt mij de beste medicijn. :) Hoe kom je tot ontdekking dat je CD-ROM kuren vertoont? Laatst had ik een programma gebrand op een CD-R schijfje, maar het medium deed raar, constant lezen ofzo. Dus ik greep maar in ik drukt op het ''Uitwerpen'' knopje. Ik kreeg het scherm van CD Burning

cdburning2.jpg
,

CD weer in de lade en hij ging branden door mij. :shocked: In een ander CD-ROM medium gebeurde hetzelfde. Dus is een CD-ROM een aanrader? Even voor de duidelijkheid: een CD-R(W) en DVD-R(W) heeft toch gewoon hetzelfde levensduur?

Een Online-back up hebben mijn ouders toch geen intresse in.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan