Wat is "het meeste"binnen access

• Onderwerp starter Onderwerp starter Honky
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Honky

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2007
Ik ben ook bezig met een aantal managementrapporten waarbij te denken valt aan zaken als de 10 best verkopende producten en de 10 slechtstbetalende klanten. Nu zit ik te denken aan de top 10 klanten die het meeste bestellen wat dus een optelsom is van het aantal ordernummers gekoppeld aan klantID maar met SUM krijg je denk ik een optelsom van de daadwerkelijke klantnummers. Welke operator is er daarom nodig voor dit?

Voorbeeld
Code:
SELECT TOP 10 ContactID, Len([Naam]) AS LenNaam, Naam, Voorletters, Voorvoegsel, Voornaam
FROM Contact
ORDER BY Len([Naam]) DESC;
Enjoy!

Laatst bewerkt:
Volgens mij is dit het niet helemaal als ik het goed heb. Len is van lengte wat dus in zou houden dat het langste nummer als eerste komt. Bij mij moet als eerste de klant komen met de meeste orders, dus waarbij het klantnummer het vaakste voorkomt in ordertabel.

Hallo,

funktie die je zoekt is de funktie Count.
Kijk eens naar de Noordenwind voorbeelddatabsase (staat of op je PC, anders op je Office CD Rom en is anders te downloaden via Microsoft, Engelstalige versie).
Daarin staat een soortgelijk overzicht.

Groet,

Tardis

Select top 10 count(ordernummer), naam, adres en wat voor velden je maar wil!
order by naam

Count ordernummer geeft aan hoe vaak iemand iets heeft besteld. Ik heb aangenomen dat er bij iedere bestelling een uniek ordernummer komt!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan