Wat is het verschil?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arkantos_EH

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2006
Hallo
Ik snap hier niet veel van want:
Intel Pentium D 940 (3.2 GHz, 800 Mhz) €179.00
Intel Pentium D 945 (3.4 GHz, 800 Mhz) €161.17
Intel Pentium D 950 (3.4 GHz, 800 Mhz) €216.20
Dus mijn vragen zijn : De Intel Pentium D 945 is de goedkoopste en één van de snelste(van de drie dan) dus zit daar iets achter ofzo?
En welke de beste keus is.
Alvast bedankt

Prijs wordt voor een deel ook bepaald door vraag en aanbod, het is niet altijd zo dat de snelste ook het duurst is.

Hier een vergelijking door Intel zelf.

Wat opvalt is dat in de 945 geen VT zit.

± Intel Virtualization Technology requires a computer system with a processor, chipset, BIOS, virtual machine monitor (VMM) and applications enabled for virtualization technology. Functionality, performance or other virtualization technology benefits will vary depending on hardware and software configurations. Virtualization technology-enabled BIOS and VMM applications are currently in development.

Maar ik zou nie wete wat VT is en die 945 heeft EIST en ik weet ook nie wat dat is :P

VT : http://www.intel.com/technology/computing/vptech/
EIST : http://www.intel.com/cd/channel/reseller/asmo-na/eng/203838.htm

Eist is 'simpel' als er minder rekenkrecht nodig is verminderd de PC de stroomtoevoer, werkt langzamer en verbruikt minder stroom. Je merkt daar verder niets van, je 'krijgt' gewoon wat je nodig hebt om om dat monent 'lekker' te kunnen werken.

Voorbeeld: nb dit is de zelfde PC.
EIST AAN
203863_203863.jpg

EIST UIT
203865_203865.jpg

VT is wat ingewikkelder. Ken je de term VM-ware? VT lijkt hierop gaat echter nog verder omdat het zo gemaakt is dat ook de hardware hier op aangepast is.
Dit is een techniek waarbij je meerder viruele machines op jou ene PC kunt laten werken. Elke machine werkt onafhankelijk van de andere. Je kunt tegelijkertijd meerder OS-en gebruiken, bv een Windows server met daarop een webserver en tegelijker tijd een andere windows versie of Linux voor je dagelijks gebruikt. Als één van de twee vast loopt of zelfs besmet wordt met een virus zal de ander daar geen last van hebben en gewoon door werken.
De hoeveelheid rekenkreacht wordt hier niet verminderd maar verdeeld.
Dit is in eerste instantie met name voor bedrijven interesant. Servers kosten veel geld, hiermee kan je, je mailserver, fire-wall en web applicaties (x-keer, backup, test, ontwikkel omgeving bv) allemaal op één machine laten draaien zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Ze hebben allemaal hun eigen IP adres en 'praten' met elkaar alsof ze op verschillende machines staan, vandaar de term virueel.

Voor thuis gebruikers kun je denken aan gamen en tegelijkertijd een film laten bewerken zonder dat ze elkaar storen.
Al je internet gebeuren doe je op een andere virtuele machine dan waar je games en data op staat. Een virus kan dan alleen de internet machine om zeep helpen, niet de andere.

Klikt allemaal leuk, in hoeverre jij dit nu allemaal al kunt gebruiken kan ik je niet vertellen.
Het is in eerste instannie meer voor bedrijfssoftware gedacht.

P.s. bij intel kijkt men dus naar meerdere viruele machines op één systeem.
Er wordt ook naar andere mogelijkheden gekeken. bv bij SUN, daar zijn ze aan het kijken of het moederboard nog wel nodig is.
Bouw gewoon in elke onderdeel (processor, HD, videokaart etc.) een Wifi mogelijkheid (draadloos) in. Geen video kaart in je PC maar je monitor bijvoorbeeld en ook geen kabels meer. Je 'PC' kan je gewoon in de gangkast zetten, een extra harde schijf leg je gewoon 'ergens' neer en met je monitor loop je zo de tuin in. Nog een stap verder is dan natuurlijk geen PC meer thuis, maar alles centraal, en jij betaald gewoon voor hoeveel rekenkracht je op dat moment bij jou thuis nodig hebt. Stel je voor wat de mogelijkheden zijn, ook in bijvoorbeeld Afrika. Met alleen een 'domme' monitor voor een paar euro en een abonnement kan je iedereen toegang geven tot alle rekenkracht die ze nodig hebben. In Zuidafrika doen veel mensen al hun bankzaken nu al alleen via hun mobiele telefoon. Een PC is voor hun nog te duur, maar zo kan bijna iedereen al wel met elkaar (en met ons) handelen en een bankrekening hebben.

Laatst bewerkt:
... Als je een game aan het spelen bent wil je m.i. 100%.
EIST uit lijkt me dan eigenlijk zinvoller dan aan, de controle hoe snel de processor kan/moet werken kost ook processor tijd...

Maar als je naar de prijs/snelheid kijkt kijkt me de 945 inderdaad de beste keuze even los van EIST of VT

Laatst bewerkt:
Ok ontzettend bedankt heb ik ook weer wat geleerd over processoren :D :D
Later

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan