wat is nu het verschil tussen proxy(server) en een firewall

Status
Niet open voor verdere reacties.

plato35

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2003
Kan iemand mij vertellen wat nu het verschil is tussen proxy(server) en een firewall? Want als ik de geinstalleerde proxy uitzet (deze wordt automatisch geinstalleerd/ingesteld bij installie via de cd-rom van mijn provider (chello)) gaat de verbinding veel sneller. Ik heb een eigen firewall (van mcafee) geinstalleerd. Dan ben ik toch wel enigzins gevrijwaard van indringers. Of moet ik toch voor de zekerheid de proxy(server) aanlaten staan?

Dat zijn twee verschillende zaken, proxy leidt je browser om via een proxyserver, een firewall regelt dataverkeer. Beide staan tussen jouw pc en het internet, maar daar houdt de vergelijking wel op.

p.s. niet met fonts spelen a.u.b

De proxy van Chello voegt niets toe, deze kan dus uit.

je internet delen met winproxy heeft als voordeel dat er namens de client in je netwerk gegevens worden opgevraagd en dat deze ook worden bewaard, zodat het de volgende keer sneller opgevraagd kan worden.

een proxyserver heeft als bijkomend voordeel dat je ip niet 'echt' is. Bij gebruik van een firewall is dat wel zo, al hoewel hij natuurlijk wel dynamisch kan zijn.

Geplaatst door sweetsugarbaby
wie of wat is nu eigenlijk een "client" ??

de client is degene die achter het netwerk hangt. De server is dus de pc waar dus je internetverbinding draait en die geeft dat dan door aan de clients. Die hangen dan meestal achter een hub of switch bijvoorbeeld.

de clients hebben dus zelf dan geen internetverbinding nodig. Als je verder wilt gaan kan je bijvoorbeeld programma's op de server installeren en de clients kunnen dat programma dan draaien vanaf de server. Ze hebben dat programma dan zelf niet op de harde schijf staan.

dus nu wel of niet de proxy inschakelen?

Nu wel of niet de proxy inschakelen van chello als je een enkele computer heb die zelf is aangesloten via de kabel op het internet. Ik heb een eigen firewall van mcafee.

Re: dus nu wel of niet de proxy inschakelen?

Geplaatst door plato35
Nu wel of niet de proxy inschakelen van chello als je een enkele computer heb die zelf is aangesloten via de kabel op het internet. Ik heb een eigen firewall van mcafee.

nee, niet doen. Wel die firewall gebruiken

Geplaatst door plato35
maar warom zijn er dan proxy's?

proxy's zijn vooral voor extra beveiliging. Zo als je misschien wel weet heeft elke computer een uniek nummer (IP) waarmee je het internet op gaat. Vergelijk dit met de postadres thuis. Iedereen die je postadres heeft weet waar je woont.

Een proxyserver werkt dan als een postbus. Men weet niet waar je woont en kan je niet opzoeken. Je gaat het internet op met een IP van de proxy en die IP zou iedereen kunnen gebruiken.

Normaal gesproken als jij een url intypt in je browser word dat verzoek het internet opgestuurd en krijg je de webpagina op je scherm (nogal een versimpeling van de werkelijkheid). Sommige proxyserver's hebben een cache server. Als je nu een verzoek doet gaat dat eerst naar de proxyserver en die kijkt in de genoemde cache (zijn geheugen) of de site zich daarin bevind. Is dat zo dan hoeft je verzoek niet het internet op en krijg je de pagina sneller in beeld. Zo niet dan natuurlijk wel en omdat er nu een tussenparty tussen zit gaat je verzoek wat langzamer.

De grootte van de cache (gedeeld met andere users) is dus van belang voor je snelheid op het internet.

De genoemde winproxy is een programma op je harde schijf wat het internet deeld en ook zo'n cacheserver heeft. Alleen je eigen verzoeken worden in deze cache bewaard, wat dus de kans vergroot dat je een pagina opvraagt die al in de cache zit. Dit in tegenstelling tot de proxyserver's op internet waar meerdere users zich op hebben aangemeld.

Heb je de extra beveiliging niet nodig en ben je niet van plan om je internet te delen met winproxy dan is het gebruik van die proxy voor jou niet echt van belang.

Daarom: gebruik de proxy van chello (waar waarschijnlijk meerder chello gebruikers gebruik van maken ) niet.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan