wat is php precies?

Status
Niet open voor verdere reacties.

meij2704

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2003
Hallo ,

Ik heb een vraag over php. Ik wil een website maken als vi competitie manager. ik heb gehoord dat je dan moet werken met php. ik weet er nog erg weinig over.
Is php een programma dat je kan downloaden? is het uberhaupt een programma of is het gewoon een bepaalde manier van programeren?

Even wachten op de experts. Ik wou je alleen even laten zien wat PHP is zodat je wat verder bent.

Ok, ik wil dus eigenlijk even weten waar je die php scripts (codes) dus kunt plaatsen.
Kan dat in studio webdesign2?

Wat is PHP

Wat PHP eigenlijk is..
Wanneer je een website bekijkt die in PHP gebouwd is kun je daar eigenlijk niets van zien.
Je ziet dat het bestand dat boven in de URL staat .php heet maar verder als je de bron bekijkt wordt alles weergegeven als HTML.

Je maakt in HTML een formulier of iets dergelijks en alles wat er moet gebeuren als je op bijvoorbeeld de knop reactie plaatsen druk is PHP.

Je formulier:
<form method='POST'>
<input type='text' name='veldnaam'> //--> Veld dat moet worden weergegeven
<input type='submit' name='reactieplaatsen' value='reactieplaatsen'> //--> De knop reactieplaatsen
</form>

Script achter de Reactie knop.
<?php
//--> Als ik op de Knop "Reactie plaatsen" druk
if($_POST['reactieplaatsen']){

//--> Dan moet ik de inhoud van het veld weergeven bijvoorbeeld
echo $_POST['veldnaam'];
}
?>

Hopelijk weet je nu een beetje wat PHP inhoud.
Het is dus niet echt met een programma te maken.
Je moet de code`s kennen of opzoeken.
Elk knop heeft zijn eigen functie..
Daar is geen programma voor te schrijven hellaas.

Met vriendelijke groet,
Jos van der Sanden

vraag ivm antwoord JosVds

Beste JosVds,

Ik heb jouw aanwijzingen eens gevolgd en had als resultaat een invulveld en een knop. Maar hoe kan ik door middel van die php ervoor zorgen dat ik wanneer ik iets invul en op de knop druk, het ingevulde op diezelfde pagina terrecht kom. En waar moet ik precies die php code plaatsen tussen die html code?

Kunt u me eventueel al de twee codes samenvoegen tot één zodat het ingevulde op dezelfde pagina terrecht komt.

Ik wil dit namelijk toepassen om een gastenboek te maken op mijn html-website.

Alvast bedank!
mvg,
Bracke Robin

dan moet je ook met MySQL of externe bestanden gaan werken.. Om de berichten in op te slaan.. Mijn advies: Ga in de bieb een goed php boek halen en pak er een paar tutorials op internet bij en ga *****n.. Zo leer je het snel genoeg.

Controle

Beste JosVds,

Ik heb jouw aanwijzingen eens gevolgd en had als resultaat een invulveld en een knop. Maar hoe kan ik door middel van die php ervoor zorgen dat ik wanneer ik iets invul en op de knop druk, het ingevulde op diezelfde pagina terrecht kom. En waar moet ik precies die php code plaatsen tussen die html code?

Kunt u me eventueel al de twee codes samenvoegen tot één zodat het ingevulde op dezelfde pagina terrecht komt.

Ik wil dit namelijk toepassen om een gastenboek te maken op mijn html-website.

Alvast bedank!
mvg,
Bracke Robin

Beste Robin,

Waar ik heel veel van geleerd heb is http://www.webmeesteres.nl daar staan voorbeelden op waarvan je best wel wat kunt leren.

Waar je de php zet binnen de pagina maakt niet zoveel uit. Zorg alleen dat wel de echo of print functie wordt aangeroepen binnen de <body></body> want anders werkt het niet.

Dus bijvoorbeeld:
PHP:
<html>
 <head>
  <title></title>
 </head>

<body>
 <?php
  //--> Als ik op de Knop "Reactie plaatsen" druk
  if($_POST['reactieplaatsen']){

//--> Dan moet ik de inhoud van het veld weergeven bijvoorbeeld
       echo "U heeft de volgende tekst ingevoerd: ".$_POST['veldnaam'];
  }
  ?>
  <form method='POST'>
  <input type='text' name='veldnaam'>
  <input type='submit' name='reactieplaatsen' value='reactieplaatsen'>
  </form>
 </body>
</html>

Succes
----------------
Owja, en op je andere vraag.. je hebt de functie <?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?> meen ik dat betekend dat hij het adres van de pagina zelf weergeeft.
Dit zou je dus in de action="" kunnen zetten van de form. Maar wanneer je geen action opgeeft komt hij standaard terug op de pagina waar hij al is.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan