Wat is precies een VLAN?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rickjw

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2013
Hallo, ik heb een kort vraagje, wat is precies een VLAN?
Ik heb even een kleine tekening gemaakt maar het kwartje valt maar niet.
Is deze tekening goed en kan iemand het misschien voor mij kort in 'jip en janneke taal' uitleggen?

VLAN.png

Danku!

deze wiki heb ik al helemaal doorgelezen maar het kwatje blijft ergens ver boven hangen.
Iemand misschien een duidelijke samenvatting?

Een Vlan vertaalt 2 netwerken en maakt het mogelijk om jij met bijvoorbeeld een 10.0.x.x netwerk te communiceren met een 192.168.x.x

Een Vlan vertaalt 2 netwerken en maakt het mogelijk om jij met bijvoorbeeld een 10.0.x.x netwerk te communiceren met een 192.168.x.x

Dat is niet juist per se. Een VLAN is een laag 2 protocol en werkt dus zonder wetenschap van IP's (laag 3). Vlan's kunnen idd zo toegepast worden maar dat is niet de basis van de oplossing.

Met een VLAN kun je een laag 2 netwerk bouwen door andere netwerken heen en toch lijkt het een lokaal netwerk. Deze data is ook niet te zien door andere data dier door dezelfde verbinding loopt. Een provider modem is bijvoorbeeld zo gescheiden. 1 VLAN voor internet, 1 VLAN voor voip en 1 VLAN voor IP-TV. Ze gaan allemaal door dezelfde verbinding, maar ze kunnen elkaar niet zien, en ze kunnen ook andere prioriteiten hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan