Wat is server probleem bij veelbezochte site?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rutje1

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2006
Hallo,

Ik heb een vraagje over een webserver. Ik heb zelf een computer nu in gebruik als webserver. Stel nu dat ik een hele druk bezochte site zou maken. Mijn internetverbinding zou dit natuurlijk niet aankunne ( ik weet ook niet of het toegestaan is) maar als heb je een drukbezochte site. Neem als voorbeeld helpmij.nl

Een drukke site. Heeft deze site dan één server waarop de forums/database geinstalleerd zijn, of moet je als je bijvoorbeeld een TOP site maakt ook, ik zeg maar wat, 25 servers hebben? Of heeft het alleen met internetverbinding/snelheid te maken?

Mvg Rutje1!

Helpmij maakt (correct me if i'm wrong) gebruik van 2 servers.
Dit zijn servers die extern gehost zijn.. dus niet bij iemand thuis..

Helpmij maakt (correct me if i'm wrong) gebruik van 2 servers.
Dit zijn servers die extern gehost zijn.. dus niet bij iemand thuis..

Oke, maar dan niet helemaal zo specifiek over helpmij. Maar al koop je bijvoorbeeld een eigen server.

Heb je als je site HEEL druk bezocht is meer servers nodig of alleen meer internetverbinding?

ik denk dat het een combi van twee dingen is
1. snelheid van server zelf (ram enz) ook de hoeveelheid ram enz maakt uit
2. de snelheid van t internet als er niet genoeg internet snelheid is werkt t nie
bijv.
1persoon op t forum van 100kb/s of 100op t zelfde forums die hebben dan alle maal maar 1kb/s (denk ik)

een drukke site heeft alles.
je moet de server niet thuis hebben maar op een snelle verbinding hebben staan.
de hardware moet genoeg zijn.

maar wat versta je onder een drukke site?
hoeveel verkeer praat je over dan?

ik zeg maar wat, 100 gebruikers te gelijk online. Stel al heb je een snelle internetverbinding, kan één server dan genoeg zijn?

Of je hebt een site met altijd 1000 bezoekers, hebben zulke site's één of meerdere servers?

het hangt er van af wat die 100 mensen op je site aan het doen zijn.

Nog meer hangt het van de site zelf af ;)

Op het moment dat je een statische site hebt (puur html) dan kan je heel veel bezoekers kwijt op 1 servers. Dan is het puur een kwestie van heel veel bandbreedte, en een beetje geheugen.

Ga je echter dynamische sites maken, zoals bijvoorbeeld helpmij.nl (PHP) dan komt er een veel grotere behoefte aan CPU power en geheugen. Zeker omdat er dan ook vaak een database gebruikt gaat worden, welke geheugen en CPU vreet ;)

En je zult er versteld van staan hoe belangrijk een goed software-ontwerp van een site is. Dat kan het verschil maken tussen een snelle en een langzame site op dezelfde fysieke server. Dat is gewoon een kwestie van ervaring en inzicht, vooral als je met databases gaat werken.

Goed blijven kijken naar geheugen en cpu gebruik dus.

Succes :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan