wat is t beste

Status
Niet open voor verdere reacties.

RogerDeeder

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Berichten
59
Hoi allemaal, ik heb wat vragen over mijn pc.
Ik heb een pentium 4.2 extreme en een asus p4c deluxe moederbord, ik heb m zelf gebouwd.
ik heb een 80 gigabyte harddisk en 512 geheugen en een nvidea fx 5700 grafishe kaart, maar nu komt de vraag.
Ik heb fasttrack control en kan dus 2 harddiscs aansluiten, maar nu is de vraag zijn er testen naar gedaan of t dan wel sneller loopt of raden jullie me af een tweede harddisk in te bouwen?!.
dan nog vraagje over t delen van je schijf wat is beter, ik heb veel films op me schijf waardoor ik nu nog maar 15 gb over heb, en merk toch dat de pc iets trager loopt als ik er veel op heb, terwijl alles netjes is gedefragmenteer.
is t beter de bestanden die ik deel online zoals die films om die op een aparte partitie op te slaan of word de pc er trager van ik vraag me af er moeten toch onderzoeken naar gedaan zijn over wat beter is, wie helpt me hier achter te komen.
groeten RogerDeeder
 
Geplaatst door RogerDeeder
Ik heb fasttrack control en kan dus 2 harddiscs aansluiten, maar nu is de vraag zijn er testen naar gedaan of t dan wel sneller loopt of raden jullie me af een tweede harddisk in te bouwen?!.
Ik neem aan dat Fasttrack control een Raid-controler is, dan Raid 0(striped) configureren en je hebt snelheidswinst.
Er wordt in Raid 0 immers tegelijk naar twee schijven geschreven/gelezen.

Info over Raid:
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php

En wat betreft je gedeelde films.
Ik heb zelf ook m'n gedeelde bestanden op een aparte partitie staan.
Dit kan er niet voor zorgen dan je systeem trager wordt.
Er is waarschijnlijk wat anders aan de hand.
Gescand op Virussen, Spyware enz?
 
hoi bedankt voor je reactie en tip, ik heb t gelezen.
Dus de concluzie is dat t dan wat vlugger word :).
Maar dan over t delen van de schijf,
ik heb dat nog nooit gedaan en vondt t nooit wat eigenlijk omdat je alles dan precies moet zeggen waar t opgeslagen moet worden.

ik dacht dat de pc wat minder snel werd des te meer je op je pc hebt, maar dat klopt dus niet?
Maar wat is nou t voordeel van t delen van je harde schijf?.
Ik heb geen syware of virussen op mijn systeem.
ik hoop nog wat te horen.
Bedankt en groetjes RogerDeeder.
 
Ik zal je een voorbeeld geven aan de hand van m'n eigen schijf indeling.

Ik maak zelf ook gebruik van een Raid-controler.
Twee 60GB schijven zijn als Raid 0(striped) geconfigureerd.
Dat is dus 1 schijf van 120GB geworden.
Na het indelen van de partities is het bij elkaar nog iets van 114GB.
Daarnaast heb ik nog een aparte 60GB schijf.

Nu m'n indeling;
C-schijf waar Windows op staat is ±5GB
D-schijf voor programma's is ±10GB
E-Schijf voor m'n Games is 32,5GB
F-schijf voor Downloads is 32,5GB
G-schijf voor Diverse dingen is 32,5GB
H-schijf is die aparte 60GB schijf, deze is na het partitioneren nog 57,2GB, waar m'n MP3's opstaan.
Totaal kom ik dus op ±169,7GB aan opslag ruimte.


Waarom is m'n C-schijf zo klein.
Ik installeer daar alleen de belangrijke programma's bij, zoals Virusscanner, trojanscanner, Spywarscanner, Firewall.
Een voordeel is dat je C-schijf niet zo vol met troep komt te staan, waardoor je Windows lekker vlot blijft lopen.
Ook duurt het dan niet zo lang om deze even te defragmenteren.

Nog een voordeel, als je Windows zodanig crasht, dat je niet anders kan dan te formateren, ben je niet alles kwijt.
Je hoeft immers alleen je C-schijf te formateren.
In mijn geval formateer ik dan ook de D-schijf, omdat de meeste prgramma's, na het opnieuw installeren van Windows ook weer geinstalleerd moeten worden.

Als je meer op je pc hebt, hoeft het systeem daar niet echt langzamer van te worden.
Zo lang je maar regelmatig opruimt en defragmenteerd.
 
Okey Lex ik snap t nu dankzij jou uitleg ik ga dus ook maar delen, maar moet eerst nog die harde schijf kopen gaan, dat doe ik eind deze week.
nogmaals hartelijk dank, en groetjes Roger Deeder:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan