Wat is verstandig om op te letten bij aankoop ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter RdS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RdS

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
Ik wil graag een nieuwe laptop kopen ter vervanging van mijn Toshiba Satellite A200 laptop van zo'n 3,5 jaar oud.

Toshiba specs:
Specifications
Connectivity
USB ports 4
Firewire ports 1
VGA Yes
DVI Yes
Firewire type 400
Display
Natural resolution (max) 1280 x 800 pixels
Diagonal screen size 15.4 inch
Drives
Optical drive DVD-RW
Primary hard drive 120 GB
General
Dimensions (H x W x D) 39.3 x 267.8 x 362 mm
Laptop type Midweight
Weight 2.72 kg
Graphics
Graphics hardware GeForce Go 7300
Memory
Amt of RAM 1GB
Other
Integrated webcam Yes
Processor
Processor type Intel Core 2 Duo
Processor speed 1.73 GHz
Software
Operating system Windows Vista Home Premium
Sound
Embedded stereo speakers Yes

Wat wil ik in ieder geval:

- HDMI poort zodat ik hem op mijn tv kan aansluiten
- DVD speler
- SD kaart lezer

- De laptop moet 14 of 15" zijn.
- Laptop mag niet te warm worden (zoals veelal HP's )
- GEEN Vista besturingssysteem (XP of Windows 7)
- Budget 400-500 euro

Ik gebruik ik de laptop voornamelijk voor lichte Office applicaties en internetten.
Er worden geen grote moderne games op gespeeld (af en toe oude NeedForSpeed of Age of Empires)

Wat zijn aanbevelingen van jullie ? Of waar moet ik goed op letten ?

Laatst bewerkt:
Licht, stevig, dual-layer DVD ondersteuning, 520gt videokaart (zeldzaam in deze klasse) en in alles een verbetering van je huidige laptop (geheugen, HD, resolutie, CPU, videokaart, etc). Dat had ik even als uitgangspunt genomen. Plus natuurlijk de gevraagde HDMI en kaartlezer

Die onderste is hetzelfde als ik had gelinkt :)

De paradigit is ook een goede, maar had ik niet gelinkt omdat die duurder dan 500 is :P. Het komt waarschijnlijk dan ook niet onverwacht dat deze veruit de beste specificaties heeft van de laptops op je lijstje. Ik heb zelf niet zoveel op met ACER. Het is goedkoop en dat merk je.

Na wat rondgekeken te hebben in Mediamarkt etc ben ik erachter gekomen dat het toch echt een 14" moet worden.

Een bekende van mij heeft helaas slechte ervaringen met Sony Vaio dus denk ook niet dat dat hem gaat worden.

Dan wordt de keuze wel moeilijker. 14" schermen worden bijna niet meer geproduceerd, dus de prijsklasse ligt hoger dan voor 15.6".

De aspire is dan de enige betaalbare variant, maar door de bocht genomen zijn daar net zo veel / meer problemen mee als de Sony's

Ja, ik vind 15.6" gewoon te groot.

Wat is dan een meer gangbare maat ?

Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor een mat scherm. Een glimmend scherm weerkaatst veel ongewenst licht en is daardoor slechter af te lezen dan een mat scherm.
Een tweede punt waar ik erg op zou letten is de snelheid van de harde schijf. Bij sommige laptops beknibbelen ze daarop en zo'n relatief langzame HD maakt de hele laptop zo traag alsof ie door stroop gaat.
Dan het geheugen: voor XP is 2GB ruim voldoende. Voor Win 7 zou ik 4GB nemen als minimum.

15.6" IS de gangbare maat ;) 14" is voor mensen in 3-delig of mantelpakjes die niet gezien willen worden met zo'n grote machine :P

Ok is misschien wat overdreven, maar bij mij op het werk heeft men de keuze en vaak is het alleen sales die de kleine laptop kiest (omdat ze vaak onderweg zijn ... ). Vervolgens is het toetsenbord te krap en klaagt men dat je zo snel last krijgt van je handen als je veel moet typen op zo'n kleine laptop... Mochten ze maar een dure Apple, dan was het vast beter.

Enfin, 15.6" en 17" zijn de maten die op dit moment het meeste geproduceerd worden. 14" varianten zijn vaak 100-200 euro duurder voor dezelfde mogelijkheden. Je zult dus je budget met 200 euro moeten verhogen als je geen sony of acer wilt, of toch voor een grotere gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan