Wat is verstandiger? Meer RAM of een andere videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rick1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jan 2007
Hallo. Ik heb een Pentium 4 met 480MB RAM (512 MB eigenlijk, maar dxdiag en CCleaner geven dat niet aan) en een onboard VIA/SG3 Unichrome IGP videokaart met een totaal geheugen van 32.0 MB.
Ik speel een online spel met nogal veeleisende graphics en draai dit op het minimale. Hierdoor ziet het er niet allemaal zo mooi uit zoals het eigenlijk moet. Ook heb ik nogal last van lag. Het spel is wel te draaien en werkt zonder problemen, maar er zit een duidelijke vertraging in. Alhoewel, soms als ik in het spel op "plaatsen" kom met veel andere spelers, kan me computer dit niet aan en wordt hij herstart.
Ik wil van de lag af. Nou vraag ik mij af of het verstandiger is om meer RAM geheugen erbij te zetten of dat ik voor een nieuwe videokaart moet gaan. Of misschien wel allebei. Betere graphics maken mij niet zoveel uit, maar ik wil zowiezo dat hij sneller (nomaal) draait.
Wat zou volgens jullie de beste keus zijn? Alvast bedankt, en als je meer gegevens nodig hebt, zeg het maar.

Rick

480 + 32 = 512 onboard video snoept geheugen van je ram.:)
Nieuwe videokaart is zeker geen overbodige luxe, beetje geheugen er bij ook niet.

Geheugen is nog wel te doen. Videokaart is mijns inziens compleet niet meer van deze tijd. Ik zou dus kiezen voor een nieuwe videokaart

Met deze specificaties vraag ik me af hoe de rest van je pc eruit ziet.
Onthou wel, dat je pc net zo snel is als het langzaamste component.
Upgraden van een paar onderdelen levert meestal niet zoveel winst op.
Liefst spaar je door, en ga je voor een kompleet systeem.

mee eens. Antiek systeem, niet teveel aan verspijkeren. Meer dan €100 eraan uitgeven is het echt niet meer waard.

Voor zo'n bedrag kan je het overigens wel aardig opleuken hoor. Een Ati Radeon 9250 (128MB) voor zo'n € 60, en nog eens 512MB RAM erbij voor ongeveer € 40,- dat moet lukken.
Daarmee haal je nog heel wat uit je systeem (en ik spreek uit ervaring, heb zelf ook nog zo'n zelfde soort systeem). Verwacht geen wonderen, maar het zal er aanzienlijk op vooruit gaan.

Nou, antiek, compleet uit deze tijd:p
Ik heb de computer vorig jaar zomer gratis bij een telefoon gekregen en ik kon wel verwachten dat hij niet zoveel soeps was, maar ik vind 'm nou niet echt antiek. Hij loopt lekker en draait alles wel goed. Hij heeft het spel ook altijd goed gedraaid, maar met de nieuwe uitbreidingen zijn hogere specificaties vereist.
Ik zal proberen om nog wat meer informatie te geven, zodat er een beter totaalbeeld is van mijn pc:
CCleaner geeft aan:
Intel Celeron 346 CPU 3.06 GHz (ik dacht een Pentium 4, blijkt dus niet zo te zijn:confused: )
479MB RAM, VIA/SG3 Unichrome Pro IGP

CPU-Z geeft aan:
Intel Celeron 346 CPU 3.06GHz (logo geeft aan Celeron D)
"Package: Socket 775 LGA"
Moederbord: ECS P4M800-M7 1.0, Chipset: VIA P4M800CE, Southbridge: VIA VT8237, Sensor: ITE IT8705
BIOS: American Megatrends Inc. Versie 080012, Datum: 21/12/2005
Graphic Interface Versie AGP version 3.0, Transfer Rate: 8x, Max. Supported: 8x, Side Band: enabled
Memory: Size: 512 MBytes
En dan komt er een specificatie van mijn RAM, maar ik denk niet dat dat zo nodig is. Het zijn in ieder geval 2 slots met DDR chips van 256MB erin.

Voor DxDiag, zie de bijlage.

Thanks voor de reacties, en ik hoop dat er nog wat te redden valt:D

Bijlagen

zoals eerder vermeld zou ik als eerste voor een nieuwe videokaart gaan zodat je er voorlopig weer tegen aankunt.

Maar 1 GB aan intern geheugen is tegenwoordig geen overbodige luxe als je kijkt wat een game tegenwoordig vraagt de nieuwste is dat 512 mb werkgeheugen en 256 mb ram :)

Dus het beste kan je ze allebei upgraden. Afhankelijk van wat je natuurlijk er aan uit wilt geven. Want als bijvoorbeeld € 50 wilt uitgeven heb je 512 mb ram

die processor is overigens zo slecht nog niet hoor. Weliswaar een Celeron, dus een P4 "light" zeg maar, maar toch... het hele spul loopt op 3Ghz en dan met 2 processorkernen, dat valt nog niet helemaal tegen. En dat voor een pc die je gratis hebt gekregen (nouja, gratis.... hij staat niet op de rekening, laten we het daarbij houden...)

Maar goed, zoals al gezegd, prik er eens wat geheugen bij, zodat je toch minimaal op 1GB uitkomt, en een videokaart met iets meer potentieel dan de huidige kan ook weinig kwaad. Dan heb je alles bij elkaar toch een systeem waarmee je best nog een tijdje uit de voeten kan hoor.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan