wat is x86?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jarrin

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2006
wat houd x86 nou precies in? als ik op wiki kijk snap ik er niks van:o
op microsoft heb je bijv. netframework x86, maar wat maakt het uit? heeft het met je processor te maken??
alvst bedankt:thumb:

Wat is het ACPI BIOS voor een x86-computer?
Bij x86-computers bestaat het BIOS (Basic Input/Output System) uit software waarmee het besturingssysteem (of Setup) communiceert met de hardwareapparaten van de computer. ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) is de huidige standaard voor de werking van het BIOS. Producten uit de Windows Server 2003-familie ondersteunen niet alleen ACPI-compatibele BIOS-versies, maar ook bepaalde BIOS-versies die zijn gebaseerd op oudere ontwerpen voor geavanceerd energiebeheer (APM) en Plug en Play.

Bepaalde op ACPI gebaseerde BIOS-versies zijn niet compatibel met de standaard. Hoe recenter de versie van een ACPI BIOS, des te waarschijnlijker het is dat deze compatibel is. Een op ACPI gebaseerd BIOS dat niet compatibel is met de ACPI-standaard ondersteunt de communicatie tussen het besturingssysteem (of Setup) en uw hardware misschien niet. Als de communicatie niet wordt ondersteund, wordt Setup gestopt en verschijnen instructies waarin u wordt gevraagd contact op te nemen met de fabrikant van de hardware en andere stappen te ondernemen om het probleem op te lossen. Volg in dat geval de instructies op het scherm.

Als u meer wilt weten over de ACPI-compatibiliteit van uw BIOS:

• Voor meer informatie over uw BIOS-versie start u de computer opnieuw op en bekijkt u voordat u Setup uitvoert, de tekst op het scherm. Let met name op blokken tekst met de tekst 'BIOS' of 'ACPI BIOS'.

• Zie de documentatie bij uw hardware en neem contact op met de fabrikant voor informatie over BIOS-versies voor uw hardware.

• Als u denkt dat het BIOS wellicht niet compatibel is met ACPI BIOS, raadpleegt u de sectie over ACPI BIOS in de bijlage 'Systeemherstel en probleemoplossing' van de Introductie-handleiding in boekvorm.

oke:thumb: dus ff bios updaten,
(ik heb nu een asrock p4vm8 bios 1.10 geloof ik)

Waarom zou je BIOS updaten? Ik zie het verband tussen jouw vraag en het prachtig gekopieerde stukje van heer Bosveld over power management helemaal niet...
BIOS updates zou je alleen moeten doen als je echt zware vastlopers hebt.... Als het flashen van je bios misgaat is er een goede kans dat je het moederboard een plekje in de vuilnisemmer kunt geven....
x86 staat simpelweg gewoon voor de architectuur die Intel sinds de 8086 CPU gebruikt om z'n processoren te maken.... De Opteron en de P4 zijn de laatste van een lange serie x86 chips....
netframework x86 is het framework dat geschikt is voor [o.a.] Pentium 4 PC's...

:confused: , die Opteron, waar de Athlon64 een afgeleide van is, en een hele serie met die nummers van de P4, ondersteunen ook de EMT64T instructieset, waarmee AMD uitkwam, i.t.t de echte 64 bitter, de Itanium, met de IA-64 instuctieset, die niet onderling uitwisselbaar is en alleen serversoftware voor is.

Een EMT64T, is een extender op de 32bits x86 instructieset, waar XP en Vista 64 bits voor gemaakt zijn.

wat houd x86 nou precies in?
De allereerste PC's hadden een "286 minicomputer processor chip". De opvolgers waren de 386 en de 486. Daarna is de aanduiding voor de CPU gewijzigd (zie alle replies hier). Maar dat x86 slaat dus op die basisarchitectuur. Vroeger werd als systeemvereiste voor software nog wel eens vermeld: x86 compatible (of wat daar op lijkt: IBM compatible.). Bron.
De Mac's van Apple hebben vanaf het begin (Apple had als eerste een PC) een eigen architectuur en een eigen OS gehad.

Laatst bewerkt:
De allereerste PC's hadden een "286 minicomputer processor chip". De opvolgers waren de 386 en de 486. Daarna is de aanduiding voor de CPU gewijzigd (zie alle replies hier). Maar dat x86 slaat dus op die basisarchitectuur. Vroeger werd als systeemvereiste voor software nog wel eens vermeld: x386 compatible (of wat daar op lijkt: IBM compatible.). Bron.
De Mac's van Apple hebben vanaf het begin (Apple had als eerste een PC) een eigen architectuur en een eigen OS gehad.

586 is de Pentium 1 tot +- 200 Mhz
686 is tot en met een Pentium III maar ook AMD K6 tot de Athlon/Duron reeks
786 zijn de Pentium 4 processoren
886 zijn de 64bits processoren. (eigenlijk geen echte x86 maar vanwege de compatibiliteit met de 32bits instructie set toch officieus de 8e generatie)

Intel is na de 486 van de x86 benummering afgestapt aangezien je een nummer niet kon/kan deponeren als merk. en ze wilden niet meer dat kloon processoren (vroeger de Cyrix) de zelfde naamgeving konden gebruiken maar de 586 en 686 benamingen bestaan weldegelijk (bijvoorbeeld onder linux worden die nog gebruikt bij het aanduiden van kernel typen) hierbij staat dan het eerste cijfer in de x86 voor de generatie chips

dus we hebben nu 8 generaties processoren gehad waarbij de 8086/87/88 eigenlijk de "186" had moeten heten.

Laatst bewerkt:
@Ellasar
Er is een 80186 [en 80188] geweest als opvolger van de 8086/8088 [in 1982], het ding liep ongeveer 10x sneller als de 8086.......

@ ErpCity: leerzame quizz, ik kende alle vermelde microcomputers niet. :o Maar goed, Apple verkocht in massaproductie de eerste PC die voor het grote publiek gemakkelijk te bedienen was en zij ontwikkelden de grafische interface die met "windows" werkte.(Dat noem ik een PC :) )

Laatst bewerkt:
Ik vindt de eerste Computer het Chinesche Telraam ,samen met een heel erg vlugge Chinees(hersens he):p :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan