Wat kan een Win32 virus uitrichten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SiOuX_NL

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2002
Hallo,

Wat kan een gedetecteerde Win32 virus nou precies uitrichten op je pc eigenlijk?
Kunnen deze virussen het gehele systeem vernietigen op langere of korte termijn?

Bedankt,

Het virus zal niet je moederbord opeten ofzo. De hardware blijft het gewoon doen. Het enige wat er kan gebeuren is dat je alle data op je harde schijf kwijt bent...

Als je virusscanner hem te pakken heeft kan hij niets uitrichten. Voor als je wel besmet bent heb ik het volgende gevonden:

Dit virus is niet echt gevaarlijk voor de PC, maar wel vervelend:

1) Het kan het <return-path> van mails veranderen. Op die manier komt uw waarschuwing dat iemand u een virus gestuurd heeft bij iemand anders terecht. Dat veroorzaakt natuurlijk onnodig paniek. (Kijk dus even na in de header van het bericht dat u gaat versturen of alles klopt)

2) Dit virus kan willekeurige bestanden van uw computer versturen. Dit is zeer vervelend!

3) Het wordt automatisch actief vanaf het moment dat u het bericht bekijkt in het voorbeeldvenster. Dan verspreidt het zich zonder uw medeweten naar alle adressen in uw adresboek. Verwittig dus al die mensen dat hun computer mogelijk besmet werd

4) Het onderwerp in de header verandert steeds.

Groetjes, Tanja

ps om welk win32 virus gaat het precies? Er zijn er zoveel, klez, bugbear enz.

Laatst bewerkt:
Hoi,
je kan naar een site van een viruscannerfabikant gaann en hier het virus opzoeken, hier staat dan ook precies omschreven hoe schadelijk, en wat te doen.
ik heb zelf het win32 handy virus op mijn p.c. gehad.
p.s. de nederlandse virusalert pagina is ook fijn

Eigenlijk komt het er op neer dat een virus alles met de pc kan doen wat de gebruiker die het virus activeert kan (softwarematig dan, het gaat niet je monitor met een koevoet inslaan :p).
Bijv:
-Bestanden aanmaken, verwijderen, aanpassen, kopieren, via email versturen.
-Programma's uitvoeren, die het desnoods eerst download
-De computer uitschakelen, opnieuw opstarten, laten crashen
etc.

of het op lange of korte termijn gaat beslist de maker van het virus. op lange termijn is effectiever voor de verspreiding van het virus, als het niet gedetecteerd wordt en het systeem blijft functioneren kan het virus zich verspreiden naar andere systemen. vergelijk het met het (biologische) HIV virus: de problemen treden pas laat op waardoor een geinfecteerd persoon vele andere personen kan infecteren voor hij last krijgt.

Een trojan horse is eigenlijk geen virus maar een programma dat mensen in staat stelt in te breken in je pc als je het opent. Met sommige van deze trojans kan de aanvaller de computer bedienen alsof hij zelf achter het toetsenbord zit.

Win32.HLLP.Handy

Zoals de titel al zegt....

Deze virus is dus gedetecteerd; Win32.HLLP.Handy.

Geplaatst door meelman
Het virus zal niet je moederbord opeten ofzo. De hardware blijft het gewoon doen. Het enige wat er kan gebeuren is dat je alle data op je harde schijf kwijt bent...
Nou, lekker nieuws is dit zeg! :(

Ik heb nog niet opgezocht wat de Win32.HLLP.Handy virus allemaal kan uitrichten.
Het is een exe.file, dus ik dubbelklik het waarschijnlijk maar niet :).
Klopt het dat een virusscanprogramma zoals Norton het geïnfecteerde altijd bestand virusvrij kan maken, zodat het gewoon weer te gebruiken is?

Groet en slaapse,

Laatst bewerkt:
Geplaatst door SiOuX_NL
Hallo, Wat kan een gedetecteerde Win32 virus nou precies uitrichten op je pc eigenlijk?
Kunnen deze virussen het gehele systeem vernietigen op langere of korte termijn?
Bedankt,

SiOuX_NL,
Er zijn onzetten veel soorten w32 virussen. Ze richten allemaal verschillende soort schade aan. De meeste virussen die tegenwoording gemaakt worden zijn w32 virussen.

Dit zijn de bekendste w32 virussen:

W32.Badtrans.B@mm
W32.Brid.A@mm/W32.Funlove.4099
W32.Bugbear@mm
W32.Frethem
W32.Gibe@mm
W32.Goner.A@mm
W32.HLLW.Lovgate
W32.HLLW.QAZ.A
W32.HLLW.Winevar/W32.Funlove.4099
W32.Klez
W32.Kriz
W32.Lirva
W32.Magistr
W32.Mylife
W32.Navidad
W32.Nimda.A@mm
W32.Nimda.E@mm
W32.Opaserv.Worm
W32.SQLExp.Worm
W32.Sircam.Worm@mm
W32.Sobig.A@mm

Norton kan de meeste van deze virussen verwijderen, maar er zijn ook een aantal van deze virussen die Norton corrupt maken en dan betekend het dat ze eerst verwijderd moeten worden voordat je Norton op de pc zet.
Daarnaast is het zo dat sommige van deze virussen schade aanrichten in de registry en dan kan Norton het virus wel verwijderen, maar dan moet de registry wel gerepareerd worden daarna.

Dus het gaat om dit virus win32.HLLP.Handy. Ik heb er nog iets over gevonden http://www.sophos.com/virusinfo/analyses/w32hantanera.html Het heeft voornamelijk met files in je Kazaa folder te maken als ik het zo lees. Bij recovery kun je lezen hoe ervanaf te komen. (Dan kun je mijn eerste bericht negeren. Je kunt wel van bijna alle virussen afkomen:) )

Laatst bewerkt:
[Maar wat ik niet begrijp is dit: hoe wist wullem dat het over de W32.HLLP.Handy ging? [/B]

:D Je kan het op 2 manieren lezen : Hij zegt dat hij ZELF het win32.hllp.handy virus heeft gehad. Hij zegt niet OOK. Ik denk dat het een voorbeeld is van een w32 virus en wat ertegen te doen. Ik neem aan dat het toeval is:)

Hee,

Bedankt allemaal tot zover voor jullie waardevolle informatie over Win32 virusssen. Ik heb het geïnfecteerde bestand inmiddels verwijderd. Handmatig, want eSafe weigert dat voor mij te doen. Erg vreemd eigenlijk....

En ja, ik heb zelf ook even een Win32 viruslijst op internet bekeken. Inderdaad, een lijst van hier tot Tokio is er te vinden......
Hoe kom ik eigenlijk in het Windows register, zodat ik het nog ff kan controleren op mogelijk ander besmette bestanden?

Nog een andere vraag aan jullie: sommigen van jullie gebruiken Norton. Dat is toch een antivirusprogramma waar je maar 1 jaar gratis je virusdefinities van kunt updaten? Of heb ik het mis? Lijkt me wel een dure grap omdat je toch al daarvoor zo gauw iets van 50 Euro (?) moet neerleggen?

;) Doeg,

Laatst bewerkt:
Geplaatst door SiOuX_NL
Hee,
Dat is toch een antivirusprogramma waar je maar 1 jaar gratis je virusdefinities van kunt updaten? Of heb ik het mis? Lijkt me wel een dure grap omdat je toch al daarvoor zo gauw iets van 50 Euro (?) moet neerleggen? ;) Doeg,

Als je breedband internet hebt en een beetje fantasie hebt hoeft het niet zo duur te zijn hoor;) En als je op google "gratis virusscanner" intikt heb je er ook zo een te pakken. Maar die zijn niet allemaal even betrouwbaar.

SiOuX_NL,

Norton is inderdaad niet gratis, maar het werkt wel goed tegen virussen.
De Esafe is geen goede virus scanner.
Als je niet wil betalen voor de software, dan kun je ook een andere gratis antivirus proberen. Die is hier te krijgen:
http://www.grisoft.com/html/us_downl.htm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan