Wat kan ik met de volgende BIOS functie ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

A Bos

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2007
Hallo,

Als ik in mijn bios kijk onder : Advanced Chipset Features >> Advanced DRAM Control 1 >> System Performance >>> Dan kan ik voor de volgende instelling kiezen : Safe Mode, Normal Mode (standaard ingesteld), Fast Mode, Turbo Mode of Ultra Mode ???

Ik heb geen idee waar deze instelling voor is, wat het doet en waar het goed voor is.
Wat is het gevolg als ik deze bijvoorbeeld op Ultra Mode zet ???

Ik hoop dat iemand mij dat kan uitleggen.
Alvast bedankt voor de informatie.

Met vriendelijke groet,
A. Bos

Welk moederbord heb je?

Waarschijnlijk kun je het wel vinden in de handleiding daarvan, de meesten bevatten namelijk wel een omschrijving van het BIOS menu.

Dan worden de timings van het geheugen "strakker" gezet, oftewel de aantal clock cycles worden lager waardoor het geheugen iets sneller wordt.

Begin met "turbo", werkt het niet, eerst de bios resetten en overnieuw beginnen.

Lees er hier meer over.

Dan worden de timings van het geheugen "strakker" gezet, oftewel de aantal clock cycles worden lager waardoor het geheugen iets sneller wordt.

Houd dit in dat de processor-snelheid naar beneden wordt gehaald om het geheugen sneller te maken ?
Of blijft de processor even snel werken en wordt het geheugen gewoon sneller ?

Begin met "turbo", werkt het niet, eerst de bios resetten en overnieuw beginnen.

Ehhm ??? Bedoel je dat als het niet werkt de computer niet meer opstart en de bios gereset moet worden ?
Kan het schade tot gevolg hebben als ik deze instelling verander naar bv Ultra mode ?
Ik heb nog niet zoveel ervaring met de bios, dus daar zit ik nog even niet op te wachten eigenlijk.
Of kan ik met een gerust hart zonder risico uitproberen hoe dit werkt ?

Sorry voor de vele vragen, maar ik heb nog weinig ervaring met de bios en begin me er nu dus pas wat serieuzer in te verdiepen.

Alvast bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet,
A. Bos

Maakt op zich niet uit waar je mee begint, mochten de snellere timings niet werken, start je PC niet meer op, dan kun je pas na een biosreset weer overnieuw beginnen.

Als na een biosreset ook de cpu instellingen naar default zijn gezet, zul je die inderdaad weer op de juiste instellingen moeten zetten.

En met die bios rest bedoel je zeker de batterij van het moederboard afhalen voor ongeveer 20 min. ?

Of bedoel je gewoon via delete naar het bios menu en daar de instelling weer terugzetten
?

De clr-cmos jumper zit vrijwel op elk moederbord en die werkt het gemakkelijkst.

Die batterijmethode is eigenlijk sh it.

Ok, nou, de bios volledig resetten is in ieder geval niet mijn bedoeling.
Of het moet het echt helemaal waard zijn.
Maar ik vermoet dat het snelheidsverschil niet echt duidelijk merkbaar zal zijn, dus dan neem ik liever niet het risico dat ik de bios moet resetten.

In ieder geval enorm bedankt voor alle uitleg.

Met vriendelijke groet,
A. Bos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan