Wat kan je doen met een ubuntu server?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pctje1205

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2015
Hallo iedereen

Ik heb laats een Ubuntu LAMP server geïnstalleerd. Nu vraag ik me af wat ik allemaal ermee kan doen. Het is alleen voor experimentele redenen dus het is niet voor een bedrijf. Ik heb ook al OpenSSH geïnstalleerd en op een andere pc PuTTy. Alles werkt naar behoren. Ik dacht aan een website die ik zo kon hosten maar ik moest nog een domeinnaam hebben en die heb ik dus nog niet. Enig idee?

Alvast bedankt!

De website kun je in eerste instantie prima binnen je eigen netwerk draaien zonder noodzaak voor een domain naam. Maar dat is natuurlijk eigenlijk een heel ander deel van je vraag.

In principe kun je met een ubuntu server alles wat je met een server kunt doen, dus erg moeilijk om echt antwoord te geven.

Een LAMP server is een webserver. Linux, Apache, MySQL en PHP is de verklaring van LAMP. Apache is voor de webserver, MySQL voor de database en Php de scripting taal.

Een domeinnaam is niet meer dan een geregistreerde naam, pctje. Het hele internet wordt afgedekt door een netwerk van naamservers. Die hebben een lijst van die namen en de bijbehorende IP adressen.

Heb je zo'n naam niet, dan kan internet je niet vinden, maar wel via het ip-adres. Mocht je nu je systeem als webserver willen draaien zonder de kosten en het gedoe van een naam, doe het dan op basis van je ip-adres.

Dat is nog niet zo eenvoudig. Je hebt maar één IP-adres, die van buiten bereikbaar is. Die krijg je via je provider. Binnen je netwerk heeft elke PC wel een eigen IP-adres. Die kan je zo in je browser intikken en als daarachter jouw webserver zit zal die overeenkomstig antwoorden. Dan moet je wel de server correct geconfigureerd hebben.

Brengt je dit wat verder?

groet

Erik

Wat kun je doen met Ubuntu Server? Dat is je vraag!

Een server heeft een zo kaal mogelijk OS zonder fratsen en franje.
In dat OS installeer je een aantal programma's die je nodig hebt,
Wat je nodig hebt bepaal je door te beslissen wat voor werk die server gaat doen.

eg webserver of FTP server enz enz...

Misschien begin je eerst met deze topic te doornemen: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=31197.0
Die geeft al heel veel antwoorden.

Verder hoef je hoeft niet perse iets te weten van het OS behalve dat je goed moet kunnen werken in de terminal. Plus je zult alle programma's die je erop installeert moeten leren kennen en dat kost je wel ff wat tijd.
En je moet echt wel Engels kennen ;)

Een leuke korte handleiding is er van Falko Timme, the perfect debian installation....https://www.howtoforge.com/perfect-server-debian-lenny-ispconfig3
Of Google bijvoorbeeld: Ubuntu + webserver en je komt heel snel zeer bruikbare (basis) configuratie tegen.

Mijn tip: eerst veel lezen en als je niet de boel in orde hebt NOOIT de server aan het internet hangen.
De gevolgen kunnen zijn niet te overzien als je server gehackt word.

Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor zijn antwoorden. Ik denk dat ik maar een vpn ofzo ga opzetten. Altijd handig! Maar zoals ik al zei: het is maar een experiment...

Als je toch graag experimenteert en zeker met Linux... :o :thumb:
waarom dan niet ook meteen experimenteren met het zoeken van een antwoord op deze vraag...
Wat je dan leert kun je ook weer gebruiken bij Ubuntu problemen....

Succes & plezier verder!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan