wat mag en wat niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

ibiza

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 apr 2002
de wetgeving omtrend muziek/film
veranderd blijkbaar altijd

dit komt van sabam
WAT MAG ?
- Een cd of een video thuis kopiëren en hem voor jezelf
houden.
WAT MAG NIET ?
- Een gekopieerde cd of video (binnenkort DVD) verkopen
- Een gekopieerde cd kopen
- Een cd kopiëren van een Internetsite die geen auteursrechten
betaalt
- Internetgebruikers muzieknummers van je computer laten
kopiëren
- Een concert opnemen zelfs als je die kopie voor jezelf

daar staat niets van in dat het een bacup moet zijn
wat ik er eruit versta dat je een cd/dvd leent of huurt en daar een een copy van maakt
lijk mij heel onlogisch

Geplaatst door ibiza

- Een cd of een video thuis kopiëren en hem voor jezelf
houden.
Ooit van een buma-stemra mannetje gehoord dat je een kopie mag maken, mits je het originele medium in bezit hebt (Dat mist in dit punt, m.i.) Ofwel; zodra je het geleende medium weer terugeeft aan de eigenaar heb je ook geen recht meer op de kopie.

Verwarrend is het allemaal wel, ja.

Ja, als ik dat zo lees hoef je het origineel niet te hebben of te houden. (Alhoewel mij dat helemaal niet onredelijk toelijkt)

Ik kan mijn eerdere toevoeging niet hard maken. De wetgeving zal wel weer veranderd zijn. Maar dan wel ten voordele van de kopieerder: Zie ook http://www.cedar.nl/thuiskopie/index.html Hierin staat wat een thuiskopie is. Er wordt echter met geen woord gerept over "het in bezit hebben van de originele cd" of zoiets.

Waar wel veel aandacht naar uitgaat is het aanbieden van kopien zonder dat de maker dat weet. Maar da's natuurlijk logisch.

Beetje grasduinen in de wet op het auteursrecht 1912... hoe oud :) jah sinds 1912 geeft het volgende

Van audio en video (Computerprogrammas zijn een uitzondering) mag je een "thuiskopie" maken.
dat wil zeggen een kopie voor :"eigen oefening, studie of gebruik" oftewel niet voor anderen

ophet moment van kopieren moet het orgineel wel in huis zijn maar na het kopieren heb je het orgineel niet meer nodig. voor video en audio geld dat men zelf de kopie moet maken (dus niet laten maken)

het is zelfs zo dat als men mij vraagt een kopietje te maken van een cd die ik heb en ik doe dat dan is dat illegaal. Maar als ik dezelfde orginele cd uitleen aan die persoon en hij maakt zelf een kopeitje dan mag dat weer wel. :)

voor Computer programmatuur moet je wel het orgineel hebben. en vallen buiten de "Thuiskopie" uitzondering en vallen onder de Backup regels waarvoor je wel het orgineel moet hebben (anders is het geen backup natuurlijk)

Bron: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/
http://www.justitie.nl/Images/auteurswet 1912 miv 1-9-04_tcm35-7018.doc

dit komt van sabam

Een cd lenen en er voor eigen gebruik een kopie
maken, is wettelijk toegestaan. Een cd kopiëren
doorverkopen daarentegen, is wettelijk verboden.
dat laatste geval spreken we van piraterij.
Van Win, verantwoordelijk voor de piraterijbestrijding
bij SABAM, geeft ons tekst en uitleg.

waarom beveiligen ze dan cd/dvd vraag ik mij af
een cd lenen is ook huren in mediatheek en daar mag je wel een kopie van maken

ik vind dat dat langs geen kanten klopt waarom zouden ze dan nog cd kopen als je voor eigen gebruik wel mag kopieeeren

dat is een van de vele domme regels in belgie

waarom maken ze geen wetten die in heel europa gelijk zijn

want in nederland mag het niet en in belgie wel
en waarschijnlijk met andere dingen zal omgekeerd zijn

het is zelfs zo dat als men mij vraagt een kopietje te maken van een cd die ik heb en ik doe dat dan is dat illegaal. Maar als ik dezelfde orginele cd uitleen aan die persoon en hij maakt zelf een kopeitje dan mag dat weer wel.

Dit is eigenlijk toch zo krom als een hoepel? Het mag niet en tegelijkertijd krijg je de mogelijkheid om het legaal wel te doen. Rare jongens, die makers van de wet.

Geplaatst door ibiza
waarom beveiligen ze dan cd/dvd vraag ik mij af
een cd lenen is ook huren in mediatheek en daar mag je wel een kopie van maken
Als je er een 1 op 1 kopie van maakt is er niets aan de hand. het "Verwijderen van de beveiliging mag weer niet, hierdoor rem je een heleboel gebruikers "legaal te kopieren
Geplaatst door ibiza
ik vind dat dat langs geen kanten klopt waarom zouden ze dan nog cd kopen als je voor eigen gebruik wel mag kopieeeren
Omdat ik goede CD's en artiesten orgineel wil hebben koop ik nog cd's. Hiernaast is de levensduur van een zelf gebakken ceedeetje (gemiddeld) 2 tot 5 jaar waardoor je in notime met allemaal rommel cd's zit (mijn dochter van 21 mnd vind ze wel lollig trouwens om mee te gooien :))
Geplaatst door ibiza
waarom maken ze geen wetten die in heel europa gelijk zijn
Zijn ze dus mee bezig, maar eerst maar eens een grondwet :)

Geplaatst door ibiza
want in nederland mag het niet en in belgie wel
en waarschijnlijk met andere dingen zal omgekeerd zijn
In nederland mag je ook kopieren (audio en video)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan