Wat moet ik veranderen voor een ssd?

• Onderwerp starter Onderwerp starter imax
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

imax

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Hallo,
Sorry als de titel wat onduidelijk is, maar in mijn computer die nu besteld is zit een 120gb intel 510 series ssd. Nu heb ik gehoord dat je in windows vanalles moet uitschakelen om de levensduur van je ssd te verlengen of om geen prestatieverlies te krijgen zoals hibernation service uitschakelen, indexering uitschakelen,...
Nu ik vind vanalles dat terugkomt op verschillende sites maar kan er iemand mij een lijstje bezorgen van exact alles wat aangeraden is om uitteschakelen/te installeren ? zodat ik zeker niets vergeet?
Alvast Bedankt!

Laat je niet gek maken. Bij normaal gebruik gaat een 510 SSD 15 jaar mee voordat je hem verslijt door te herschrijven.

Indien je hibernation gebruikt, JUIST op de SSD zetten, dan heb je binnen een paar seconden je computer weer opgestart (dat is tenminste waar ik o.a. een SSD voor heb). Indexering uitschakelen is wel een goed idee. Ook de cache folder van je browser op een andere locatie zetten kan al veel schelen. Indien je windows 7 gebruikt hoef je je eigenlijk al bijna nergens extra zorgen over te maken, netjes opruimen wordt dan gedaan door windows. Download ook de "intel SSD toolbox" die kun je eens in de paar weken gebruiken om je SSD weer goed op te ruimen (mocht dat nodig zijn).

SSD's hebben wel een lagere theoretische levensduur dan een magnetische HD, maar tenzij je extreem veel data continue op dezelfde locatie op je SSD wegschrijft, ga je in de praktijk dat verschil niet merken

Je zal ook schijf defragmentatie uit moeten zetten, daar kunnen ze ook redelijk slecht tegen.

Ok, bedankt voor julie reacties. Ik heb ook in de helpmij nieuwsbrief een artikel gelezen hierover en hier stond in dat je intel PPM, superfetch, windows search en hibernation moest uitschakelen en intel RST moest downloaden en installeren alsook ssd tweaker tweaks moest toepassen. Het ging hier wel over een ocz vertex 2. Is dit dan eigenlijk overbodig?

Het helpt allemaal je drive wat langer te bewaren. zolang je wat ruimte overhoud op je schijf wordt de slijtage goed verdeeld. Hibernation vind ik onzin. het wordt alleen gebruikt als je computer in hibernate gaat. indien je het niet gebruikt slurpt het 4gig opslag op je SSD, that's it... Indien je ieder uur je computer hibernate duurt het nog 100 jaar om je SSD te slopen door dat feit. Gebruik je nooit hibernate, bespaar je 4 kostbare gig.

1) beperk zaken die onnodig vaak je SSD aanraken: cache, search, index, etc. Meeste zijn reeds genoemd.
2) zorg dat je wat ruimte overhoud zodat de controller de slijtage kan verdelen over meerdere vlakken.

Indien je je computer ongeveer 2 uur per dag intensief gebruikt, zou de SSD alsnog 13 jaar mee moeten gaan.

Ik gebruik mijn computer wel wat meer dan 2u per dag intensief hoor :o
Maar ok, bedankt, ik zal deze zaken uitschakelen.
Maar met ruimte vrijlaten, bedoel je daarmee een extra partitie of gewoon 10% schijfruimte vrij laten ?

ongeveer 100 gig gebruiken of zo. Met 2 uur intensief bedoel ik niet spelletjes of browsen ;) Echt intensief harddisk werk. Hoe minder ruimte er is, hoe meer het laatste lege deel gaat slijten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan