wat moet je echt leren om websites te maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

yanik

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2011
Laten we eerlijk zijn: Html, css javascript en lamp zijn gewoon niet genoeg.
Amazon: Gemaakt in c++ en java
facebook: C++ en php
Ebay: c++, perl, java
Linkedin: java
Baidu: Pythn, c, c++
Google: C++, python, java
Hyves: Delphi
Wat moet je echt leren om een superwebsite te maken? Ik ken nog geen mysql, maar ik hoor al veel mensen zeggen dat het niet stabiel genoeg zou zijn voor een website als amazon.
IS het niet veel beter om eentje te maken in c++, c of java? Maar dan moet je wel de wiel opniew uitvinden, of niet soms?

kleine websites met een webshop of cms maak ik in php met MySQL, als het om een serieuse website gaat dan gebruik in een Microsoft SQL databse in combinatie met ASP.NET, bepaalde onderdelen daarvan schrijf ik in DLL modules en die zijn in VB en C++

Voor mensen die voor je java kant kiezen is er een hele eigen wereld
vaak komt het er dan toch weer op neer dat ze een webserver in java installeren en dat is dan toch weer gewoon html en jsp.
voor mij is de kracht van MS SQL dat hij makkelijk in een farm gezet kan worden en analitic services heeft. Ik kan dus een datablok al klaar zetten voor er om gevraagt wordt(snelheidswinst) en APS.NET omdat een pre-compiled DLL al geladen is en niet verwerkt hoeft te worden.
De opzet is duurder maar het resultaat is WOW

Als tip wil ik je meegeven (als je nu wil leren programmeren) om niet in het oude PHP denken te blijven. Veel php paginas werken met een template systeem, en bij elke klik wordt de HELE pagina herladen, zonde van de bandbreedte natuurlijk. Tegenwoordig haal je op een mooie manier alleen maar op wat je nodig hebt en laat je de browser(die krachtig genoeg is) het op de juiste plek zetten.

Wat je moet leren om een super website te maken zit maar deels in de gebruikte techniek. Vormgeving, usability en tekstschrijven zijn minimaal net zo belangrijk.

@SmartThinker. php met varnish cache op je webserver draait toch ook wel aardig.:d

Aanvulling: Uiteindelijk komt het op technisch vlak tot de volgende conclusie: Client site heb je weinig keus en moet je het doen met HTML en javascript (evt JAVA). aan de server kant bepaalt het platform welke taal daarbij hoort. Elke taal heeft zo zijn gewoontjes. (ik blijf me bijvoorbeeld eraan irriteren dat ik in een aantal talen elke regel moet eindigen met een ; ) Als ik voor elke ; een cent zou krijgen kon ik nu stoppen met werken. Als je een taal hebt gekozen dan neem je daar het platform bij. support is ook een belangrijke. Kun je vragen stellen als je er niet uit komt. Voor PHP is veel meer te vinden dan voor ASP.NET (ook veel meer onzin, dus ik weet niet of dat nou echt een goed punt is). De meeste hosting providers draaien met linux en daarvan weer de meeste met apache. IIS kan ook maar is in het algemeen duurder. PHP codes zijn vaak gratis terwijl veel ASP.NET programmeurs hun software vaak inpakken en alleen tegen geld beschikbaar maken. Het is waar je van houdt.

Grafisch hetzelfde verhaal. Ik kan je een 10 tal mooie grafische programma's noemen waarin je een website kan maken, maar uiteindelijk exporteren deze programma's de site toch weer in HTML met plaatjes. een webserver kan nou eenmaal niks met bv een pdf. Ook hierin is dus weer: welk programma vind je makkelijk werken.

Veel php paginas werken met een template systeem, en bij elke klik wordt de HELE pagina herladen, zonde van de bandbreedte natuurlijk. Tegenwoordig haal je op een mooie manier alleen maar op wat je nodig hebt en laat je de browser(die krachtig genoeg is) het op de juiste plek zetten.
Dat heeft op zich niets met PHP te maken, je kunt met ASP,of willekeurig welke andere taal, op diezelfde manier werken. Inhoud alleen met javscript laden is op zich leuk, maar het heeft ook z'n nadelen. De browsergeschiedenis wordt er gelijk een stuk onbetrouwbaarder door, waardoor de terugknop,ofhet herladen van de pagina) lang niet altijd het verwachte resultaat geeft.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om zelf een site te maken waarop mensen foto's kunnen zetten en accounts kunnen aanmaken? Wat kost het om zo'n site zoals fashiolista.com te katen maken?

Tegenwoordig heb je kant en klare CMS programma's waar alerlei functies voor je inzitten. Joomla, Drupal, WordPress. Al deze programma's zijn gratis en daar hoef je geen letter voor te programmeren. Het is dan wel weer zo dat je deze CMS moet inrichten en voor een leek is dat dan ook weer niet zo eenvoudig.
De meeste CMS programma's hebben functionaliteit voor foto weergave of upload er in zitten of zijn via een plug in te downloaden.
de site die jij noemt maakt gebruik van deze CMS : http://www.cdnplanet.com/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan