Wat te doen aan een slechte verbinding?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThomasP1

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2014
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen een nieuw internet abonnement van Ziggo hier in huis. Voor zover ik weet werkt alles zoals het hoort. Nu heb ik alleen een vrij slechte verbinding door het huis (dit was overigens ook al zo bij het vorige abonnement.) Hier zullen vast al veel vragen over zijn gesteld, maar ik heb nog niet echt een heel duidelijk antwoord gevonden. Wat kan ik hier het beste aan doen? Ik heb alleen een modem van Ziggo gekregen en in de meterkast geplaatst. Kan ik nu het beste een router kopen, of toch zoiets dergelijks als een homeplug?

Groet,
Thomas

Als je iets van ziggo hebt gekregen is het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een wifimodemrouter. Deze in de meterkast plaatsen is eigenlijk nooit een goed idee want kooi van Farraday...

Probeer het ding eens op een gangbare plek in de woonkamer neer te leggen of op te hangen, vastspijkeren of -schroeven kan later altijd nog.

Wil je je wifi bijv. naar zolder brengen dan is powerline (homeplug) met wifi idd de beste optie, beter dan bijv. een repeater...

*edit*
Ps,
Welkom op Helpmij...

Laatst bewerkt:
Hmm, je moet toch echt het apparaat zo dicht mogelijk bij het ingangspunt in de woning te plaatsen, dit om storingen van buitenaf te voorkomen..
Maar wat snijworst zegt is ook waar ..
Je kan het idd ook proberen met een langere ethernetkabel (de kabel tussen je ingangspunt van de woning en de box van Ziggo) ..

TS geeft niet aan dat het ingangspunt in de meterkast zit. Alleen dat de router zich daar bevind en dat is eigenlijk nooit een goed idee.

Dus; waar komt je kabel je woning binnen? Met andere woorden; waar zit het eerste Ziggo-kabel-splitter waar je normaal gesproken je tv-kabel in steekt?
20140608_113232.jpg

Nog even wat betreft homeplug/powerline. Homeplug is een makkelijke manier om internet, nee, je netwerk door je woning te trekken omdat de benodigde kabel er al ligt. Het verschil tussen homeplug met wifi en bijv. een repeater is dat een repeater een wifisignaal moet oppikken om dat vervolgens verder (naar zolder?) te sturen. Wanneer je boven een slechte verbinding hebt gaat een repaeter je dus niet helpen omdat ook die slecht signaal gaat oppikken. Homeplug reist door je electriciteitsnetwerk en trekt zich dus niets aan van betonnen vloeren tussen je etages. Homeplug is in geval van uitbreiding dus altijd de beste, zij het duurdere, keuze.

*edit*
Je kan het idd ook proberen met een langere ethernetkabel (de kabel tussen je ingangspunt van de woning en de box van Ziggo) ..
Hier moet ik je toch verbeteren. De kabel tussen het ingangspunt, oftewel de splitter op de foto hierboven, en de router is een witte kabel van ongeveer een halve meter. Deze word met de router en alle benodigde wandcontactdoosjes meegeleverd. Deze kabel kan niet ingekort worden en lijkt op een coax-kabel, maar dan met schroefdraad aan beide zijden.

Het standaard doosje aan de muur, met 2 uitgangen: één voor radio en één voor tv, word vervangen door een doosje met 3 uitgangen: ééntje naar de router. Hier komt die witte "coax"-kabel in...

Laatst bewerkt:
Bedankt al voor de reacties. Ik zal nog even proberen wat duidelijker te zijn op sommige punten. Wat ik dus bedoel is inderdaad dus dat de verbindingssterkte afneemt. De groene kabel voor mijn internet en dus ook het ingangspunt zitten in mijn meterkast ja.

Ik geloof dat die groene kabel trouwens niet per se voor mijn internet is. Ik heb er weinig verstand van dus het spijt me als ik soms een beetje dom overkom.

Laatst bewerkt:
Die groene kabel is de standaard kabel waardoor het signaal van Ziggo je woning binnen komt. In deze kabel zitten je tv-, radio-, telefoon- en internet signaal. Het (bijna)witte doosje met 3 uitgangen aan de muur verdeeld het signaal naar de betreffende apparaten: je tv, je radio en je router voor telefoon en internet.

Nu moet ik mijzelf ook enigszins verbeteren want omdat je router in je meterkast hangt en de witte kabel naar je router niet langer is dan ongeveer een halve meter kan het dus niet anders dan dat je ingangspunt zich daar ook bevind.

Voordat we met een boor en schroevendraaier aan de gang gaan is het wellicht verstandig om eerst eens in je router te duiken. Weet je hoe je in je router moet inloggen?
In geval van "ja" kijk dan eens op welk kanaal je wifi-signaal uitzend en kies voor een andere.
In geval van "nee"; open je browser, tik in de adresregel 192.168.1.1 en druk op enter. nu krijg je een inlogscherm. Gebruikersnaam is ziggo, wachtwoord is draadloos.

Dan: geavanceerde instellingen->wireless->radio. Daar vind je "Control Channel". Staat die op auto? Vul daar dan een kanaalnummer in, laten we zeggen kanaal 3 en klik op apply. Beter?

*edit*

Ter controle doen we even een scan naar de reeds bezette kanalen in jouw omgeving, laten we zeggen: de buren. Download het programmaatje WifiChannelScanner en installeer het. Het zal je vragen of het opgestart moet worden en dat willen we, dus klik je op "ja".

Nu zie je een overzicht van alle netwerken in je omgeving en de daarbij behorende kanalen. Daarachter staat ook de kwaliteit van het signaal in %. Kijk naar de sterkste signalen en de gebruikte kanalen. Deze kanalen gebruik je bij voorkeur niet.

In het overzicht hieronder zie ik dat de bovenste 3 netwerken die van mij zijn met daarachter kanaal 3. Verder zijn 4 en 6 in de buurt in gebruik. Wil ik nu een ander kanaal kiezen, dan zou 11 in mijn geval een goede keuze zijn...

wifi.jpg

Ps,

Ik heb er weinig verstand van dus het spijt me als ik soms een beetje dom overkom.
Je hebt Helpmij weten te vinden dus dom ben je niet...

Laatst bewerkt:
Weer bedankt voor de reactie! Ik kon nog om een of andere reden alleen nog maar op mijn mobiel op de wi-fi. Ik heb vanaf mijn mobiel het kanaal naar 11 veranderd en kon vervolgens weer met elke pc in huis op internet. Overigens zei de Ziggo site dat ik hem naar 1, 6 of 11 moest veranderen. Weet iemand wat voor wat voor reden ik hem niet naar iets anders mag veranderen? Niemand in mijn omgeving zat op kanaal 6, maar toch leek het de verbinding zwakker te zijn toen ik hem op kanaal 6 had staan. Ik ben er nog niet zeker van of het nou daadwerkelijk sneller is geworden door het hele huis, maar het lijkt in ieder geval al wel stabieler te zijn. Ik denk dat ik dan daarvoor dus het beste kan gaan kijken naar een homeplug.

Deze homeplug lijkt mij prima. Ik kan er alleen niet achter komen of hij nou wel draadloos is.
http://www.wehkamp.nl/elektronica/n...id=CMaA6KKV6r4CFfDLtAod-U8ApQ#extraInformatie

Laatst bewerkt:
Deze set heeft geen wifi aan boord. Meestal staat er dan een letter w in de typenaam...

Deze bijvoorbeeld.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...vL3fOp5yjxcPYuBDt5el9cwBjiddHTw_wcB&WT.srch=1

Dat ziggo het advies geeft om 1, 6 of 11 te gebruiken is omdat deze kanalen lekker ver van elkaar af liggen en daarom zo weinig mogelijk storing geven. Stel dat jij op kanaal 4 en je buur op kanaal 5 zitten dan kan dat eerder storen dan wanneer jij op kanaal 1 en je buur op kanaal 6 zitten...

Laatst bewerkt:
Aah oke. Bedankt! Nou is mijn internet nog steeds niet erg stabiel. Zijn er misschien nog andere dingen die ik kan proberen?

Je router uit je meterkast halen. Evt door je groene ziggokabel te verlengen en je splitter te verplaatsen waar nodig. Anders een gat boren je meterkast uit waar de witte coaxlabel naar je router doorheen past...

We hadden ooit wel een router op onze eerste verdieping staan als ik het goed heb. Daar is een plek waar we ook een soort internet aansluiting hebben. Ik geloof dat dat van die ethernet aansluitingen zijn. Kan ik hier misschien nog iets mee?

We hadden toen trouwens geen hele kabel door het huis lopen.

Laatst bewerkt:
Oke, nu heb ik iets gevonden. Wij hebben van ziggo dus zo'n all in one modem en het lijkt bij meer mensen slecht te werken als je die ook gebruikt als router. Nu heb ik een router gevonden die meer mensen gebruiken bij hetzelfde modem. Dat is deze:
http://www.bol.com/nl/p/tp-link-tl-...&itm_lp=0&itm_id=1003004011473203&itm_role=in
Kan ik deze niet gewoon op de plek neerzetten waar dus die ethernet aansluitingen in de muur zitten en het kabeltje daarin doen?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan